    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Thu, 25 May 2017 19:38:40 +0000 (UTC)

    Marek S <p...@s...com> wrote:
    > Witam,
    >
    > Dostrzegam i? powszechnie stosuje si? modulacj? PWM regulowania obrot?w
    > silnik?w wrzecion obrabiarek CNC. Stosuje si? falowniki oraz silniki
    > elektryczne o mocach rz?du pralki by m?c wyrze?bi? co? np. w mi?kkim
    > aluminium. Zastanawia mnie s?uszno?? podej?cia bez stosowania sprz??enia
    > zwrotnego. Ot?? im mniejsze obroty regulowane za pomoc? PWM tym mniejszy
    > jest r?wnie? moment obrotowy silnika. Je?li potrzebujemy frezowa? z
    > nisk? pr?dko?ci? obrotow?, a silnik ma?ej mocy docelowo ma np. 12000
> [...]

    Doswiadczenia nie mam. Ale teoria mowi ze przy sterowaniu
    falownikiem moment obrotowy jest w przyblizeniu staly.
    Wiec jak wysokobrotowy silnik bedzie pracowal na malych
    obrotach to bedzie mala moc, duzo mniejsza niz przy
    duzych obrotach. Czyli przy malych obrotach prawdopodobnie
    potrzebujesz wieksza moc (i wiekszy moment) niz ta ktora
    moze dac maly silnik wysokoobrotowy puszczony na male obroty.
    Innymi slowy jesli chcesz miec mozliwosc pracy na duzych
    obrotach i sensowna moc przy malych to nie unikniesz
    kilowatowego silnika. Lepszy stabilizator moze troche
    podniesc moment, ale nie z wiele bo jak przesterujesz to
    blachy wejda w nasycenie. Tzn. dla danego silnika
    masz maksymalny moment ktory mozesz z niego uzyskac
    i ten moment slabo zalezy od predkosci obrotowej.

    --
    Waldek Hebisch