    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem z wyłączeniem triaka
    Date: Thu, 30 Jan 2020 16:28:39 +0100

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2020-01-30 o 10:54, Marek pisze:
    > Do zapalania żarówek LED używam miniaturowych SSR aqh3213. Na
    > schemacie aplikacyjnym w strukturze jest wykazany triak, stąd tytuł.
    > Parametry tego SSR to max prąd skuteczny 1.2A, max prąd chwilowy
    > 12A, napięcie pracy max 600V.
    > Do tej pory nie mailem problemu z zapalaniem 1-2 żarówek LED ale
    > trafiłem na jakieś wredne. Jeśli podłącze ich więcej niż 1
    > równolegle (lub szeregowo) triak ma problem z wyłączeniem,
    > niechetnie się wyłącza,

    Ciekawe, bardzo ciekawe z tym wylaczaniem ..

    > trzeba odłączyć fazę. Powyżej 3 żarówek uszkadza się tak, że zostaje
    > zwarty permanentnie.
    > Pierwsze podejrzenie powodów trwałego uszkodzenia (zwarcia) to zbyt
    > duży prąd rozruchowy z powodu zaiekszonej pojemności w układzie

    prawidlowe podejrzenie

    > zasilania żarówek (1 żarówka załącza się prawidłowo) Sam prąd
    > znamionowy zespołu żarówek to około 100mA (63mA znamionowy per 1
    > żarówka), nie przekracza warunków tego triaka.
    > Włączenie szeregowo opornika nie doprowadza do trwałego zwarcia ale
    > nie usuwa problemu z trudnością wyłączenia.
    > Jedyne co mi przychodzi do głowy to, że w tych LED jest jakaś
    > indukcyjność która powoduje takie cyrki...

    troche dziwne by to bylo ... ale napiecie przemienne ?
    To musi byc przejscie przez zero ... czy nie musi ?

    I to jest wlasnie ciekawe :-)

    >Prawdopodobnie przekroczony został dI/dt komutacyjny, przy
    >wyłączaniu. Dla triaków ten parametr to pojedyncze ampery na
    >milisekundę (milisekundę!). Można kombinować z układem snubbera, ale
    >tak naprawdę skutecznym sposobem jest zamiana triaka na tyrystory.

    Moment Pawle, bo mnie sie wydaje, ze:
    -jest ograniczony dI/dt przy załączaniu. Moze spalic, a ograniczyc ...
    jak nie rezystor, to dlawik.
    albo jakis soft-start. Snubber nie pomoze, a wrecz pogorszy,

    -triaki sie wylaczaja w przejsciu pradu przez zero, wiec raczej
    powolne zmiany pradu.
    Chyba, ze to jakis GTO.

    -sa wrazliwe na skoki napiecia dU/dt, ktore moga spowodowac wlaczenie.
    I byc moze tu mamy to zjawisko - ze wlaczaja sie zaraz po
    wylaczeniu.

    Akurat tyrystory maja podobne dolegliwosci. Tylko nie grozi im
    uporczywe samoistne wlaczanie.

    J.