  • 1. Data: 2010-01-27 10:33:39
    Temat: Re: Proste pytanie dot. prostownika do aku...
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Tomasz Babiński" <b...@g...com> napisał w
    wiadomości
    news:e464bc8a-36c9-44fb-aa1d-73831feb9059@b9g2000yqd
    .googlegroups.com...

    >Wg opisu tego schematu: http://www.msi.pl/~mephisto/prostownik_schemat.jpg

    Z jakiej to książki ?
    Udostępnij może jeszcze opis (jak wg autora ma to działać) z listą
    elementów - może wtedy coś ktoś wymyśli.
    Według mojej pamięci były tam co najmniej dwie ładowarki, z tym, że ta biła
    wszystko co ludzkość wymyśliła na głowę. Realizowała jakieś idealne
    ładowanie prądem impulsowym, co jakoś super podoba się akumulatorom.
    P.G.

  • 2. Data: 2010-01-27 13:08:42
    Od: Tomasz Babiński <b...@g...com>

    On 27 Sty, 11:33, Piotr Gałka <p...@C...pl> wrote:
> [...]
    > wszystko co ludzkość wymyśliła na głowę. Realizowała jakieś idealne
    > ładowanie prądem impulsowym, co jakoś super podoba się akumulatorom.

    Całość pod linkiem: http://www.msi.pl/~mephisto/prostownik/prostownik.jp
    g.
    Nie chciałbym zmieniać schematu (rys. III.6) ponieważ został on
    "zatwierdzony" przez
    profesora elektrotechniki (jest to coś w rodzaju zaliczenia). Zakładam
    więc, że
    układ jest poprawny.

  • 3. Data: 2010-01-27 13:42:26
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Tomasz Babiński pisze:

    > Nie chciałbym zmieniać schematu

    tylko czy jest sens "przekombinowywać" tak proste ustrojstwo, jak
    ładowarka aku samochodowego? Nawet jeśli ta ładowarka jest "zdrowsza" od
    banalnego trafa z prostownikiem, to biorąc pod uwagę ciężkie warunki
    pracy w aucie, gdzie jednak aku siedzi przez 99% swego czasu życia, a
    podładowywany jest sporadycznie w domciu - głównie w zimie -
    komplikowanie budowy ustrojstwa może być niepotrzebne...

    --
    Bogdan

  • 4. Data: 2010-01-27 15:35:38
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Tomasz Babiński" <b...@g...com> napisał w
    wiadomości
    m.googlegroups.com...

> [...]
    > "zatwierdzony" przez
    > profesora elektrotechniki (jest to coś w rodzaju zaliczenia). Zakładam

    Coś mi się nie podobało w V12. Myślałem, że nie ma źródła zasilania punktu
    między V12 i V13.
    Sprawa się wyjaśniła wg spisu elementów - strzałka jest w nim źle
    narysowana.
    Wygląda mi na to, że schemat jest poprawny, ale do ustalenia progu napięcia
    (na akumulatorze) wyłączania ładowania stosuje różnicę między szczytowym
    napięciem (ujemnym) na prostowniku a napięciem na akumulatorze. Ta różnica
    ładuje C4 i jak jest za mała to nie wystarczy do włączenia V11, którego
    włączenie jest warunkiem włączenia V12 i naładowania C3, co jest warunkiem
    włączenia w odpowiednim momencie V13 i V14 i tyrystora. Gdy napięcie
    akumulatora osiągnie odpowiednią wartość tyrystor przestanie być w ogóle
    włączany.

    Oznacza to, że napięcie na wyjściu transformatora ma bezpośredni wpływ na
    napięcie akumulatora przy którym ładowanie zostanie wyłączone. Jak
    zastosujesz trafo o innym napięciu niż 20V (myślę że od 18 do 24 będzie OK)
    to za pomocą R6 i R7 da się ustawić odpowiednie progi wyłączania
    (ewentualnie można zmienić R5 lub napięcie diody V6). Przy 24V prąd można
    zmniejszyć dając większy R1.

    Jest tylko jedno wielkie ALE. Napięcie w sieci może się wahać nawet o 10%
    więc próg który ustawisz w jakimś momencie za pół godziny lub innego dnia
    będzie już inny. Dlatego uważam, że to nie jest dobra ładowarka. Próg
    wyłączenia nie powinien zależeć od chwilowej wartości napięcia sieci bo to
    oznacza, że nigdy nie wiesz, czy akumulator został wystarczająco naładowany,
    czy może przeładowany.
    Przypuszczam, że przyczyną takiego rozwiązania było to, aby układ nie
    rozładowywał akumulatora gdy nie jest włączony do sieci.

    Ogranicznik prądu.
    Im większy będzie średni prąd ładowania tym większy średni spadek napięcia
    na R1. Proporcjonalnie do tego będzie ładowany C1 (ale odwrotnie niż jest to
    zaznaczone na rysunku - wmontuj go odwrotnie). Ujemne napięcie na C1 poprzez
    R4 (ważne, że V7 i V9 mają mniej więcej takie same napięcia) będzie obniżało
    napięcie na emiterze V12 co będzie powodowało obniżenie prądu ładującego C3.
    C3 jest w każdym cyklu ładowany (przez V12) i rozładowywany (przez V13 i
    V14). Mniejsze napięcie na C3 to późniejsze włączenie tyrystora w danym
    cyklu (a więc mniejszy prąd ładowania).
    Tyrystor jest włączany chyba dopiero przy spadającym napięciu na wyjściu
    mostka - bo wtedy napięcie na bazie V13 stanie się niższe od napięcia do
    jakiego doładował się C3 (im niższe napięcie na C3 tym bliżej końca połówki
    sinusoidy nastąpi włączenie tyrystora).

    Mam nadzieję, że to co napisałem przyda się przy uruchamianiu.
    Układ pewnie jest OK jak na zaliczenie, i dokładne jego zrozumienie na pewno
    jest kształcące, ale dla akumulatora może być szkodliwy.
    P.G.

  • 5. Data: 2010-01-27 15:49:58
    Od: Bogusław Faja <z...@z...net.remove>

    Dnia Wed, 27 Jan 2010 05:08:42 -0800 (PST), Tomasz Babiński napisał(a):

> [...]
    > "zatwierdzony" przez
    > profesora elektrotechniki (jest to coś w rodzaju zaliczenia). Zakładam

    Witam,

    co to za książka?

    Po nagłówkach widzę, że pokazywane są kolejne schematy na podstawie
    rozbudowywania poprzednich. To może być interesujący sposób na naukę.

    Mógłbyś podać tytuł/link/etc?

    dzięki,
    pozdrawiam,

  • 6. Data: 2010-01-27 15:59:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl>
> [...]
    > od napięcia do jakiego doładował się C3 (im niższe napięcie na C3
    > tym bliżej końca połówki sinusoidy nastąpi włączenie tyrystora).

    To ma troche sensu, bo wlaczajac go wczesniej tracimy sporo
    mozliwosci sterowania pradem.

    Ale poza tym chyba bez sensu, najlepiej byloby wywalic ten caly
    schemat i pomyslec nad nowym.

    No ale skoro zatwierdzony, to trzeba robic tak jak w projekcie
    :-)

    J.

  • 7. Data: 2010-01-27 17:06:13
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > pomyslec nad nowym.
    >
    > No ale skoro zatwierdzony, to trzeba robic tak jak w projekcie :-)

    Ja ten schemat widziałem bardzo dawno (lata 80-te) i na pewno było tam 220 a
    nie 230 jak tu.
    Tam był jakiś opis jak to dobrze robi akumulatorowi ładowanie impulsami.
    Teoria mówiła chyba, że lepiej z trochę mniejszą f, ale jak się nie ma co
    się lubi to lepiej 100Hz niż DC.
    P.G.

  • 8. Data: 2010-01-27 20:38:06
    Od: Rycho <r...@w...tylko.bez.spamu.pl>

    Witam
    kolega P.G. wytłumaczył zasadę działania całkiem dobrze :)

    Oryginalny układ był w książce:
    "Tyrystory i ich zastosowania" WKŁ 1980
    F.Rajchert A.Sitnik J.Stępień

    ale był wykorzystany tranzystor jednozłączowy 2N2646 do wyzwalania
    tyrystora.
    Do układu zastępczego miałbym uwagę-może być problem z wyzwoleniem
    tyrystora
    i dlatego R15 zmieniłbym na 1kOm i dołożył dodatkowy rezystor między
    R15-baza V13-kolektor V14 a masą rzędu 10kOm.
    Oczywiście V12 jest PNP i C1 ma plus na masie.
    W razie czego służę skanem z ksiażki.

    Pozdro..
    Rycho

  • 9. Data: 2010-01-28 08:02:40
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Rycho" <r...@w...tylko.bez.spamu.pl> napisał w wiadomości

    > i dlatego R15 zmieniłbym na 1kOm i dołożył dodatkowy rezystor między
    > R15-baza V13-kolektor V14 a masą rzędu 10kOm.

    Uzasadnij proszę.
    Wydaje mi się, że wiem jaki problem chcesz rozwiązać tymi rezystorami, ale
    też wydaje mi się, że tego problemu nie ma.
    P.G.

  • 10. Data: 2010-01-31 18:40:45
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

    > Wygląda mi na to, że schemat jest poprawny

    Poważnie? A wcześniej trollowałeś:

    "Osobiście przypuszczam (głowy za to dawał nie będę), że jest błędny ..."

    Schemat jest po prostu dla Ciebie zbyt trudny, abyś go zrozumiał. Kiedy
    wreszcie przestaniez zasmiecać tę grupę?

    Remek