    Subject: Re: Prowadzenie masy
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Elektrolot <e...@N...pl>
    Date: Tue, 25 Oct 2016 11:09:58 +0200

    W dniu 2016-10-24 o 21:44, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > Ten schemat w Wikipedii moim zdaniem jest bez sensu. Generalnie, ja widzę
    cyklokonwerter starego
    > typu tak:
    >
    > masz matrycę 3x3 - 3 fazy wejściowe i 3 wyjściowe. Na każdym skrzyżowaniu
    instalujesz antyrównolegle
    > dwa tyrystory. Przy określonym kącie odpalasz parę: plusowy z jednej fazy
    zasilającej, minusowy z
    > drugiej fazy zasilającej. Dopóki prąd w tym kierunku płynie, one pozostają otwarte,
    potem się
    > zamkną. I to wszystko. W takim układzie cyklokonwerter może tylko zmniejszać
> [...]

    Schemat z wikipedi jest jak najbardziej poprawny, w przeciwieństwie do tego który ty
    przedstawiłeś.
    Jest to jeden z najczęściej wykorzystywanych układów. Biorąc pod uwagę jedną fazę
    mamy po prostu
    przekształtnik nawrotny (dwa prostowniki sterowane połączone przeciwrównolegle).
    Najczęściej takie
    przekształtniki są sterowane fazowo. Zmiana kąta opóźnienia włączenia tyrystorów
    zmienia się w
    kolejnych krokach tak aby uzyskać pierwszą harmoniczną napięcia o odpowiedniej
    częstotliwości. W
    takim układzie każdy z prostowników pracuje zarówno w zakresie pracy prostownikowej
    jak i falownikowej.