    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prościutki wzmacniacz się wzbudza - pomocy...
    Date: Sun, 01 Feb 2009 12:04:54 +0100

    > sprzezenie zwrotne masz zle, dlaczego jest przez kondensator C1 100pf?

    Hmmm... żeby poprawić działanie ;)... widziałem podobne konstrukcje,
    więc tak zrobiłem ;)... myślałem, że chodzi o to, żeby zrobić takie
    lokalne sprzężenie ujemne, które ograniczy wzbudzanie.

    > dodatnie sprzezenie zwrotne pociagniete do wyjscia wzmacniacza to tez dosc
    > nowatorski pomysl. zwlaszcza ze koncowke zrobiles odwracajaca faze
    > sygnalu ...

    No właśnie... końcówka obraca sygnał, więc z plusa robi się minus ;)....
    tak przynajmniej ja myślałem ;P...

    > sprobuj zrobic wolniejsza symulacje , i dac 'sondy' oscyloskopu na wejscie
    > odwracajace wzmacniacza operacyjnego, jego wejscio nieodwracajace, wyjscie,
    > a nastepnie zauwaz ze rezystory np. r6 wraz z pojemnoscia tranzystora q3
    > tworza filtr RC ktory 'przesuwa faze' sygnalu. to rowniez zobrazuj
    > oscylogramem, a ostatnia sonde podlacz na wyjscie za koncowkami :)

    OK, zrobie to później, ale co znaczy "wolniejszą" symulację?? Jeden
    okres przebiegu wejściowego (1ms) czy może jeden okres przebiegu
    "wzbudzonego" (2us), a może coś jeszcze innego??

    > sprobuj dac normalne ujemne sprzezenie zwrotne , obejmujace tez koncowke
    > mocy, bez kondensatora.

    Hmmm... chyba zaczynam łapać o co chodzi ;)... chcesz, żebym zrobił tak
    jakby wzmacniacz odwracający na tym LM358, tylko sprzężenie zwrotne brał
    z wyjścia? Czy po prostu zamienić wejścia? Bo to drugie w akcie
    desperacji próbowałem, nie działało i nie miało prawa działać ;)...

    Swoją drogą - to kiedyś się symulowało... potem coś zmieniłem, coś
    jeszcze - i przestało.. i za Chiny ludowe nie potrafię tego odtworzyć...
    na pewno wtedy kondensator C1 (1nF zamiast 100pF) odgrywał kluczową rolę
    ;)... no ale wtedy też miałem chyba większe wzmocnienie całości i może
    to ratowało sprawę?? W sumie - mogę ustalić jakieś wzmocnienie większe,
    takie będzie mi potrzebne, a głośność - będę regulować na wejściu.
    Sprawdzę też czy pomoże, narazie napisz mi jakiej symulacji ode mnie
    oczekujesz ;)...

    Pozdrawiam
    Konop