  • 1. Data: 2012-12-26 11:35:53
    Temat: Palnik metahalogenkowy - dodatkowa elektroda
    Od: Marek <f...@f...com>

    Palniki hqi (albo jak kto woli żarniki, choć wolę to pierwsze
    określenie) przy jednej elektrodzie mają taką dodatkową "elektrodę",
    zaznaczona strzałka na zdjęciu:
    http://83.220.108.211/bins/hqi.jpg

    Do czego ona służy? Pod spodem też widać kolejną, wprowadzaną nad
    bańkę.
    Ostatnio czyściłem styki w lampie i nie jestem pewien, czy nie
    odwróciłem palnika przy zakładaniu o 180 stopni.
    Czy w związku z tymi dodatkowymi elektrodami ma znaczenie, z której
    strony będzie faza na palniku?
    Lampa mi gorzej (dłużej) startuje, nie wiem czy już przyszedł nas
    nią kres czy "polaryzacja" stykow ma znaczenie...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2012-12-26 12:37:17
    Temat: Re: Palnik metahalogenkowy - dodatkowa elektroda
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 26 Dec 2012 11:35:53 +0100, Marek napisał(a):
    > Palniki hqi (albo jak kto woli żarniki, choć wolę to pierwsze
    > określenie) przy jednej elektrodzie mają taką dodatkową "elektrodę",
> [...]

    To mi wyglada jak miseczka na getter.

    > Pod spodem też widać kolejną, wprowadzaną nad bańkę.

    A ta to kto wie ...

    > Czy w związku z tymi dodatkowymi elektrodami ma znaczenie, z której
    > strony będzie faza na palniku?

    Zasilana pradem przemiennym ? To raczej nie ..

    > Lampa mi gorzej (dłużej) startuje, nie wiem czy już przyszedł nas
    > nią kres czy "polaryzacja" stykow ma znaczenie...

    Zywotnosc to one maja swoja droga ograniczona ..

    J.

  • 3. Data: 2012-12-26 12:56:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 26 Dec 2012 12:37:17 +0100, J.F. napisał(a):

    > To mi wyglada jak miseczka na getter.

    Też tak pomyślałem ale brak "metalizacji" z odpalonego getteru. A poza tym,
    po co w tej bańce próżnia?
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2012-12-26 15:30:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 26 Dec 2012 12:37:17 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zywotnosc to one maja swoja droga ograniczona ..

    No świeci juz 3 rok, po 10 godzin/dobę. Przeczyscilem styki i
    "zaskoczyla" chętniej. Z tego co pamiętam poprzednia tez okolo 3 lat
    wytrzymała zanim zaczęła mieć problem ze startem.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2012-12-26 16:26:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 26 Dec 2012 12:56:20 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Też tak pomyślałem ale brak "metalizacji" z odpalonego getteru.

    Sa i takie.

    > A poza tym, po co w tej bańce próżnia?

    zdaje sie ze zmniejsza straty na chlodzenie luku, czyli podnosi sprawnosc
    lampy. ale getter jest raczej dlatego ze resztki tlenu obnizaja zywotnosc,
    bo dyfuzja do palnika jednak jakas jest.

    J.

  • 6. Data: 2012-12-26 22:30:50
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 26.12.2012 11:35, Marek pisze:

    > Do czego ona służy?

    Getter, tylko i wyłącznie.

    > Pod spodem też widać kolejną, wprowadzaną nad bańkę.

    To nie elektroda, tylko element "mechaniczny" - takie oparcie o
    zewnętrzną bańkę, żeby ta wewnętrzna kwarcowa "nie latała".

    Ciekawe informacje o różnych lampach tu:
    http://www.edisontechcenter.org/metalhalide.html

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2012-12-27 09:08:45
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > Lampa mi gorzej (dłużej) startuje, nie wiem czy już przyszedł nas nią
    > kres czy "polaryzacja" stykow ma znaczenie...

    Nigdy nie zwracam uwagi w którą stronę wkładam. Ale może faktycznie może
    coś w tym jest, przy nastepnej okazji spróbuję w obu położeniach.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 8. Data: 2012-12-27 13:53:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 26 Dec 2012 22:30:50 +0100, Jakub Rakus napisał(a):

    > To nie elektroda, tylko element "mechaniczny" - takie oparcie o
    > zewnętrzną bańkę, żeby ta wewnętrzna kwarcowa "nie latała".

    Dziwne troche, bo akurat ten koniec wydaje sie dosc sztywny.

    J.

  • 9. Data: 2012-12-27 23:19:58
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 27.12.2012 13:53, J.F. pisze:

    > Dziwne troche, bo akurat ten koniec wydaje sie dosc sztywny.

    No też się na początku trochę zastanawiałem, ale po obejrzeniu kilku
    różnych takich lampek i fotki w jakimś mądrym artykule, na której ten
    drucik był opisany właśnie jako "support" czy coś takiego zrozumiałem,
    że to faktycznie tylko wspornik.

    Jakub Rakus

  • 10. Data: 2013-01-06 21:44:23
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > lampy. ale getter jest raczej dlatego ze resztki tlenu obnizaja zywotnosc,
    > bo dyfuzja do palnika jednak jakas jest.

    Jarku, jaka próżnia, jaki getter? W lampie łukowej wysokoprężnej w
    czasie pracy spore bary ciśnienia panują! A dodatkowe elektrody łączone
    przez oporniki z zasilaniem przeciwnego końca rury mają za zadanie
    ułatwienie startu poprzez podgrzanie części skroplonego/zestalonego
    metalu który osiadł na końcach rury. Jeszcze w czasach lamp rtęciowych
    tak się robiło.

    --
    Darek