    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Fri, 26 May 2017 17:53:58 +0200

    W dniu 2017-05-26 o 12:54, Janusz pisze:

    > Jężeli masz na myśli typowe falowniki to mylisz pojęcia, PWM służy do
    > kluczowania tranzystorów mocy po to aby zminimalizować straty na nich,
    > silnik dostaje sinusa o amplitudzie i fazie proporcjonalnej do momentu i
    > obrotów.

    Hej,

    Być może nie do końca ogarniam temat. Sam w swojej CNC mam PWM, które
    bezpośrednio wychodzi na silnik. W zasadzie tylko ta obserwacja
    spowodowała niewłaściwą interpretację działania falownika. Tak czy owak
    pozostaje kwestia sprzężenia zwrotnego. Obojętne czy sinus, czy kwadrat
    trafia na silnik (dodam dla innych, że mam silnik 48V i 200W, zamierzam
    zastosować 500W) to i tak oczekiwałbym jakiejś kompensacji obrotów w
    takt oporów pracy wrzeciona CNC.

    > aluminium. Zastanawia mnie słuszność podejścia bez stosowania sprzężenia
    > zwrotnego. Otóż im mniejsze obroty regulowane za pomocą PWM tym mniejszy
    > Już od dawna falowniki nie sterują silników w sposób prosty, falownik
    > oblicza położenie wirnika, mimo że nie widać sprzężenia to doskonale wie
    > jakie ma obroty i steruje momentem, to tzw sterowanie polem.

    Serio? Nie spodziewałem się tego. Jak jest zatem realizowany feedback?

    > Ale to tylko wynika z tego że moment silnika wynika z uzwojeń i
    > wielkości stojana i wirnika, a że w nowych maszynach nie stosuje się
    > przekładni to rośnie wielkość silnika.

    Szczególnie w wysokoobrotowych, które są potrzebne w naszej branży...
    Ale logicznie nie za bardzo mogę pogodzić się z taką interpretacją. Otóż
    jeśli np. chcemy uzyskać przykładowo 500 obr/min z silnika 12000 obr/min
    to danie silnikowi "kopa" gdy osiąga on np. 490 obr/min pod narastającym
    obciążeniem jest bezcelowe?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek