  • Data: 2009-07-06 17:41:47
    Temat: Re: Pocedura całkowania
    Od: Michoo <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    slawek pisze:
    > Najprostsza odpowiedź - wzór trapezów - zakłada że f(t) jest łamaną,
    > czyli że nie istnieje nawet pierwsza pochodna f(t) w x[m]. Dokładność
    > takiej procedury całkowania jest raczej niewielka... ale zachowuje sie
    > ona porządnie, tzn. dla n = n+1 całka przyrasta dokładnie o całkę od
    > (n-1) h do n h.
    Dokładność zależy tylko od ilości punktów i jest imo niezła w stosunku
    do tego jak mało danych i operacji potrzebujemy.

    > Taki np. wzór Boole'a w zasadzie niczego nie zmienia - i niezbyt jest
    > odpowiedni. Nieźle natomiast funkcjonuje algorytm oparty o funkcje
    > sklejane.
    Tak to się przecież robi - aproksymujesz (czy interpolujesz) funkcję
    wielomianem a potem możesz go już całkować bez problemu. Z tego co
    kojarzę dobre efekty dawała albo interpolacja wielomianowa z węzłami wg.
    wielomianów Czebyszewa albo sklejane 3 stopnia (zależnie co możesz
    zastosować).

    P.S.
    Coś mi nie do końca pasuje - jak interpolujesz to funkcje sklejane muszą
    mieć też równe pochodne do n-1 rzędu - jeżeli masz tylko tablicę z
    wartościami funkcji bazowej to jak zrobiłeś splajny stopnia większego
    niż 1(gdzie wychodzi łamana - jak we wzorze trapezów)?

    Michoo