    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.fizyka
    Subject: Re: Prad z wiatrakow
    Date: Fri, 27 Dec 2013 15:15:52 +0100
    <P...@n...chmurka.net>
    <52b89c18$0$2181$65785112@news.neostrada.pl>
    <P...@n...chmurka.net>
    <52bd6354$0$2181$65785112@news.neostrada.pl>
    <P...@n...chmurka.net>
    <1...@p...pl.invalid>

    wiadomości news:1581275136.20131227134344@pik-net.pl.invalid...

    > Pytaj Wojtka Borczyka...
    Nie wiem kto to.
    Nie zależy mi na tym teraz. Tak tylko z fizyką mi się skojarzyło.
    Zakładam, że jak kiedyś będę miał dość czasu i będę chciał to zrozumieć to
    znajdę jakieś źródło.

    > To też mi się nie zgadza. Dla mnie efekt Dopplera zawsze miał związek
    > z ograniczeniem prędkości poruszania się fali.

    Prędkość światła też jest ograniczona.
    Dla mnie sednem Dopplera (dla dźwięku) jest to, że fala przemieszcza się z
    inną prędkością względem obserwatora nieruchomego i ruchomego (to samo
    dotyczy źródeł dźwięku). Poruszający się obserwator "zbiera" szczyty fali z
    ośrodka w innych odstępach czasowych niż obserwator nieruchomy, bo fala
    porusza się względem niego (lub on względem fali) z inną prędkością niż fala
    względem obserwatora nieruchomego.
    Jeśli ta sama fala (świetlna) będzie się względem jednego i drugiego
    poruszała z taką samą prędkością to powinni szczyty zbierać z taką samą
    częstotliwością (choć czuję, że to nie jest cała prawda). Ale jeśli założę,
    że ta sama fala porusza się z tą samą prędkością względem obserwatora
    nieruchomego i ruchomego to jedyną możliwością aby to się zgadzało wydaje mi
    się jest założenie, że czas u jednego z obserwatorów biegnie inaczej niż u
    drugiego. Ale gdyby to różnice w prędkości upływu czasu miały być przyczyną
    jakichś efektów typu przesunięcie widma to efekty te by nie zależały od
    kierunku ruchu a jedynie od prędkości (i może masy obiektu).

    Inne, co mi kiedyś przyszło do głowy. Wiem, że jakiś zasadniczy błąd
    popełniam.
    Mamy 3 punkty A,B,C umieszczone kolejno w linii prostej (odległości AB i BC
    są równe).
    Z punktu A wylatują kolejno fotony w kierunku punktu B i dalej w kierunku C.
    Z punktu B startują dwaj obserwatorzy (jeden w kierunku A, a drugi w
    kierunku C) z dużą prędkością (powiedzmy rzędu 0.9c). Ponieważ obaj
    poruszają się tak samo szybko więc zakładam (może błędnie), że jakiekolwiek
    zmiany szybkości upływu czasu u obu są takie same.
    Zakładam, że obserwator ma jakąś możliwość "namierzenia" takiego fotonu i to
    może tu jest sedno błędu.
    Załóżmy, że obserwatorzy wystartowali gdy akurat koło B przelatywał foton.
    Gdy obserwator lecący w kierunku C doleci stwierdzi, że w czasie jego
    podróży foton przesunął się względem niego o 0.1 odległości BC. Natomiast
    obserwator lecący w kierunku A stwierdzi, że ten foton przesunął się
    względem niego o 2.1 odległości BC. U obu minął ten sam czas. Jak wyliczą
    prędkość światła to chyba wyjdzie im co innego.
    Jest jeszcze coś ze zmianą wymiarów geometrycznych (co pewnie ma tu miejsce)
    pod wpływem prędkości. No ale chyba (tu też może się czaić błąd) mogę
    założyć, że obserwatorzy posiadający masę 0 mogą natychmiast (upływ czasu 0)
    uzyskiwać prędkość 0.9c i potem 0, a obserwacji pozycji fotonu dokonywać tuż
    przed startem i tuż po zatrzymaniu, gdy wszystkie wymiary widzą normalnie.
    P.G.