    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Mon, 29 May 2017 03:00:50 +0200

    W dniu 2017-05-28 o 14:04, Janusz pisze:

    > Bo musi być, zauważ że pwm to jest taki regulowany opornik dużej mocy,
    > on ci reguluje prąd jaki płynie w całym obwodzie, jak obciążenie silnika
    > jest małe to wtedy przy tej samej oporności pwm na silniku odkłada się
    > duże napięcie i silnik kręci się na wysokich obrotach, przy obciążeniu
    > silnika jest odwrotnie.
    > To czego brakuje twojemu regulatorowi to jest pomiar napięcia sem
    > silnika i regulacja wg tego obrotów, ale to się da tylko przy silnikach
    > z magnesem, bocznikowe muszą mieć tacho.

    Napięcia sem nie zmierzę. Ale bez problemu zmierzę obroty silnika i
    również bez problemu mogę wtedy sterować wypełnieniem PWM.

    > A tak swoją szosą 200W w cnc to jakaś popierdułka, prawda jest taka że
    > wrzeciono musi kosztować aby było użyteczne, więc pewnie prościej będzie
    > dla Ciebie kupić jakiegoś mokrego chińczyka i zacząć robić jak w fabryce
    > a nie walczyć z popierdułką.

    Zależy od zastosowań. Z pewnością gwintować otworów nie da się takim
    silnikiem. Jednakże do wycinania kształtów w PCB i wiercenia otworów, a
    także wycinania, grawerowania i frezowania elementów obudów aluminiowych
    (blacha 1-3mm), czy też robienia ekraników z plexi do urządzeń
    elektronicznych taki mały silniczek nadaje się świetnie.

    Mokre silniki mają większe średnice. Całą maszynę musiałbym przerabiać.
    Ona jest za mała zresztą do takich przeróbek (skok Z w niej to tylko
    55mm). Zastanawiałem się nad 500W suchym jeśli w ogóle. To maksymalna
    moc w obecnej średnicy uchwytu. Jednakże nie mam też pewności czy
    zwiększanie mocy w nieskończoność to słuszne podejście skoro marnuje się
    tą moc podając PWM bez feedbacku - o czym właśnie ten wątek jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek