eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaRe: Proste pytanie dot. prostownika do aku... › Re: Proste pytanie dot. prostownika do aku...
  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    References: <e...@b...googlegroups.com>
    <4b601683$1@news.home.net.pl>
    <d...@a...googlegroups.com>
    Subject: Re: Proste pytanie dot. prostownika do aku...
    Date: Wed, 27 Jan 2010 16:35:38 +0100
    Lines: 59
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
    NNTP-Posting-Host: 213.192.88.238
    Message-ID: <4b605d4a$1@news.home.net.pl>
    X-Trace: news.home.net.pl 1264606538 213.192.88.238 (27 Jan 2010 16:35:38 +0100)
    Organization: home.pl news server
    X-Authenticated-User: piotr.galka.micromade
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.
    neostrada.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.h
    ome.net.pl!not-for-mail
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:580592
    [ ukryj nagłówki ]


    Użytkownik "Tomasz Babiński" <b...@g...com> napisał w
    wiadomości
    news:d42210a9-a6d4-491e-95a5-1746d9ee043c@a32g2000yq
    m.googlegroups.com...

    > Całość pod linkiem: http://www.msi.pl/~mephisto/prostownik/prostownik.jp
    g.
    > Nie chciałbym zmieniać schematu (rys. III.6) ponieważ został on
    > "zatwierdzony" przez
    > profesora elektrotechniki (jest to coś w rodzaju zaliczenia). Zakładam
    > więc, że układ jest poprawny.

    Coś mi się nie podobało w V12. Myślałem, że nie ma źródła zasilania punktu
    między V12 i V13.
    Sprawa się wyjaśniła wg spisu elementów - strzałka jest w nim źle
    narysowana.
    Wygląda mi na to, że schemat jest poprawny, ale do ustalenia progu napięcia
    (na akumulatorze) wyłączania ładowania stosuje różnicę między szczytowym
    napięciem (ujemnym) na prostowniku a napięciem na akumulatorze. Ta różnica
    ładuje C4 i jak jest za mała to nie wystarczy do włączenia V11, którego
    włączenie jest warunkiem włączenia V12 i naładowania C3, co jest warunkiem
    włączenia w odpowiednim momencie V13 i V14 i tyrystora. Gdy napięcie
    akumulatora osiągnie odpowiednią wartość tyrystor przestanie być w ogóle
    włączany.

    Oznacza to, że napięcie na wyjściu transformatora ma bezpośredni wpływ na
    napięcie akumulatora przy którym ładowanie zostanie wyłączone. Jak
    zastosujesz trafo o innym napięciu niż 20V (myślę że od 18 do 24 będzie OK)
    to za pomocą R6 i R7 da się ustawić odpowiednie progi wyłączania
    (ewentualnie można zmienić R5 lub napięcie diody V6). Przy 24V prąd można
    zmniejszyć dając większy R1.

    Jest tylko jedno wielkie ALE. Napięcie w sieci może się wahać nawet o 10%
    więc próg który ustawisz w jakimś momencie za pół godziny lub innego dnia
    będzie już inny. Dlatego uważam, że to nie jest dobra ładowarka. Próg
    wyłączenia nie powinien zależeć od chwilowej wartości napięcia sieci bo to
    oznacza, że nigdy nie wiesz, czy akumulator został wystarczająco naładowany,
    czy może przeładowany.
    Przypuszczam, że przyczyną takiego rozwiązania było to, aby układ nie
    rozładowywał akumulatora gdy nie jest włączony do sieci.

    Ogranicznik prądu.
    Im większy będzie średni prąd ładowania tym większy średni spadek napięcia
    na R1. Proporcjonalnie do tego będzie ładowany C1 (ale odwrotnie niż jest to
    zaznaczone na rysunku - wmontuj go odwrotnie). Ujemne napięcie na C1 poprzez
    R4 (ważne, że V7 i V9 mają mniej więcej takie same napięcia) będzie obniżało
    napięcie na emiterze V12 co będzie powodowało obniżenie prądu ładującego C3.
    C3 jest w każdym cyklu ładowany (przez V12) i rozładowywany (przez V13 i
    V14). Mniejsze napięcie na C3 to późniejsze włączenie tyrystora w danym
    cyklu (a więc mniejszy prąd ładowania).
    Tyrystor jest włączany chyba dopiero przy spadającym napięciu na wyjściu
    mostka - bo wtedy napięcie na bazie V13 stanie się niższe od napięcia do
    jakiego doładował się C3 (im niższe napięcie na C3 tym bliżej końca połówki
    sinusoidy nastąpi włączenie tyrystora).

    Mam nadzieję, że to co napisałem przyda się przy uruchamianiu.
    Układ pewnie jest OK jak na zaliczenie, i dokładne jego zrozumienie na pewno
    jest kształcące, ale dla akumulatora może być szkodliwy.
    P.G.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: