    From: "Tornad" <w...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Predkosciomierz
    Date: Thu, 13 Oct 2011 18:45:18 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > A ja proponuję logarytmiczną!

    > Uzasadnienie: czowiek odbiera różnicę między dwoma bodźcami proporcjonalnie

    > do stosunku ich wartości, a nie do różnicy między nimi. Czyli logarytmicznie.

    > Zmiana np. z 50 na 60 wydaje się względnie podobna, jak ze 100 na 120.

    > Wszelkie skale dotyczące odbieranych bodźców, np. natężenia dźwięku

    > czy światła są logarytmiczne.

    > Druga sprawa, że jeśli by zrobić skalę taką jak proponujesz, czyli
    kwadratową,

    > np. z vMax=250, to prędkość 50km/h wypadnie zaledwie w... 4% jej długości :)

    > Czy w komplecie będzie lupa?

    Dzieki za odzew, ciesze sie ze dyskusja dla mnie cenna, sie rozkrecila.
    Na Twoje sluszne uwagi odpowiedzialem przed chwila Albercikowi prosze
    zagladnij tam bo szkoda czasu na powtarzanie.
    Skala logarytmiczna nie strasz:) to tez wzialem pod uwage; mlodzi ludzie w
    Polsce po reformie szkolnictwa wprowadzonej na wzor hamerykanski tym razem,
    nie wiedza co to jest logarytm i z czym sie go je...
    W sumie jesli na osi odcietych zaznaczysz kat wychylenia wskazowki a na
    rzednych predkosc to wyjdzie prawie na to samo. Z tym, ze skala eksponencjalna
    umozliwia prostsze empiryczne jej wymodelowania w sensie, ze nie musi to byc
    scisle "do kwadratu" lecz do jakiejs potegi miedzy 1 a 2. Wtedy skala, jej
    nieliniowosc, sie zlagodzi tak, ze predkosc 40 wyjdzie dla kata 15 stopni a i
    160 sie jesszcze na niej zmiesci, tak szacunkowo oczywiscie.
    Dzieki za odzew i wyrazenie swej opinii.
    Pzdr
    Tornad