    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Prośba o radę : programista bez dyplomu ?
    Date: Thu, 05 Aug 2010 17:03:56 +0200

    On 2010-08-05 14:32, Segmentation Fault wrote:
    > Nie ma takiego systemu rekrutacji, który sprawdzi
    > czy porgramista ma całą potrzebną wiedzę i umiejętności.

    Od tego sa okresy próbne. Ponadto _żadnen_ programista nie ma całej
    potrzebnej wiedzy i umiejętności. Ten dobry natomiast wie gdzie szukać
    bądx spotkał się praktycznie z podobnymi. Student zwyczajowo się nie
    spotyka z praktycznymi problemami.

    > Człowiek z dyplomem dobrej uczelni na pewno zdał kilka trudnych
    > egzaminów, napisał kilkadziesiąt algorytmów, popełnił w ciągu 5 lat
    > kilkaset błędów, które ktoś mu wskazał i powiedział jak poprawić.

    "Na pewno" miało sens kilka(naście) lat temu. Dzisiaj już niekoniecznie.

    > Jest duża szansa, że w takim człowieku nie tkwi "mina" która może
    > przysporzyć projektowi sporych kłopotów. O samouku nie wiesz nic.

    Odwrotnie to też może być ciekawe doswiadczenie. Np. źle nauczono
    człowieka o algorytmach szyfrujących (ze względu na to że prowadzący był
    asystentem z łapanki) i już. Masz dziure w sofcie. Dasz absolwentowi
    nastepnym razem zadanie krytyczne?

    > Jest bardzo dużo problemów z którymi w praktyce spotykasz się rzadko,
    > ale jak się spotkasz, to bez odpowiedniej wiedzy grzęźniesz beznadziejnie.

    Więdzę tą zasadniczo zdobywasz już pracując. Nie wiem czy są studia
    ktorze przygotują Ci studenta do tego zeby od razu zajmowal się
    konkretnymi problemami współbieżności w konkretnej firmie - tak z
    nienacka. Jeśli są - to znakomicie. Ale produktu tej firmy bym nie kupił.