  • 81. Data: 2014-03-30 21:08:08
    Temat: Re: Programista iOS - Łódź
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-03-30 20:40, Wojciech Muła wrote:
    > Sam zacząłeś od wymyślonego przykładu z jakimś grafikiem dla sprzątaczek.
    > Podałem Ci, jaki napotkasz problem *alogrytmiczny*, nawet w tak pozornie
    > prostym zastosowaniu.

    No i dlatego dalej pytam: w zym PHP jest lepszy aby ten problem rozwiązać?

    > To nie jest trudny problem, już sama klasa złożoności czasowej powinna
    > sugerować, jakie jest rozwiązanie. Da się rozwiązać bez boosta,
    > bez żadnej biblioteki, nawet w PHP-pie, czy javascripcie.

    I znowu to samo: kazdy język programowania pozwala na rozwiązanie
    dowolnego problemu rozwiązywalnego w innym. Thak You Captain Obvious.

    > W tym wątku była mowa, że programista PHP nic nie musi umieć.

    Ja nie rozmawiam o umiejętnościach programistów tylko zadaje proste
    pytanie: co ma PHP co spowodowało że bank wybrał go do jakiegoś tam
    zadania w środku które było skomplikowane albo obliczeniowo albo
    algorytmicznie? Co ma PHP czego nie ma <cokolwiek>?

    > Bo HTTP to protokół bezstanowy.

    No właśnie, workaround z ciasteczkami to "załatwia" w typowy dla PHP sposób.

    > Nie ma znaczenia, czy na końcu jest PHP,
    > Python, skrypt shellowy CGI, itd. - będzie dokładnie ten sam problem.

    Nie. Problemem PHP jest serializacja stanu (albo w ciasteczka albo w
    db). Jeśli PHP miałby *żywy* kontekst po stronie serwera wiele rzeczy
    nie wymagało by serializacji.

    > Jako język wieloparadygmatowy

    Inne paradygmanty stosuje się za pomocą metaprogramowania albo
    bibliotek. IMHO nie jest wieloparadygmatowy nawet przy bardzo
    optymistycznym podejściu.

    >, przemysłowy, z wieloletnią historią
    > i ciągle rozwijający się -- to dobre odniesienie do innych języków.

    A fuj. To pokraczny język, który na prostowanie jest za stary.

    > No jeżeli rzeczywiście nie obrabia się więcej niż "200 wpisów"

    Czyli jednak dyżury sprzataczek w tym banku zrobili?

    , nie
    > ma się specjalnych wymogów (czas, czy pamięć), to te uniwersalne są
    > lepsze.

    Bo programista nie wie czym się rózni lista od wektora? A no to są
    lepsze, faktycznie.

    > A nawet są lepsze w tym sensie, że już działają i ktoś je
    > przetestował.

    :D PHP i testowanie :)

    > Ale oczywiście zgadzam się, że jeśli są szczególne
    > potrzeby, to trwanie przy uniwersalnych rozwiązaniach nie jest dobre.

    Ależ uniwersalne kontenery nie są *trywialne*. Nic zazwyczaj nie
    gwarantują poza tym że hello world zadziała. Czyli masz śmieciowy język
    ktory w poważnych zastosowaniach odpada na starcie bo ma tajemnicze
    uniwersalne implementacje o których niewiele wiadomo poza tym że dają
    radę dla 200 wpisów.

    > Nic nie musisz, tylko wydawanie kategorycznych sądów o teraźniejszości
    > na podstawie doświadczeń sprzed kilku lat jest trochę bez sensu.

    Jesli w ciagu kilku lat PHP zmienil się nie do poznania to nie jest PHP
    tylko coś innego. Zmienił się?

    > To są ustawienia serwera, a nie przeglądarki. Pomieszałeś. :)

    Nie pomieszałem.

    > Były.

    I 200 wpisów w bazie danych?

    > A to też było, nie przeczę.

    Dalej nie wiem co kogo podkusiło że PHP nadaje się do obrabiania równań
    nieliniowych w systemie bankowym. Tym bardziej że większe obliczenia
    powodują że PHP umiera. Gdzieś kiedyś czytałem że PHP obok TCL to dwa
    najgorsze języki do obliczeń - bo wolne.

    Tam musi być drugie dno, w tym banku. Mam ciągle nadzieję że to nie jest
    "student za tysiaka da radę" ani też "nie mam czsu, muszę jechać beemką
    na myjnię, a ten projekt to napiszcie w byle czym".

  • 82. Data: 2014-03-31 06:05:15
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 30/03/2014 20:08, Sebastian Biały wrote:

    > Inne paradygmanty stosuje się za pomocą metaprogramowania albo
    > bibliotek. IMHO nie jest wieloparadygmatowy nawet przy bardzo
    > optymistycznym podejściu.

    Przy optymistycznym podejściu to wspiera przynajmniej programowanie
    proceduralne i obiektowe w stylu Simuli.

    Również, przynajmnije przy optymistycznym podejściu,
    wieloparadygmatowość nie oznacza dobrego wsparcia do pisania w jednym z
    kilku paradygmatów, tylko że idiomatyczny styl danego języka jest
    mieszanką kilku paradygmatów.

    > A fuj. To pokraczny język, który na prostowanie jest za stary.

    Tak i być może, ale nic lepszego nie ma.

  • 83. Data: 2014-04-05 17:02:57
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Sunday, March 30, 2014 9:08:08 PM UTC+2, Sebastian Biały wrote:

    > No i dlatego dalej pytam: w zym PHP jest lepszy aby ten problem rozwiązać?

    W niczym. Przecież dyskusja nie jest o tym, w czym PHP jest lepszy.

> [...]
    > zadania w środku które było skomplikowane albo obliczeniowo albo
    > algorytmicznie? Co ma PHP czego nie ma <cokolwiek>?

    Nic nie ma nic wyjątkowego, po prostu jest i można z niego korzystać.

    > No właśnie, workaround z ciasteczkami to "załatwia" w typowy dla PHP sposób.

    Ale tak załatwia się sesje *wszędzie*, w każdym języku.

    > Nie. Problemem PHP jest serializacja stanu (albo w ciasteczka albo w
    > db).

    Kompletna bzdura. W ciasteczkach zapisuje się id sesji. Po stronie serwera
    zapisuje i odczytuje się dane wg id. A ten zapis może być w bazie danych,
    w pliku, albo pamięci.

    > Jeśli PHP miałby *żywy* kontekst po stronie serwera wiele rzeczy
    > nie wymagało by serializacji.

    To jest niemożliwe ze względu na to, jak działa *protokół* HTTP.

    > :D PHP i testowanie :)

    "LOL, haha, testy", nudny jesteś. Tak, testy jednostkowe,
    funkcjonalne, integracyjne. Oczywiście automatyczne, uściślę
    żebyś się nie czepiał.

    > Jesli w ciagu kilku lat PHP zmienil się nie do poznania to nie jest PHP
    > tylko coś innego. Zmienił się?

    A sprawdź sobie.

    > Dalej nie wiem co kogo podkusiło że PHP nadaje się do obrabiania równań
    > nieliniowych w systemie bankowym.

    Fascynujące jest to, że wszyscy się tak podjarali obliczeniami, a nikt
    nie zwrócił uwagi na cykle w grafach.

    > Tym bardziej że większe obliczenia powodują że PHP umiera. Gdzieś kiedyś
    > czytałem że PHP obok TCL to dwa najgorsze języki do obliczeń - bo wolne.

    Fatalne w obliczeniach są też: python, javascript, awk i bash.

    > Tam musi być drugie dno, w tym banku. Mam ciągle nadzieję że to nie jest
    > "student za tysiaka da radę" ani też "nie mam czsu, muszę jechać beemką
    > na myjnię, a ten projekt to napiszcie w byle czym".

    Problemem tej dyskusji jest to, że często dyskutujesz z wymyślonymi przez
    siebie faktami.

    w.

  • 84. Data: 2014-04-08 19:25:18
    Od: Tomasz Sowa <t...@N...ttmath.org>

    Witam, dnia Sat, 5 Apr 2014 08:02:57 -0700 (PDT)
    Wojciech Muła <w...@g...com> napisał:

    > Kompletna bzdura. W ciasteczkach zapisuje się id sesji. Po stronie
    > serwera zapisuje i odczytuje się dane wg id. A ten zapis może być w
    > bazie danych, w pliku, albo pamięci.

    No to jak będzie w pamięci...

    > To jest niemożliwe ze względu na to, jak działa *protokół* HTTP.

    ...to gdzie widzisz serializację? Protokół HTTP nie ma tutaj znaczenia,
    to jest ograniczenie PHPa.

    --
    Tomek

  • 85. Data: 2014-04-08 21:45:59
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 8 kwietnia 2014 19:25:18 UTC+2 użytkownik Tomasz Sowa napisał:

    > ...to gdzie widzisz serializację? Protokół HTTP nie ma tutaj znaczenia,
    > to jest ograniczenie PHPa.

    Chyba czegos tu nie rozumiem.
    PHP to "normalny", pelny jezyk programowania, i nie ma zadnych ograniczen
    w rodzaju tych, o ktorych piszesz. To, ze po stronie serwera nie ma "zywego"
    kontekstu, nie wynika w zaden sposob z jezyka, tylko ze sposobu, w jaki
    jezyk jest uzywany, tzn. w tym konkretnym przypadku jako plugin do apache'a,
    ktory wywoluje skrypty dla poszczegolnych zapytan HTTP. Ale nic nie stoi
    na przeszkodzie (moze z wyjatkiem marnej obslugi wielowatkowosci) zeby
    napisac wlasny PHPowy serwer korzystajacy z gniazd BSD i przechowujacy
    stan miedzy polaczeniami.

    Czyli Twojego zarzutu nie mozna rozumiec jako zarzutu przeciwko PHP, tylko
    przeciwko apache'owi i mod_php (jednak ten sam zarzut bedzie sie stosowal
    rowniez do apache'a z mod_python, mod_perl czy mod_ruby)

    Chyba ze cos zle zrozumialem

  • 86. Data: 2014-04-08 23:21:12
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 8 kwietnia 2014 21:45:59 UTC+2 użytkownik g...@g...com napisał:
    > Czyli Twojego zarzutu nie mozna rozumiec jako zarzutu przeciwko PHP, tylko
    > przeciwko apache'owi i mod_php (jednak ten sam zarzut bedzie sie stosowal
    > rowniez do apache'a z mod_python, mod_perl czy mod_ruby)

    Jeszcze przyszlo mi do glowy, ze przeciez w PHP mozna korzystac z pamieci
    wspoldzielonej. Jesli do tego zaimplementuje sie odpowiednio interfejs
    ArrayAccess, to powinna byc mozliwosc uzyskania stosunkowo naturalnego
    dostepu bez koniecznosci serializacji (chociaz zrobienie tego porzadnie,
    tzn. tak, zeby dalo sie uzywac wspoldzielonych zmiennych PHPowych
    w sposob naturalny, faktycznie wymagalaby zejscia na niski poziom i
    wprowadzenia zmian do samego jezyka)

  • 87. Data: 2014-04-08 23:49:40
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2014-04-08, g...@g...com <g...@g...com> wrote:

    > Jeszcze przyszlo mi do glowy, ze przeciez w PHP mozna korzystac z pamieci
    > wspoldzielonej. Jesli do tego zaimplementuje sie odpowiednio interfejs
    > ArrayAccess, to [...]

    Skończ już bronić PHP w tak niedorzeczny sposób. Twoje argumenty są tak
    słabe, że aż trudno uwierzyć, że ktokolwiek mający cokolwiek wspólnego
    z programowaniem mógł je zaproponować (piję tu w dużej części do twojej
    propozycji oparcia się o nieudokumentowane wnętrzności interpretera;
    tutaj proponujesz pisać samemu dzikie hacki, które pozwolą na stworzenie
    bardzo kulawego serwera aplikacji, którego i tak nikt nie będzie
    używać).

    PHP to nie tylko *sam język*, ale również *biblioteka standardowa*
    (która jest obrzydliwa) i *środowisko uruchomienia* (które potrafi
    pracować sensownie jedynie w modelu "jedno żądanie = jedno uruchomienie
    i zakończenie programu"). Zupełnie nie ma znaczenia, co można osiągnąć
    z tym runtimem mając do dyspozycji kompetentny zespół specjalistów
    i kilka lat pracy. Istotne jest co PHP daje *aktualnie*.

    A że PHP jest zupełne w sensie Turinga, to i teoretycznie można zrobić
    *dokładnie to samo*, co w Haskellu albo innym Pythonie. Tylko że *będzie
    to niewygodne* (bo język niedostosowany) i *nikt* tego tak w PHP
    *nigdy nie robił*, więc ktokolwiek będzie chciał go użyć inaczej zostaje
    sam bez jakiejkolwiek pomocy.

    Naprawdę, to nie jest stanowisko, którego może bronić osoba pisząca
    jakiekolwiek programy.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 88. Data: 2014-04-09 07:27:02
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Tuesday, April 8, 2014 7:25:18 PM UTC+2, Tomasz Sowa wrote:
    > Witam, dnia Sat, 5 Apr 2014 08:02:57 -0700 (PDT)
    >
    > Wojciech Muła <w...@g...com> napisał:
    > No to jak będzie w pamięci...

    APC i okolice, czyli pamięć dzielona.

    > ...to gdzie widzisz serializację? Protokół HTTP nie ma tutaj znaczenia,
    > to jest ograniczenie PHPa.

    To chyba się zgubiłem, bo mowa była o "żywym" kontekście.

    w.

  • 89. Data: 2014-04-09 09:49:36
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 8 kwietnia 2014 23:49:40 UTC+2 użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:

> [...]
    > tutaj proponujesz pisać samemu dzikie hacki, które pozwolą na stworzenie
    > bardzo kulawego serwera aplikacji, którego i tak nikt nie będzie

    Schlebia mi, ze masz swoja opinie na temat mocy moich argumentow, ale jezeli
    chcesz ja prezentowac publicznie, to bylbym wdzieczny, gdybys oprocz
    samej oceny podal rowniez uzasadnienie. Bo na chwile obecna, jezeli nawet
    moje argumenty sa slabe, to Twoich nie ma wcale.

    Oczywiscie, mozna dyskutowac nad tym, czy korzystanie z pamieci wspoldzielonej
    w ogole to dobry pomysl. Ale to juz nie jest kwestia dotyczaca PHPa, bo ta sama
    dyskusja odnosilaby sie w rownym stopniu do Pythona, Ruby'ego, Javy i
    w zasadzie wszystkich jezykow programowania, w ktorych ktokolwiek chcialby
    cos podobnego wprowadzic.

> [...]
    > z tym runtimem mając do dyspozycji kompetentny zespół specjalistów
    > i kilka lat pracy. Istotne jest co PHP daje *aktualnie*.

    A jak pisze sie w PHP wtyczki do Renoise'a (program muzyczny), to to nadal
    jest "*srodowisko uruchomienia* (ktore potrafi pracowac sensownie jedynie
    w modelu "jedno zadanie = jedno uruchomienie i zakonczenie programu")"?

    Albo skrypty CLI? (I tutaj ciekawostka: obsluga sygnalow uniksowych
    w PHP jest zrobiona calkiem przyzwoicie)

    Do tej pory, ilekroc pisalem o PHP, mialem na mysli jezyk wlasnie,
    a nie srodowisko uruchomieniowe (ktore mozna by bylo w tym kontekscie
    precyzyjniej okreslic jako mod_php, wiec nie ma potrzeby wprowadzania
    zamieszania). Podobnie, czym innym jest uzywanie mod_ruby, a czym innym
    korzystanie z Railsow.

> [...]
    > to niewygodne* (bo język niedostosowany) i *nikt* tego tak w PHP
    > *nigdy nie robił*, więc ktokolwiek będzie chciał go użyć inaczej zostaje

    Brainfuck tez jest zupelny w sensie Turinga, a jednak mysle, ze sie
    zgodzisz, ze PHP jest mimo wszystko lepszy do pisania programow.
    Zas co do rzeczy, ktore ktos juz kiedys robil, to coz -- one sa juz
    zrobione.

    > Naprawdę, to nie jest stanowisko, którego może bronić osoba pisząca
    > jakiekolwiek programy.

    Jakie stanowisko? Ze jesli chce sie cos miec, to mozna to samemu zrobic?
    Ze zamiast narzekac, ze cos jest marne, mozna to poprawic, albo przynajmniej
    zaproponowac autorowi, jak mozna by to poprawic?

    Rzeczywiscie, pewnie dla osob przyzwyczajonych do korzystania z narzedzi
    microsoftu takie stanowisko musi tracic egzotyka. Ale cale oprogramowanie
    open source rozwija sie wlasnie w taki sposob.

  • 90. Data: 2014-04-09 11:08:24
    Od: g...@g...com

    ...a poniewaz mimo wczesniejszej sugestii zdecydowales sie kontynuowac
    dyskusje, to postanowilem odpisac rowniez na Twojego poprzedniego
    posta.

    W dniu czwartek, 27 marca 2014 15:44:10 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:

    > Tak z piętnaście lat temu, kiedy Python zaczął dobrze zdobywać
    > popularność.

    W takim razie dlaczego PHP wciaz sie cieszy tak duza popularnoscia?

    > O złożoności czasowej? Ja nie chcę pisać systemu czasu rzeczywistego, ja
    > chcę wiedzieć że system nie klęknie przy wzroście ilości danych.

    To sie fachowo nazywa "zlozonosc obliczeniowa".
    A jezeli chcesz wiedziec, ze system nie kleknie przy wzroscie ilosci
    danych, to niezaleznie od uzytego jezyka powinienes napisac testy
    obciazeniowe.

    > ...z dokładnością do tego, że nie można, bo to nie jest normalna
    > tablica, a nigdzie nie ma deklaracji, że tak to będzie się zachowywać.

    Ten sam zarzut mozna miec przeciwko stronicowaniu pamieci w komputerze.
    Nigdzie nie masz gwarancji, ze dane, do ktorych sie odnosisz, nie znajduja
    sie akurat w pliku wymiany.
    A jesli naprawde Cie to boli, to czasy dostepow do tablic mozesz sobie
    pomierzyc.

    e-php-array-implemented-on-the-c-level

    > Jeszcze lepiej, każesz mi pilnie śleldzić wnętrzności! Może zakończmy tę
    > dyskusję, bo o ile jestem tylko sysadminem, to to, co mi właśnie radzisz
    > o PHP kłóci się straszliwe ze wszystkim, co wiem o pisaniu softu,
    > a nawet ze zwyczajnym zdrowym rozsądkiem.

    Ja Ci nic nie kaze. To Ty mowisz, ze chcesz miec jakies gwarancje.
    Mozesz tez (jesli chcesz) napisac do tworcow PHP i zapytac, jak sie
    sprawy maja. Mozesz zatrudnic kogos, kto za Ciebie przeanalizuje
    kod PHP. Mozliwosci jest naprawde wiele.

    BTW skoro programowanie Cie tak interesuje, to dlaczego nie zatrudnisz
    sie jako programista?

    > Który z kluczy jest tym w "połowie tablicy"? I co to znaczy "zachowują
    > porządek wprowadzania"? Jak wprowadzę klucze 9, 8, 7, to będę miał
    > iterację w tej właśnie kolejności? (Co jest niedorzeczne, bo dla *tablicy*
    > powinna być rosnąca.) A może w kolejności 7, 8, 9? (Co jest
    > niedorzeczne, bo klucze-stringi są traktowane inaczej, zgodnie z tym co
    > mówisz.) W którą stronę się nie obrócić, sytuacja do dupy, bo
    > w pierwszym wyborze (mieszanie tablic z haszem) ktoś zj***ł sprawę.

    Ale mowisz tak, bo jestes doswiadczonym programista PHPa, ktoremu
    te kwestie zawsze sprawialy klopot, czy po prostu wynajdujesz powody
    zeby sie przyj***c?

    > Ale to już dawno nie jest standardowy hasz, skoro zapamiętuje kolejność
    > wprowadzania kluczy. Z samego tego tytułu nie mogę nic powiedzieć
    > o złożoności czasowej operacji.

    Jezeli taka duza kontrola jest Ci potrzebna, mozesz programowac w C albo C++.
    Ale, jak sie okazuje, w praktyce tak duza kontrola jest potrzebna w niewielu
    procentach przypadkow.

    > Sam wyciągnąłeś kwestie implementacyjne. Aktualnie sprawa wygląda tak,
    > że PHP ssie jak odkurzacz.

    To zalezy jak na to spojrzec. Pod wieloma wzgledami odkurzacz jest lepszy
    od miotly, a to jednak miotla wymiata.
    Jezeli zas idzie o gadanie z sensem, to cofam to, co powiedzialem wczesniej.
    Facebook zrobil kompilator dla PHP, nazywa sie "HipHop", i jesli ktos chce,
    moze z niego korzystac.

    > Jak to nikt? Dużo tych, którzy znają cokolwiek więcej niż sam PHP.
    > To nie jest "nikt".

    No ja w swojej karierze poznalem tylko jedna osobe, ktora na to narzekala,
    i jestes nia Ty.

    > Nie ma "sobie poradzić". Ma się nie potykać *niepotrzebnie* o głupoty.

    Jezeli idzie o te akurat kwestie (tzn. ujednolicenie interfejsu do tablicy
    i do hasza), to wyraznie mozna miec na nia rozne poglady. Tak samo
    jak na to, ze javascript utozsamia ze soba pojecie haszu i obiektu.
    I wyraznie Ty i ja mamy na te kwestie odmienne poglady. Jezeli przedstawisz
    mi przekonujace argumenty za tym, ze to PHP-owe pomieszanie jest niedobre,
    to -- zgodnie z definicja slowa "przekonujacy" -- zostane przekonany.
    Ale na razie nasza dyskusja przypomina te o wyzszosci lodow waniliowych
    nad czekoladowymi (albo na odwrot).

    Jednak w ogolnosci zgodze sie, ze w PHP jest duzo niepotrzebnych glupot,
    o ktore latwo sie potknac (kiedys np. potknalem sie o idiotyczne zachowanie
    funkcji array_diff, gdy wywolac ja na tablicy tablic). Ja nie twierdze,
    ze PHP jest jezykiem doskonalym. Ale ciesze sie, ze jest na tyle ekspresyjny,
    ze z wieloma jego niedoskonalosciami mozna sobie poradzic -- i z tego
    powodu staram sie oddac mu sprawiedliwosc raczej, niz do niego przyj*****c.