    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przedłużanie anteny RFID 125kHz długim kablem?
    Date: Wed, 30 Oct 2019 20:59:13 +0100

    W dniu 2019-10-30 o 12:50, m...@g...com pisze:
    > Czy popularne moduły np. RDM6300 będą działać poprawnie, jeśli cewka-antena będzie
    oddalona od modułu, podłączona przez ~30m skręconej pary w kablu telefonicznym?
    Moduł wewnątrz budynku, cewka w słupku przy furtce.

    > Z tego co widzę w aplikacjach EM4095 driver cewki nie jest symetryczny, więc może
    warto przy module wstawić transformatorek 1:1 dla symetryzacji i separacji
    galwanicznej? Dziś dałbym skrętkę kat. 5e i może nawet jakiś domofon IP zasilany
    przez PoE - ale kable zakopane dawno temu (dwa telefoniczne 3-parowe) i zmiana
    kłopotliwa. Kabel telefoniczny bez problemu przenosi 125kHz (ADSL działa do ~1MHz na
    znacznie dłuższych liniach), tylko ta cewka jest w obwodzie rezonansowym - czy
    dodatkowa pojemność go zbytnio nie przestroi?

    Zawsze można odpowiednio zmniejszyć kondensator.

    > Obecnie mam zabudowany w słupku furtki kilkuletni już gotowy moduł zamka RFID, ale
    zaczyna on niedomagać w dziwny sposób - przestał czytać większość transponderów
    (początkowo jeszcze działały przykładane bardzo blisko), jednak są nieliczne które
    nadal czyta normalnie. Inny czytnik (nowy, udający klawiaturę USB) czyta wszystkie
    (również te które tamten w furtce przestał, nie widać różnicy zasięgu). Cewka w
    furtce raczej dobrze zabezpieczona (zalana żywicą) więc podejrzewam że z modułem coś
    się stało po kilku latach pracy na zewnątrz - ale co?

    Piszesz, że cewka zalana. A moduł?

    > Mogła się przestroić częstotliwość rezonansowa aż o tyle, że niektóre transpondery
    jeszcze działają a dla innych jest już poza tolerancją?

    Myślę, że to nie chodzi o tolerancję częstotliwości tylko przestrojenie
    obwodu zmienia amplitudę pola. Może zrobiło się trochę słabsze i dla
    tych transponderów, które wymagały silniejszego zasilania jest za słabe.

    Tak ogólnie z dostrojeniem to jest trochę skomplikowana sprawa. Mamy dwa
    obwody teoretycznie każdy zestrojony na 125k aby na jak największą
    odległość dotarło zasilanie karty. Jak zbliżamy cewki i sprzężenie
    między nimi rośnie to się obwód rozstraja bo cewki zaczynają robić za
    transformator więc pojemności z obu obwodów się sumują i jest 2x większa
    pojemność niż powinna być.

    Normalną sytuacją jest, że karta się czyta z odległości 5cm, a
    przyłożona na styk już nie.

    Nigdy nie próbowałem przedłużać podłączenia cewki RFID.
    Uważam, że lepiej sprawdzi się cały czytnik na miejscu a te 30m pokonane
    jakąś transmisją cyfrową.
    P.G.