    From: Michał Lankosz <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: PICowanie
    Date: Sat, 12 Oct 2013 02:04:12 +0200
    <l35dk5$950$1@node1.news.atman.pl> <l35rdb$bid$1@mx1.internetia.pl>
    <l36gv3$epe$1@node1.news.atman.pl> <l36qhe$fnn$1@mx1.internetia.pl>
    <l36rtk$lsf$1@node2.news.atman.pl> <l3799j$v30$1@mx1.internetia.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <l38io6$2ld$1@mx1.internetia.pl> <l38mvb$djg$1@somewhere.invalid>
    <5257eb09$0$14839$65785112@news.neostrada.pl>
    <l38t2a$g5q$1@somewhere.invalid>
    <525811d5$0$29753$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2013-10-11 16:57, J.F pisze:
    > Bo ja wiem czy taki wydumany ... robisz np sterownik silnika spalinowego.
    > Albo windy, czy serwonapedu, albo plottera, UPS, ... czy np sterownik
    > PLC (tzn nie uzyc gotowego, tylko robic wlasny).

    Winda: główna logika działania stała, albo lepiej - odrębna, bo można
    zmienić logikę bez zmiany sprzętu i odwrotnie. Maszyna stanów otrzymuje
    sygnały typu wciśnięto przycisk n kasety, impuls z m czujnika położenia,
    teraz ma załączyć bieg 1 silnika (czy podać napięcie na falownik),
    wysłać do displeja/ów że jest na piętrze takim, porusza się góra/dół
    itp. Może warto podzielić na kilka maszyn. Osobno mamy funkcję czytania
    powiedzmy kasety windy - może każdy klawisz jest na osobnym kablu, może
    jakiś RS485, CAN, czy inny - tym się zajmie zestaw funkcji, które będą
    zależały od sprzętu. Program główny robi init urządzenia czytającego
    przyciski, jakie by ono nie było. W ten sposób można zmienić logikę
    działania już istniejącej windy zrealizowanej na innym (starszym) sprzęcie.
    PLC? tak samo. Masz jakiś interpreter kodu programu, który nie zależy od
    sprzętu. Masz I/O zależne od sprzętu więc te funkcje przerabiasz pod
    konkretny uC.

    > Ale dawniej ... trzeba sie bylo zmiescic w rynkowej cenie i
    > znacznie mniejszym hardware. I na HAL nie bylo miejsca.

    Zgadzam się w 100%. Tylko że wtedy (rok '90 +/- 4) nie było w
    urządzeniach dotykowych wyświetlaczy lcd kolorowych, nie było ethernetu,
    USB, kart SD. Wszystko było mocno ograniczone. Pewne zastosowania
    wymagały żyłowania sprzętu, teraz byle nowszy procek za 15zł zrobi to
    samo z użyciem 20% jego zasobów. Teraz każdy chce bezprzewodowo,
    szyfrowane, kompatybilne z pozostałymi urządzeniami itd. Procesory się
    zmieniają, są coraz lepsze, szybsze, tańsze i kto nie nadąży za tym
    galopującym postępem zostanie w tyle, niezauważony.

    --
    Michał