  • Data: 2019-06-20 14:16:12
    Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-06-12 o 17:27, J.F. pisze:

    > Musialbym sobie przypomniec ... ale przy okazji Assemblera raczej nikt nie poruszal
    takiego watku.
    > Przy C predzej, ale to gdzies na pograniczu.

    Na studiach jest (powinien być?) cały przedmiot o nazwie "Arytmetyka maszyn
    cyfrowych",
    gdzie na kilkudziesięciu godzinach wykładów można dokładnie dowiedzieć się, jak są
    pamiętane liczby całkowite ze znakiem, bez znaku, zmiennoprzecinkowe, dlaczego i
    kiedy
    występują błędy zaokrągleń itp. Można też dowiedzieć się, że warunek
    "jeśli a jest równe b" przy rzeczywistych typach a, b to proszenie się o kłopoty.

    Problemy nie zależą od języka programowania. Ułamka dziesiętnego 0.8 nie da się
    w przyjętym sposobie zapisu liczb zmiennoprzecinkowych zapisać dokładnie - w układzie
    dwójkowym jest to ułamek okresowy, ma nieskończenie wiele znaczących cyfr.
    Nie można ich wszystkich pamiętać. Oczywistym rozwiązaniem pozwalającym uniknąć
    błędów jest używanie tylko liczb całkowitych. Np. jeśli ma to być jakaś
    kwota pieniędzy, należy liczyć w groszach (zawsze całkowitych), a nie złotówkach
    i ułamkach złotego.

    P.