    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Thu, 1 Jun 2017 14:09:24 +0000 (UTC)
    <ogohnj$p02$1$gof@news.chmurka.net>
    <592fe1f8$0$5140$65785112@news.neostrada.pl>
    <ogot40$t26$2$gof@news.chmurka.net>
    <59301758$0$15193$65785112@news.neostrada.pl>

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:

    > Tak. Jest jeszcze nota aplikacyjna.

    Tak... znalazlem juz.

    > Ależ jest, na tym samym kablu, co Vbat.

    Ale to nie pomiar predkosci tylko (posrednio) obciazenia. Tego wlasnie sie
    boje.

    Teraz mam regulator PWM na NE555, pomijajac za mala czestotliwosc (i
    piszczenie silnika) nie sprawdza sie to dobrze. Obciazenie silnika bardzo
    wplywa na obroty, wiec zwiekszam wypelnienie, a potem podnosze wiertarke
    (przestaje chwilowo wiercic / szlifowac) i obroty mocno rosna.

    > Moim skromnym zdaniem, to jest w ogóle nierealne. Aby silnik kręcił się
    > powoli, musi mieć niskie napięcie. A wtedy moc będzie mizerna nawet przy
    > dużym prądzie.

    Hmm, kwestia tego "powoli". Nie chce 1 obrotu na sekunde, jak bedzie 30 to
    tez bedzie dobrze.

    No i nie zalezy mi na mocy przy tych niskich obrotach. Zalezy mi zeby on
    nie rozpedzal sie jak szalony, gdy zdejmuje mu obciazenie, tak jak to
    dzieje sie teraz. Niech moc dostarczana bedzie malutka, akurat taka, zeby
    pokonac niewielkie opory silnika i utrzymac te stosunkowo niskie obroty.
    Potem go obciaze i chce, zeby wtedy moc wzrosla tak, zeby pod obciazeniem
    obroty byly mniej wiecej takie same.

    > Przy tak małych silnikach zmniejszanie wypełnienia poniżej, z
    > grubsza, 20% prowadzi do tego, że "silnik zatrzymuje się od samego
    > patrzenia na".

    Tak - u mnie tak jest. Dlatego jak zacznie sie zatrzymywac, chce mu
    zwiekszac wypelnienie...

    > Jeśli chcesz niskie obroty i mały silnik, to zastosuj przekładnię, ale
    > to już zupełnie inna bajka...

    Nie chce niskich, chce regulacje :)

    Czasem wierce w stali albo cos poleruje i wtedy lepsze sa male obroty
    (i spora moc, idealna bylaby wtedy przekladnia), a czasem wierce w PCB
    i potrzebne sa wieksze obroty, a moc niewielka...

    Przekladnie juz mialem, wywalilem bo do PCB obroty byly duzo za male
    nawet przy zasilaniu 18V.

    > Przy okazji: schemat dotarł?

    Tak, dzieki.

    --