  • 1. Data: 2011-10-13 06:14:02
    Temat: Predkosciomierz
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    Duzo jezdze wiec do glowy rozne pomysly czasem sie przytegola. Jednym z nich
    jest projekt czy propozycja dla producentow samochodow, modyfikacji
    predkosciomierza na nazwijmy go naturalny, bezpieczny czy nawet madry.

    Dotychczas stosownane skale predkosci na "zegarach" samochodowych sa liniowe.
    Tzn. jednakowym przyrostom predkosci samochodu odpowiadaja takie same
    przyrosty wychylenia wskazowki predkosciomierza.
    A moim zdaniem powinno byc inaczej.
    Oto krotkie uzasadnienie.
    Energia kinetyczna samochodu, jak kazdego ciala bedacego w ruchu, jest rowna
    E = mv^2/2. W przypadku jazdy np. z predkoscia 40 km/h i jednostkowej masie
    samochodu np 1 tona, energia ta jest rowna 800 jednostek. Gdy jedziemy z
    predkoscia dwukrotnie wieksza, czyli 80 km/h, energia kinetyczna tego auta
    bedzie rowna juz 3200 jednostek czyli bedzie czterokrotnie wieksza.
    Mlody kierowca, szczegolnie ten po zreformowanej szkole, czesto nie ma o tym
    podstawowym prawie fizycznym praktycznego pojecia. On nie zdaje sobie sprawy z
    tego, ze gdy walnie w drzewo czy inny samochod z predkoscia 80 km/h lub
    wieksza to moze nie przezyc.
    Ta prosta zaleznosc fizyczna powinna byc na skali predkosciomierza. Mozna to
    zrobic w ten sposob, ze wskazowka bedzie sie wychylac proporcjonalnie do
    kwadratu predkosci samochodu a nie jak dotychczas liniowo.
    Jak taka skala bedzie wygladac Czytelnik musi sobie wyobrazic bo jak dotad
    onet nie umozliwia wykonania nawet prostych rysunkow. Zatem skala dla malych
    predkosci bedzie na tym liczniku zageszczona i w miare wzrostu predkosci np o
    kazde 10 km/h odcinki lukow na skali beda mialy co raz to wieksze dlugosci. Na
    srodku dlugosci skali bedzie predkosc powiedzmy 80-90 km/h a dalej w co raz to
    dluzszych odstepach 100, 110, 120 i 130 km/h.
    Na obwodzie tej skali moga byc naniesione kolorowe paski np do predkosci 60
    km/h kolor bialy, od 60 do 100 kolor szary lub zolty, a powyzej 100 kolor
    czarny lub czerwony.
    Dzieki temu kierowca bedzie wiedzial, ze jadac z mala predkoscia, w przypadku
    kolizji bedzie mial stluczke, przy kolorze szarym czy zoltym powazny wypadek a
    przy przekroczeniu predkosci 100 moze wypadku nie przezyc.
    Taka skala uswiadamiajaca stopien zagrozenia w przypadku kolizji, powinna
    zmusic a przynajmniej swiadomie zachecic do bezpieczniejszej jazdy.
    I co Wy na to?
    Pzdr.
    Tornad

  • 2. Data: 2011-10-13 08:02:42
    Temat: Re: Predkosciomierz
    Od: Ramok <c...@c...com>

    W dniu 13.10.2011 06:14, Tornad napisał(a)/has written:
    > Dotychczas stosownane skale predkosci na "zegarach" samochodowych sa liniowe.
    > Tzn. jednakowym przyrostom predkosci samochodu odpowiadaja takie same
    > przyrosty wychylenia wskazowki predkosciomierza.
    Nie są, a przynajmniej nie wszystkie...

    Pozdrawiam!
    /Ramok

  • 3. Data: 2011-10-13 08:56:34
    Od: "PaweL" <l...@i...pl>

    Wiele samochodów ma nieliniową skalę. Im szybciej tym gęściej na tarczy.

  • 4. Data: 2011-10-13 09:14:56
    Od: Jacek <n...@g...com>

    IMO niewielu kierowców czuje prawa fizyki.
    Jak jadę 120 km/h i 10 metrów za mną jedzie jakiś nowy Einstein z
    zamiarem wyprzedzania, to chyba o czymś świadczy.
    Pomysł dobry, ale czy takie zagęszczenie skali zadziała na wyobraźnię?

    Kiedyś był pomysł, aby światła stopu nie świeciły ciągle, tylko migały z
    częstotliwością proporcjonalną do siły hamowania. Ewentualnie, żeby
    zamiast dwóch świateł była linijka LED zapalająca się na tym dłuższyszym
    odcinku, im mocniej kierownik depta na pedał.
    Jacek

  • 5. Data: 2011-10-13 11:14:26
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 13/10/2011 05:14, Tornad wrote:

> [...]
    > Taka skala uswiadamiajaca stopien zagrozenia w przypadku kolizji, powinna
    > zmusic a przynajmniej swiadomie zachecic do bezpieczniejszej jazdy.

    Pójdźmy dalej - niech będą kolory różowy (dla blondynek z tipsami) oraz
    czarny z mrugającymi czaszkami po przekroczeniu 200km/h.

    Zależność prędkości i powagi wypadku jest mocno dyskusyjna, zależy od
    samochodu, warunków i tego, w co się wali. Niejeden zmarł po uderzeniu
    70km/h w drzewo, a inny szczęściarz przeżył waląc w coś 160. Na jakiej
    podstawie to wyskalujesz? 90 to alarm pomarańczowy, 91 już poważny?

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 6. Data: 2011-10-13 11:35:46
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości grup

    > Kiedyś był pomysł, aby światła stopu nie świeciły ciągle, tylko migały z
    > częstotliwością proporcjonalną do siły hamowania.

    z tego co widuję wprowadzony w niektórych nowych samochodach, może
    niekoniecznie w postaci migania stopów, ale przy gwałtownym hamowaniu
    automatycznie załączają się awaryjne

  • 7. Data: 2011-10-13 11:44:19
    Od: p0li <p...@a...WYTNIJ.pl>

    T->Dnia 2011-10-13 06:14:02 niejaki Tornad napisał:
    > I co Wy na to?
    > Pzdr.
    > Tornad

    cos podobnego bylo w starych citroenach - pod skala predkosciomierza byla
    druga z dlugoscia drogi hamowania - aha - predkosciomierz byl bebnowy

    a to o czym piszesz czesciowo jest trealizowane jako nakladka na nawigacie
    z win.ce na pokladzie
    np ten watek http://www.my-navia.pl/viewtopic.php?p=317770#317770
    i podobne
    w takiej nakladce wraz ze wzrostem predkosci zmienia sie podswietlenie
    wskazowki/tarczy/cyfr od zielonego przez zolte do czerwonego

    --
    P0zdrawiam
    p0li

  • 8. Data: 2011-10-13 11:53:09
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 13.10.2011 06:14, Tornad pisze:
> [...]
    > srodku dlugosci skali bedzie predkosc powiedzmy 80-90 km/h a dalej w co raz to
    > dluzszych odstepach 100, 110, 120 i 130 km/h.

    Wyobrażam sobie jak to by miało wyglądać, ale sama wyobraźnia mi nie
    wystarcza do zobrazowania jaki wycinek tarczy będzie zajmowała prędkość
    dajmy na to od 0 do 30km/h jeżeli cała tarcza(~300st) będzie wyskalowana
    do ~250km/h? Nie chce mi się liczyć, nie mam czasu teraz.
    Obawiam się że prędkość w niskim zakresie może stać się mało czytelna
    przy nieco szybszych samochodach - braknie tarczy.

  • 9. Data: 2011-10-13 11:55:58
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Thu, 13 Oct 2011 10:14:26 +0100 osobnik zwany kamil
    wystukał:

    > Pójdźmy dalej - niech będą kolory różowy (dla blondynek z tipsami) oraz
    > czarny z mrugającymi czaszkami po przekroczeniu 200km/h.

    a tak naprawdę to dziwię się, że jeszcze nie upowszechniły się deski
    rozdzielcze z wyswietlaczem programowalnym. Jaki biznes by powstł przy
    tworzeniu skórek na prędkościomierze, czy możliwością dostosowywania ich
    do gustów uzytkowników.

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 10. Data: 2011-10-13 11:59:47
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 13.10.2011 11:53, Albercik pisze:

> [...]
    > Obawiam się że prędkość w niskim zakresie może stać się mało czytelna
    > przy nieco szybszych samochodach - braknie tarczy.

    I jeszcze jedno,
    Dlaczego tarcze są wyskalowane tak jak są?
    Otóż podczas prawidłowej pracy/eksploatacji wszelkie wskazówki powinny
    znajdować się w okolicy połowy skali. Wtedy jedno szybkie spojrzenie na
    tablicę wystarczy na ocenę stanu pojazdu. Dlatego też wskazówki np
    temperatury płynu chłodzącego nie są wyskalowane liniowo. Bardzo często
    wskazówka prędkościomierza jest w pozycji pionowej w okolicy 100km/h, w
    tej samej pozycji jest wskazówka obrotomierza gdy jedziemy na najwyższym
    biegu tą prędkością. Są to wartości względnie optymalne i ekonomiczne.
    Nie mówię że tak jest zawsze, ale często.