  • 1. Data: 2019-12-18 02:15:25
    Temat: Płaskie złącza wtykowe (terminale) - czym zacisnąć żyłę?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Czym zaciskac(ie) / zagniatacie końcówki terminali płaskich wtyków?
    Takich, o - <https://www.aliexpress.com/item/32894571320.html>

    Mam kilka sztuk takich do zarobienia. Niby można obcęgami, ale średnio
    to się sprawdza, bo z jednej strony trzyma, a drugiej nie da się
    porządnie zacisnąć. Zabawa z tym sama.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2019-12-18 11:15:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-12-18 o 02:15, Krystek pisze:
> [...]
    >
    > Mam kilka sztuk takich do zarobienia. Niby można obcęgami, ale średnio
    > to się sprawdza, bo z jednej strony trzyma, a drugiej nie da się

    Używałem takich końcówek jak w młodości dorabiałem różne rzeczy w taty
    samochodzie.
    Moja technika była taka:
    - pocynowanie końcówki kabla,
    - (*) pocynowanie wtyczki na dnie w obszarze gdzie przychodzi końcówka
    kabla (wymagało wcześniejszego dokładnego przeskrobania dna scyzorykiem),
    - cienkimi szczypcami lekkie zagięcie końcówek skrzydełek, aby potem
    przy zaciskaniu (kombinerkami) nie zginały się tylko u samej podstawy
    pozostając nadal prostymi tylko zginały się bardziej jak profesjonalnie
    zaciśnięte
    - zaciśnięcie końcówki kabelka we wtyczce,
    - przygrzanie lutownicą, aby się dobrze zlutowało (izolacja kabelka w
    miarę możliwości nie dotyka wtyczki, bo to wtyczka jest najbardziej
    rozgrzana, a sama linka w kabelku mniej).
    - zaciśnięcie wtyczki na izolacji kabelka (też z wcześniejszym zagięciem
    końcówek, aby się 'wgryzły' w izolację, a nie tylko ją łagodnie objęły.

    Przy tym rozwiązaniu kontakt jest zapewniony przez lutowanie
    (efektywność samego zaciskania raczej minimalna). Krytyczny wpływ na
    jakość połączenia ma przede wszystkim operacja (*) - nie może to być
    'zimny lut'. Jak cyna nie chce dobrze zwilżyć wtyczki to nie można
    kontynuować procedury tylko trzeba rozwiązać ten problem.
    Tak wykonane połączenia były przez lata eksploatowane w samochodzie nie
    sprawiając żadnych kłopotów.
    Oczywiście stosowałem cynę ołowiową :)
    P.G.

  • 3. Data: 2019-12-18 12:18:13
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Krystek <s...@k...art.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Mam kilka sztuk takich do zarobienia. Niby można obcęgami, ale średnio
    > to się sprawdza, bo z jednej strony trzyma, a drugiej nie da się

    Małymi szczypcami (na tyle małymi, że całe wchodzą w zaciskane miejsce).
    Potem zalutowuję, a jak wystygnie to zaciskam na izolacji ten cieńszy
    koniec.

  • 4. Data: 2019-12-18 18:16:02
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    > Oczywiście stosowałem cynę ołowiową :)
    > P.G.

    Cynę ołowiową? Co to jest? Bo się nie znam :-)

    --
    Kaczin

  • 5. Data: 2019-12-18 19:51:09
    Od: LOLek <L...@m...pl>

    W dniu 18.12.2019 o 02:15, Krystek pisze:
    > Czym zaciskac(ie) / zagniatacie końcówki terminali płaskich wtyków?
    > Takich, o - <https://www.aliexpress.com/item/32894571320.html>

    Jest do tego zaciskarka
    https://pl.aliexpress.com/item/32416561644.html

  • 6. Data: 2019-12-18 20:19:09
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-12-18 18:16, Kaczin wrote:

    > Cynę ołowiową? Co to jest? Bo się nie znam :-)

    Zapewne: "????? ????? ? ??????"

    ;-)

    W.

  • 7. Data: 2019-12-19 02:00:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2019-12-18 19:51, LOLek pisze:

    > Jest do tego zaciskarka
    > https://pl.aliexpress.com/item/32416561644.html

    Ano właśnie. Podpytałem jeszcze w międzyczasie znajomego, który robi w
    branży teletechnicznej i zasugerował mi zaciskarkę Molex do złącz
    terminalowych -
    <https://www.tme.eu/en/details/mx-63819-1000/crimpin
    g-tools-for-terminals/molex/0638191000/>

    A tu jest wideo jak działają -
    <https://www.digikey.pl/pl/videos/m/molex-connector/
    molex-crimping-tool-demo----another-geek-moment>

    Wiem, że niedawno była dyskusja o zaciskarkach, ale dotyczyła tych
    okrągłych złącz, nasadzanych na przewód.

    Chyba czas rozejrzeć się na Ali.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 8. Data: 2019-12-19 11:18:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-12-18 o 18:16, Kaczin pisze:

    > Cynę ołowiową? Co to jest? Bo się nie znam :-)

    Specjalny rodzaj cyny (niby cyna a nie cyna) ostatnio nie trendy :)
    P.G.

  • 9. Data: 2019-12-19 11:35:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Wed, 18 Dec 2019 02:15:25 +0100, użytkownik Krystek napisał:

    > Czym zaciskac(ie) / zagniatacie końcówki terminali płaskich wtyków?
    > Takich, o - <https://www.aliexpress.com/item/32894571320.html>

    Przy kilku sztukach to ja to lutuję. Trwałe i pewne połączenie.

    --
    Jacek

  • 10. Data: 2019-12-19 14:52:09
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Przy kilku sztukach to ja to lutuję. Trwałe i pewne połączenie.

    Zakładałbym, że trwalsze niż zaciskane.

    Proszę:

    http://static.chmurka.net/large/terminal1.jpg
    http://static.chmurka.net/large/terminal2.jpg

    Tak wyglądają fabrycznie zaciśnięte kostki w motocyklu, które przenoszą
    znaczny prąd (przynajmniej kilkanaście amper, a czasem 20-kilka) od
    3-fazowego generatora samowzbudnego do regulatora (crowbar na
    tyrystorach). Są osłonięte od deszczu, ale ogólnie nie są izolowane od
    otoczenia (mróz, wilgoć itd. tam wchodzi). To nie jest odosobniony
    przypadek tylko znany problem, i to nie tylko w tym modelu ale nawet w
    modelach różnych producentów. Utlenia się i koroduje połączenie nie w
    miejscu styku dwóch złącz, tylko w miejscu styku zaciśniętego przewodu ze
    złączem. Przylutowanie przewodu do (w takim przypadku już nowej) kostki
    rozwiązuje problem, choć większość ludzi zalutowuje to do regulatora na
    stałe (niepotrzebnie).