    From: Mirek <m...@n...dev>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Padał sobie leniwie deszcz...i coś strzeliło
    Date: Tue, 18 Jul 2023 21:00:15 +0200

    On 17.07.2023 21:10, Mateusz Bogusz wrote:

    > Według schematu
    > producenta, powinienem jeszcze uziemić linie po drugiej stronie (od
    > kamer) - zakładam że to dobra rada, jakbym gdzieś po halach zakładał
    > monitoring a nie w domu.

    Z moich obserwacji wynika coś innego. Jest mnóstwo instalacji, gdzie
    jest system kamer na budynku plus tam jedna czy dwie na słupie czy
    wiacie. Jeżeli kamera nie ma odizolowanej masy (obudowy) od metalowego
    słupa czy wiaty to nie przeżywa zwykle pierwszego sezonu burzowego.
    Nie ma znaczenia, czy przewód idzie ziemią czy przewieszką.
    A w twoim przypadku?
    Któraś ma obudowę do blachy? (doziemienie)
    Switch POE w końcu masz uziemiony czy nie?
    Ten drugi switch rozumiem - nie?
    Podłączony był pod uplink czy też do tej sekcji POE, która się uszkodziła?
    Projektor? Wtyczka z bolcem?
    Coś innego podłączonego pod projektor?
    Antena połączona z dachem albo uziemiona?

    Moja hipoteza jest taka, że pojawiło się napięcie _między_ uziemieniami
    najprawdopodobniej na skutek odległego wyładowania.
    Od strony switcha PDE poleciało przez zasilanie (minus na potencjale
    uziemienia), od strony projektora przeskoczyło z rj-ki do masy albo
    upaliło rezystory (jakoś tam może działać bez nich)
    Ten trzeci swicth podobnie - mógł przenieść potencjał bez szwanku bo nie
    był uziemiony.

    --
    Mirek.