  • 1. Data: 2011-01-13 22:54:09
    Temat: Pentax kx M42 brak potwierdzenia ostrości.
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    Witam.
    Kupiłem sobie przejściówkę na M42 i niestety w żaden sposób nie działa
    mi potwierdzenie ostrosci.
    Co moze być przyczyną? W internecie znalazłem rady, żeby zewrzeć styki
    (ale które?), niestety jak zwieram to nie wyświetla czasu. Czy moze coś
    w menu jest? Szukam i nic takiego nie widzę.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 2. Data: 2011-01-14 00:02:05
    Temat: Re: Pentax kx M42 brak potwierdzenia ostrości.
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    Cezary Grądys wrote:
    > Kupiłem sobie przejściówkę na M42 i niestety w żaden sposób nie działa
    > mi potwierdzenie ostrosci.
    > Co moze być przyczyną?

    Może przełącznik AF/MF w pozycji AF?

    --
    http://www.flickr.com/jerzy_szczudlowski/

  • 3. Data: 2011-01-14 05:44:52
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 14.01.2011 01:02, jerzy szczudlowski pisze:

    > Może przełącznik AF/MF w pozycji AF?

    Próbowałem w obu pozycjach :(

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 4. Data: 2011-01-14 07:19:35
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    Cezary Grądys wrote:

    > Próbowałem w obu pozycjach :(

    A obiektyw sprawny? (daje ostry obraz?) Próbowałeś na przesłonach 2-5.6?

    --
    http://www.flickr.com/jerzy_szczudlowski/

  • 5. Data: 2011-01-14 11:05:28
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-01-13 23:54, Cezary Grądys pisze:
    > Witam.
    > Kupiłem sobie przejściówkę na M42 i niestety w żaden sposób nie działa
    > mi potwierdzenie ostrosci.

    W menu musisz ustawić - zezwalaj na użycie obiektywów manualnych(nie
    wiem, jak przetłumaczono to na polski) i chyba jeszcze coś. Dopiero
    wtedy będziesz miał i pomiar światła i ostrość.
    Chociaż wydaje mi się, że potwierdzenie ostrości powinno działać
    niezależnie od ustawienia tej opcji. W trybie AF także. Wtedy będziesz
    miał coś, co nazywa się pułapką ostrości.

  • 6. Data: 2011-01-14 11:16:37
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Znalazłem.
    Spróbuj w Custom Menu -> ostatnia zakładka -> Using aperture ring:
    Permitted.

  • 7. Data: 2011-01-17 05:53:23
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 14.01.2011 12:16, "Paweł W." pisze:
    > Znalazłem.
    > Spróbuj w Custom Menu -> ostatnia zakładka -> Using aperture ring:
    > Permitted.

    Sprawa się wyjaśniła. Zwarłem styki prowizorycznie podkładając folie
    aluminiową i zadziałało. Ale nie jest to pewny styk. Oskrobałem
    poczernienie obiektywu, ale styk jest bardzo niepewny, praktycznie nie
    da się używać. Obiektyw ma średnicę ok 55,8 , czyli mniej więcej styki
    wypadają na krawędzi. Niestety obiektyw ma fazkę.
    Teraz kombinuję, żeby założyć opaskę z blaszki czy kawałek rurki o
    odpowiedniej średnicy. Dodatkowo przydało by się zrobić tak, żeby
    obiektyw był blokowany bolcem. To Jupiter 9 MC 2/85, naprawdę ciężko
    chodzi przyslona, ostrość też nie lekko.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 8. Data: 2011-01-17 07:49:48
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Dodatkowo przydało by się zrobić tak, żeby obiektyw
    > był blokowany bolcem. To Jupiter 9 MC 2/85,

    Maly pilnik-iglak i spilowac krawedz w miejscu, w ktorym
    wypada bolec.

    Ewentualnie przejsciowka z kolnierzem - rozwiaze przy
    okazji problem stykow. Jesli masz to szklo dla bokeh
    i portretu, to "nieskonczonosc" Ci nie potrzebna.
    A w ostatecznosci mozna podobno wyjustowac (wyjmujac
    ze srodka pierscienie-podkladki dystansowe)

    Przy okazji - ktora to wersja Jupitera?

    > naprawdę ciężko chodzi przyslona, ostrość też nie lekko.

    Z opinii wygooglanych w sieci wynika, ze wszystkie tak maja ;)

    Jesli masz przesciowke bez kolnierza i bez blaszki blokujacej
    uwazaj, zeby calosc nie odpadla niespodziewanie od korpusu.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 9. Data: 2011-01-17 21:46:48
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 17.01.2011 08:49, Vituniu pisze:

    > Przy okazji - ktora to wersja Jupitera?

    Jest na nim tylko napis 'MC JUPITER-9 2/85' i nr fabryczny.
    W każdym razie dobrze, że juz wiem w czym problem. Teraz tylko trochę
    roboty ślusarskiej i powinno zadziałac.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl