    From: "Tornad" <w...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Predkosciomierz
    Date: Thu, 13 Oct 2011 18:28:51 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Wyobrażam sobie jak to by miało wyglądać, ale sama wyobraźnia mi nie

    > wystarcza do zobrazowania jaki wycinek tarczy będzie zajmowała prędkość

    > dajmy na to od 0 do 30km/h jeżeli cała tarcza(~300st) będzie wyskalowana

    > do ~250km/h? Nie chce mi się liczyć, nie mam czasu teraz.

    > Obawiam się że prędkość w niskim zakresie może stać się mało czytelna

    > przy nieco szybszych samochodach - braknie tarczy.

    Sluszna uwaga czy watpliwosc. Otoz ja podalem idee, rzeczywisty ksztalt skali
    w sensie jej "do kwadratu predkosci" nie musi byc scisle przestrzegany. Mozna
    ja zaprojektowac jako funkcje mv2/3 lub nawet przez 4 aby na koncu tej sakli
    zmiescic dowolnie wieksze wartosci predkosci. Albo tez zamiast potegi 2 we
    wzorze wprowadzic np. eksponent 1.5. Rowniez uzyska sie nieliniowos ale
    lagodniejsza. To musi opracowac firma na podstawie statystyk czy nawet
    odczucia pewnej liczby kierowcow, ktorych odczucie mozna potraktowac jako
    zaawansowane obliczenia komputerowe. Te odczucia beda moze bardziej wiarygodne
    od obliczen komputerowych gdyz one uwzglednia wiele dodatkowych danych
    doswiadczalnych zakodowanych w mozgu, czego komputer nie potrafi. To tak nieco
    filozoficznie.
    Oczywiscie przy malych predkosciach gdzie skala bedzie zageszczona, ze byc
    moze nie zmieszcza sie tam nawet wszystkie malutkie wartosci predkosci, skala
    bedzie mniej czytelna. Ale z mojego doswiadczenia wynika, ze przy malych
    predkosciach nigdy na licznik nie patrze; moja uwaga skupia sie wtedy na tym
    jak i czy mozna np wyprzedzc zawalidroge lub aby nie wjechac w gleboka dziure.
    Zatem nie bedzie to wielka wada.
    Dziekuje za wyrazenie swej opinii.
    Pzdr.
    Tornad