    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Thu, 25 May 2017 22:30:45 +0200

    > Doswiadczenia nie mam. Ale teoria mowi ze przy sterowaniu
    > falownikiem moment obrotowy jest w przyblizeniu staly.
    > Wiec jak wysokobrotowy silnik bedzie pracowal na malych
    > obrotach to bedzie mala moc, duzo mniejsza niz przy
    > duzych obrotach. Czyli przy malych obrotach prawdopodobnie
    > potrzebujesz wieksza moc (i wiekszy moment) niz ta ktora
    > moze dac maly silnik wysokoobrotowy puszczony na male obroty.
    > Innymi slowy jesli chcesz miec mozliwosc pracy na duzych
    > obrotach i sensowna moc przy malych to nie unikniesz
    > kilowatowego silnika. Lepszy stabilizator moze troche
> [...]

    I to jest dobra podpowiedź.
    Jak chcesz mieć duże obroty, a jednocześnie sensowny moment przy małych,
    to poza zmianą gwiazda-trójkąt, czeka Cię założenie przekładni.
    Popularne są 2 biegowe, zębate o dziwo.

    Co do sprzężenia zwrotnego (np: z enkodera na osi wrzeciona), to nie
    załatwia ono całkowicie problem utrzymania stałej prędkości obrotowej. Z
    czegoś trzeba wziąć uchyb, a to oznacza, że obroty lekko pływają przy
    zmianach obciążenia. Na znanych mi frezarkach, przy obrotach na poziomie
    20rpm (testowo) i łapaniu wrzeciona rękoma (nie polecam jak się nie wie
    jak bezpiecznie to zrobić - można przeguby stracić!) można doprowadzić
    od chwilowego zatrzymania wrzeciona. Szczególnie przeszkadza to przy
    gwintowaniu na sztywno albo wytaczaniu, albo... :)

    Miłego.
    Irek.N.