  • 31. Data: 2022-08-19 17:07:13
    Temat: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Friday, August 19, 2022 at 4:27:10 AM UTC-7, J.F wrote:
    > Przez VoIP ?

    No tak jak opisałem na początku - poniekąd, VoIP ale nie wychodzący poza bramkę,
    czyli bezpośrednie połączenie na @localhost - kodek uLaw, opóźnienie ~20ms. Para
    modemów zewnętrznych czyli dwa terminale pod windows na dwóch portach COM.

    > Jesli ma te kosc co piszesz, to raczej 1200 lub 300 ..

    No z urządzeniem idzie na 300 / 1200. Ale o dziwo łatwiej z tym badziewiastym
    winmodemem.
    Acha, w ustawieniach modemu w tym zabytkowym sofcie, jest wybór różnych modeli, na
    tej podstawie powstaje łańcuch inicjalizacyjny (AT ....) do dalszej edycji, i
    generalnie zawsze wyłącza flow control i kompresję. Znalazłem też manuala do jakiegoś
    czegoś innego z tą samą kostką modemu i zalecenia dla US Robotics są takie:
    - &M0 error ctrl disable
    - &K0 compression disable
    - &I0 &H0 - RX/TX flow ctrl disable
    - &N2 force to 1200
    Oprócz &I0 i &H0 (tu nie mam pewności) pozostałe sprawdziłem. W winmodemie kody są
    inne i zamiast "force to 1200" można konkretnie wybrać bell lub V. W USR chyba to
    jest w którymś rejestrze bitowym, no albo sobie sam wynegocjuje. No ale jeszcze
    popróbuje.
    P.

  • 32. Data: 2022-08-20 00:26:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr C." <k...@g...com> writes:

    > Znalazłem też manuala do jakiegoś czegoś innego z tą samą
    > kostką modemu i zalecenia dla US Robotics są takie:

    A tak BTW to jaki to jest dokładnie USR?

    Co zwracają polecenia:

    ATI
    ATI3
    ATI4
    ATI7
    ATI11

    czy jakoś tak.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 33. Data: 2022-08-20 06:57:08
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Friday, August 19, 2022 at 3:26:33 PM UTC-7, Krzysztof Halasa wrote:
    Robotics są takie:
    > A tak BTW to jaki to jest dokładnie USR?
    5630G. Taki chyba typowy zewnętrzny na Europę, za czasów 0202122 miałem identyczny
    tylko szary i z funkcjami Voice, które były mocno bezużyteczne :)
    Notabene, ciekawa sprawa wtedy była. Z większości poznańskich central E-10A nie dało
    się połączyć tym modemem z tepsianym netem - negocjacja trwała i nie dochodziła do
    skutku. Aż pewnego pięknego dnia zaczęło działać. Rok ok. 1998.

    > Co zwracają polecenia:
    >
    > ATI
    5601
    OK

    > ATI3
    U.S. Robotics 56K FAX EXT V4.4.7c

    Ale będe za moment aktualizował flash do 5.4.5

    > ATI4

    B0 E1 F1 L2 M1 Q0 V1 X4 Y0
    SPEED=9600 PARITY=N WORDLEN=8
    DIAL=TONE OFF LINE CID=0

    &A3 &B1 &C1 &D0 &H0 &I0 &K1
    &M4 &N0 &P0 &R1 &S0 &T0 &U0 &Y1

    S00=003 S01=000 S02=043 S03=013 S04=010 S05=008 S06=004
    S07=060 S08=002 S09=006 S10=014 S11=072 S12=050 S13=000
    S15=000 S16=000 S18=000 S19=000 S21=010 S22=017 S23=019
    S25=005 S27=001 S28=008 S29=020 S30=000 S31=128 S32=002
    S33=000 S34=000 S35=000 S36=014 S38=000 S39=010 S40=002
    S41=004 S42=010

    > ATI7

    Product Type CTR21 External
    Product ID: 24563005
    Options V32bis,V.80,V.34+,V.90,V.92
    Fax Options Class 1/Class 2.0
    Line Options Caller ID, Distinctive Ring
    Clock Freq 92.0Mhz
    EPROM 256k
    RAM 32k

    FLASH date Oct 1 2010
    FLASH rev V4.4.7c

    DSP date Oct 1 2010
    DSP rev 15

    Serial Num: 1MCXX2DL0544

    *** Paczpan, 2010 jeszcze to produkowali! Mało tego, są nowe wersje softu. Kto używał
    modemu w 2010???

    > ATI11
    tutaj nie ma za dużo:
    Carrier Freq (Hz)
    Symbol Rate
    Trellis Code
    Nonlinear Encoding
    Precoding
    Shaping
    Preemphasis Index
    Recv/Xmit Level (-dBm)
    Near Echo Loss (dB)
    Far Echo Loss (dB)
    Carrier Offset (Hz)
    Round Trip Delay (msec)
    Timing Offset (ppm)
    SNR (dB)
    Speed Shifts Up/Down/Null 0/0/0
    P.

  • 34. Data: 2022-08-21 01:42:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr C." <k...@g...com> writes:

    > 5630G. Taki chyba typowy zewnętrzny na Europę, za czasów 0202122
    > miałem identyczny tylko szary i z funkcjami Voice, które były mocno
    > bezużyteczne :)

    Ja miałem także szary, ale to był V.34+, a funkcje voice akurat
    działały, zrobiłem na tym sekretarkę (i odbieracz faksów).
    Nie było z nim problemów.

> [...]
    > E-10A nie dało się połączyć tym modemem z tepsianym netem - negocjacja
    > trwała i nie dochodziła do skutku. Aż pewnego pięknego dnia zaczęło

    Ciekawe - dałoby się to pewnie łatwo zdiagnozować.

    > B0 E1 F1 L2 M1 Q0 V1 X4 Y0

    B0 = ITU-T (nie Bell).

    > SPEED=9600 PARITY=N WORDLEN=8
    > DIAL=TONE OFF LINE CID=0
    >
    > &A3 &B1 &C1 &D0 &H0 &I0 &K1

    &D0 - DTR override. Aczkolwiek to chyba bez znaczenia, to tylko
    powoduje, że nie można zakończyć połączenia (albo tylko przejść do linii
    komend) zdejmując DTR.
    Normalnie robiło się AT&D2.

    &H0 - Flow control disabled. Normalnie używa się &H1 - Hardware flow
    control, Clear to Send (CTS).

    > &M4 &N0 &P0 &R1 &S0 &T0 &U0 &Y1

    &R1 - Modem ignores RTS. Nie żebym wierzył, że ma to tu znaczenie, ale
    normalnie używa się &R2 - Received Data to computer only on RTS.

> [...]
    > S25=005 S27=001 S28=008 S29=020 S30=000 S31=128 S32=002
    > S33=000 S34=000 S35=000 S36=014 S38=000 S39=010 S40=002

    S27=001
    bit 0 value 1 Enables ITU-T V.21 modulation at 300 bps for overseas
    calls; in V.21 mode, the modem answers both overseas and domestic (U.S.
    and Canada) calls, but only originates V.21 calls (default Bell 103).

    To pewnie jest ok, B0 może być problemem (zależnie od drugiej strony),
    ale da się to łatwo sprawdzić jakimś np. hyperterminalem.

> [...]
    > RAM 32k
    >
    > *** Paczpan, 2010 jeszcze to produkowali! Mało tego, są nowe wersje softu. Kto

    Coś w tym jest. BTW ostatni Sportster, którego używałem (V.90 flash czy
    jakiś taki), chyba z 1996 r., też miał EPROM (flash) "256k", też miał
    "32k" RAM, i też miał zegar 92 MHz. Podobnie tamten "V.34+".
    Za to np. Courier HST DS (wcześniejszy, i bez V.90 - chyba V.34?)
    podawał (znacznie) wolniejszy zegar, już nie pamiętam dokładnie, ale
    może 16 MHz.

    > tutaj nie ma za dużo:
    > Carrier Freq (Hz)

    Bo to dopiero w czasie połączenia. Trzeba dać "+++" i poczekać sekundę
    Alternatywnie można przestawić na AT&D1 i używać do tego DTR.
    Potem (w obu przypadkach) można wrócić do połączenia przez ATO.

    Poza tym, chyba można to zrobić po zakończeniu połączenia, ale już nie
    pamiętam na 100%.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 35. Data: 2022-08-21 19:58:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > &H0 - Flow control disabled. Normalnie używa się &H1 - Hardware flow
    > control, Clear to Send (CTS).

    BTW to wszystko może zależeć od programu, który gada z modemem, albo od
    jakichś ogólnych ustawień, jeśli program się tym nie interesuje (nie
    wiem jak to jest w Windows). W każdym razie typowe sytuacje patologiczne
    są np. takie:

    - modem nie używa w ogóle CTS (sygnał jest nieaktywny), program (system)
    próbuje używać. Efekt: komputer nie wysyła nic do modemu.
    Możliwe że te modemy zawsze wystawiały CTS.

    - system nie ustawia RTS, modem spodziewa się RTS -> modem nie wysyła
    nic do PC. Trzeba włączyć RTS (hardware handshaking) w PC (DTE).

    - modem nie wystawia DSR -> komputer w ogóle nie współpracuje z portem.
    &S0 (DSR override) pomaga (DSR historycznie był używany różnie
    w różnych zastosowaniach, ale od ~ drugiej połowy lat 80(?) typowo
    oznacza, że modem jest włączony, i nie ma to żadnego związku
    z wybieraniem numerów, odpowiadaniem, wykrytą nośną itp).

    - PC nie wystawia DTR -> modem nie próbuje nawiązać połączenia.

    - mógłby być jeszcze problem z linią DCD, gdyby modem wystawiał sygnał
    cały czas, a komputer myślał, że połączenie jest nawiązane.

    Najprościej niestety poprosić kogoś z oscyloskopem (i jakąś wiedzą
    nt. RS-232), by sprawdził co się dzieje. Może wystarczy zwykły
    woltomierz zamiast oscyloskopu. Modemy wewnętrzne są wtedy większym
    problemem.

    Wersja uproszczona, może jest jakiś (programowy) monitor portu
    szeregowego (w Windows zapewne)?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 36. Data: 2022-08-22 10:01:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Aug 2022 16:51:05 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > To naciskasz ^P co stronę :-)
    > Aczkolwiek rzeczywiście drukarka mogłaby robić XON/XOFF (zamiast
    > RTS/CTS). Taka np. D-100 (model z RS-232), nie pamiętam jak to było.

    > Zwyczajnie. DTE2 zdejmuje RTS, DCE2 przestaje wysyłać,

    Ale ten RTS mowi wyraznie "DTE2 nie chce nadawac".
    Modem DCE2 sie przestawia na odbior, tyle tylko, ze juz byl w trybie
    odbioru.

    Zeby to zadziałalo, musisz mocno przedefiniowac sterowanie modemem,
    bo to juz ani RS-232, ani V.24.

    > zapełnia mu się
    > bufor, V.42(bis) -> DCE1 nie wysyła, zdejmuje CTS, DTE1 przestaje
    > wysyłać. To tak działa od ponad 30 lat. Oczywiście były drobne problemy,
    > np. układy 8250/8251/16450/wczesne 16550 nie potrafiły odpowiednio
    > wcześnie zdjąć RTS, albo wysyłały znak dwukrotnie, ale generalnie nie ma
    > z tym problemu.

    8250 byly IMHO wystarczająco szybkie - tam byl inny problem, OIDP -
    nie bylo sygnalu dla procesora, ze wysyłanie sie zakonczyło,
    wiec mozna juz zdjac sygnal RTS.
    Typowym modemom nie przeszkadzalo, tylko jakims half-duples
    (radiomodemy?) i do dzis RS-485.

    16550 problem mial wiekszy, bo kolejka dluzsza, ale to tylko
    kilkanascie bajtow.

    > No i realistycznie, każdy DTE ma bufory wystarczająco długie, by się w
    > praktyce nie kończyły.

    Ale chodzi o DCE. Łatwo mozna GB transmitowac, a działało, bo:
    -predkosc portu modemu wczesnie wzrosła, i z transmisją
    modem->komputer nie bylo problemu,
    -wąskim gardłem zrobiło sie polączenie modem-modem, ale tu modem
    nadający wiedział co nadaje, i mogl wstrzymac komputer, jak mu sie
    bufor konczył. Przepelnie po stronie odbiorczej nie powinno sie
    zdarzyc, chyba, ze jakas duza dysproporcja predkosci portow,
    -dosc wczesnie pojawily sie protokoly korekcji błędów, i przy okazji
    mogly wstrzymywac przeplyw.

    -wieksza ilosc danych transmitowano jakims protokołem juz na
    komputerach (Xmodem np), i tam tez przy okazji robila sie kontrola
    przeplywu.

    J.

  • 37. Data: 2022-08-22 15:01:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 21 Aug 2022 19:58:07 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    >
    > - modem nie używa w ogóle CTS (sygnał jest nieaktywny), program (system)
    > próbuje używać. Efekt: komputer nie wysyła nic do modemu.

    Nie w swiecie pecetow.

    > Możliwe że te modemy zawsze wystawiały CTS.

    No wlasnie - zawsze wystawia.

    > - system nie ustawia RTS, modem spodziewa się RTS -> modem nie wysyła
    > nic do PC. Trzeba włączyć RTS (hardware handshaking) w PC (DTE).

    Ale RTS zasadniczo do czego innego sluzy, wiec tak to moze działac
    tylko po przedefiniowaniu znaczenia.

> [...]
    > oznacza, że modem jest włączony, i nie ma to żadnego związku
    > z wybieraniem numerów, odpowiadaniem, wykrytą nośną itp).

    Dokladnie.

    > - PC nie wystawia DTR -> modem nie próbuje nawiązać połączenia.

    Bo tez mozliwe, ze wtedy na porcie pojawiaja sie smieci.

    > - mógłby być jeszcze problem z linią DCD, gdyby modem wystawiał sygnał
    > cały czas, a komputer myślał, że połączenie jest nawiązane.

    Co czasem moze byc potrzebne, tzn jak program bardzo stary
    i nawet komendy AT do modemu wyslac bez DCD nie chce.

> [...]
    > nt. RS-232), by sprawdził co się dzieje. Może wystarczy zwykły
    > woltomierz zamiast oscyloskopu. Modemy wewnętrzne są wtedy większym

    Albo mniejszym, bo programowo ...

    > Wersja uproszczona, może jest jakiś (programowy) monitor portu
    > szeregowego (w Windows zapewne)?

    A w Windows to wiekszym :-)

    Oproc sprawdzenia, to jeszcze w jakim programie.
    Bo troche ich bylo, a kazdy nieco inny.

    To, co pecet mial w biosie, to chyba nikt nie uzywał.

    J.

  • 38. Data: 2022-08-23 22:24:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Nie w swiecie pecetow.

    Chyba w alternatywnej rzeczywistości :-)
    Albo masz na myśli BIOS, INT coś tam itd. Nikt tego jednak nie używa,
    ani chyba nie używał, z modemami.

    > No wlasnie - zawsze wystawia.

    ... w sensie, że zawsze działał mechanizm CTS, najwyżej PC mógł go
    ignorować.

    > Ale RTS zasadniczo do czego innego sluzy, wiec tak to moze działac
    > tylko po przedefiniowaniu znaczenia.

    Nie, zasadniczo, od jakichś 30+ lat, RTS właśnie do tego służy.
    Jeszcze w czasach DOS tak było -> FOSSIL drivers.
    Pamiętam, że w Windows 95 RTS/CTS handshaking był wbudowany w system
    (np. mógł tego używać hyperterminal i winsock), i później raczej się to
    nie zmieniło.

    > Co czasem moze byc potrzebne, tzn jak program bardzo stary
    > i nawet komendy AT do modemu wyslac bez DCD nie chce.

    Wyjątkowo podejrzane, dlaczego miałby tak robić?
    Bez DSR to tak, ale bez DCD?

    > Albo mniejszym, bo programowo ...

    Co programowo? Modemy zewnętrzne też są (były) robione programowo.
    Modemy wewnętrzne (nie HSP itp.) normalnie miały ROM, CPU, DSP itd.

    > To, co pecet mial w biosie, to chyba nikt nie uzywał.

    Ano. Można tego było tylko używać w trybie half-duplex, typowo z RS-485
    itp.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 39. Data: 2022-08-23 22:54:19
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Tuesday, August 23, 2022 at 1:25:10 PM UTC-7, Krzysztof Halasa wrote:
    > ... w sensie, że zawsze działał mechanizm CTS, najwyżej PC mógł go
    > ignorować.

    Powiem Wam że już źle mi się robi od tych starych technologii. Kontynuacja prób:
    - kupiłem przejściówkę RS232 bardziej renomowaną - FTDI a nie fałszywy prolific
    - modemy (USR i ten badziewny conexant HSF) połączyły się na (tadam!) 33k6. Bez
    żadnych opcji, wszystko default, przez tą samą bramkę, i połączenie działało trwale
    - nie połączyły się tak już nigdy więcej. W ogóle nie mogę ich zgrać. W jedną stronę
    (z USR) z wymuszoną prędkością 2400 jeszcze jakotako, w drugą nie
    - z USR pięknie łączy się na automat, z wymuszonym 2400, ale z terminala - więc nic
    nie zrobię bo nie znam protokołu
    - z VirtualBoxa... USR przestał w ogóle gadać. Działa terminal w windowsie 95, modem
    się wykrywa (PnP!) natomiast w sofcie nie gada. Próbowałem wracać na Prolific,
    zmieniać nastawy prędkości portu i flow control - nic. Brak odpowiedzi. Rejestrator
    pokazuje że soft sam smienia ustawienia portu (prędkość, flow control) więc myśle że
    zmiany i dywagacje o flow control będą daremne, tym bardziej że np. z samego
    hyperterma działa zawsze - niezależnie co ustawię.
    - winmodem też coś zaczął marudzić, po przeinstalowaniu nie mogę wgrać sterów
    (niepodpisane, wcześniej udało się wyłączyć sprawdzanie sygnatur ale teraz nie
    przechodzi)
    - więc przywróciłem z punktu przywracania systemu -- OK, modem widoczny
    - wyciągnąłem wtyczke od USB-RS232, dostałem bluescreena i win10 trwale się popsuł,
    czekam na nośnik USB z recovery
    bonus:
    - ten drugi USR, na rynek amerykański (5686E) jako-tako łączył mi się, natomiast po
    zestawieniu poł. był głuchy, tzn. tekst pisany w jednym terminalu, nie pojawiał się w
    drugim.

    Coraz bardziej skłaniam się, że to wszystko wina styku windows 10 - maszyna wirtualna
    win95. "Natywny" komputer opóźnia się, bo zasilacz okazał się popsuty. Później też
    nie wiem jak będzie, bo win95 na 486DX2-66 z grafiką ISA, z tego co pamiętam, działa
    baaardzo ociężale.

    Nie poddaję się, ale mam już k... dość chwilowo. Wrócę do tematu na dniach.
    P.

  • 40. Data: 2022-08-23 23:35:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Modem DCE2 sie przestawia na odbior, tyle tylko, ze juz byl w trybie
    > odbioru.

    Nie ma czegoś takiego (w full dupleksie), że modem się przestawia na
    odbiór albo na nadawanie.

    > Zeby to zadziałalo, musisz mocno przedefiniowac sterowanie modemem,
    > bo to juz ani RS-232, ani V.24.

    Nic z tych rzeczy. Przyznaję, w RS-232 z 1960 r. tego nie było, ale
    później - bez przesady:

    V.24 circuit 133, RS-232 circuit CJ, DB-25 pin 4.

    Direction: TO DCE
    This circuit is used to control the transfer of data (flow control) on
    Circuit BB (Received Data) when an intermediate function such as error
    control is being used in the DCE.

    The ON condition on Circuit CJ (Ready for Receiving) indicates that the
    DTE is capable of receiving data.

    The OFF condition indicates that the DTE is not capable of receiving
    data and causes the DCE, or the intermediate function, to retain the
    data. In some DCEs the OFF condition on Circuit CJ (Ready for Receiving)
    also causes a signal to be transmitted to the distant DTE causing an OFF
    condition to be placed on Circuit CB (Clear to Send) extending the flow
    control to distant DTE.

> [...]
    > wiec mozna juz zdjac sygnal RTS.
    > Typowym modemom nie przeszkadzalo, tylko jakims half-duples

    Nie, 8250 ani 16450 nie były "wystarczająco szybkie". To były scalaki
    podpięte do szyny ISA (a właściwie XT-BUS), czasy dostępu (zwłaszcza
    8250) typu setek ns, były w stanie "zbuforować" ok. jednego bajta
    danych, co oznaczało - przy np. szybkości 115200 bps - kilkadziesiąt,
    a przynajmniej kilkanaście tysięcy przerwań/sekundę. I to pod warunkiem,
    że opóźnienie obsługi nie przekroczy kilkudziesięciu us (dolicz do tego
    zależności czasowe generowane np. przez twarde dyski). To po prostu nie
    miało prawa działać, chyba że w systemie, który niczego innego w czasie
    transmisji nie robił.

    Praktyka była taka, że 16450 działały "od biedy" @ 38400 bps, natomiast
    8250 @ 9600 bps (albo i nie) - to ostatnie mogło być spowodowane nie
    tylko samym scalakiem, ale także konstrukcją karty wieloportowej, której
    używałem (jednakże 8250 były wolniejsze i mogły wymagać dodatkowych wait
    statów na ISA itp).

    Natomiast takiego czegoś, o czym napisałeś, to ja nie kojarzę.
    Nie żeby to miało związek z modemami, ale wszystkie te scalaki miały
    flagi (sprawdzam: bit 5 w LSR) "Transmit Holding Register Empty" oraz
    (bit 6) "Transmitter Empty", i bez problemu można było ich użyć do
    sterowania (programowego) RTSem.
    Nie robiły tego sprzętowo, owszem. Takie np. Oxfordy (opcjonalnie)
    robią.

    "bit 6: This is the Transmitter Empty flag. It is 1
    when both the THR (or transmitter's FIFO) and
    the TSR are empty. Reading this bit as 1 means
    that no transmission is currently taking place in
    the txd output pin, the transmission line is idle."

    > 16550 problem mial wiekszy, bo kolejka dluzsza, ale to tylko
    > kilkanascie bajtow.

    NS16550 miał problem taki, że nie dało się skorzystać z jego FIFO.
    16550A i późniejsze były poprawione i działały.

    > Ale chodzi o DCE. Łatwo mozna GB transmitowac, a działało, bo:
    > -predkosc portu modemu wczesnie wzrosła, i z transmisją
    > modem->komputer nie bylo problemu,

    Ale gdyby była, to pecet zdejmował RTS, i wciąż nie było problemu.
    W szczególności z 16550A+, ze względu na FIFO.

    > -wąskim gardłem zrobiło sie polączenie modem-modem,

    To zawsze było wąskim gardłem raczej, nie?
    Połączenie DCE-DTE raczej nigdy nie było wolniejsze niż DCE-DCE.

    To działało, bo po prostu handshaking RTS/CTS działał.
    --
    Krzysztof Hałasa