    Subject: Re: Problem z wyłączeniem triaka
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>
    Date: Thu, 30 Jan 2020 16:53:34 +0100

    W dniu 30.01.2020 o 16:28, J.F. pisze:
    [...]
    > Moment Pawle, bo mnie sie wydaje, ze:
    > -jest ograniczony dI/dt przy załączaniu. Moze spalic, a ograniczyc ...
    > jak nie rezystor, to dlawik.
    > albo jakis soft-start. Snubber nie pomoze, a wrecz pogorszy,
    >
    > -triaki sie wylaczaja w przejsciu pradu przez zero, wiec raczej powolne
    > zmiany pradu.
    >  Chyba, ze to jakis GTO.
    >
    > -sa wrazliwe na skoki napiecia dU/dt, ktore moga spowodowac wlaczenie.
    >  I byc moze tu mamy to zjawisko - ze wlaczaja sie zaraz po wylaczeniu.

    Wszystko prawda. Ale nie cała. Zwróć uwagę na parametr oznaczany
    dI/dt(c). To (c) oznacza, że chodzi o wyłączanie. Przy "normalnym"
    obciążeniu nie ma z tym problemów, ale jeśli za triakiem jest jakaś
    "elektronika", i ona wyłączy obciążenie szybciej, niż ten parametr, to w
    obszarze bramki pozostają nośniki i triak w ogóle się nie wyłącza.
    Problem polega na tym, że po pojawieniu się napięcia triak zaczyna
    przewodzić, ale ponieważ nośników jest mało, przewodzi tylko bardzo
    wąskim kanałem i, mimo małego prądu, gęstość prądu jest duża i lokalnie
    przegrzewa strukturę. O szczegóły pytaj speców od przyrządów
    półprzewodnikowych. Tą "elektroniką" może być nawet tylko dioda i
    kondensator za nią, prąd płynie tylko w szczytach napięcia i jego spadek
    jest szybszy, niż te żałosne kilka amperów na milisekundę.

    > Akurat tyrystory maja podobne dolegliwosci.

    Akurat w tym względzie nie. Tego parametru nawet się nie podaje.

    P.P.