    From: Patryk <a...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przetwornica prostownik do silnika z instalacją 6V
    Date: Tue, 15 Jun 2010 10:40:42 +0000 (UTC)

    Robert Botycki <r...@w...gazeta.pl> wrote:
    > Witam,
    > Nie jestem pewien jak się nazywa układ (urządzenie) którego szukam.
    > Mam stary silnik (do łodzi) z wyjściem na instalację oświetleniową 6V (prąd
    > zmienny) o mocy 40W. Chciałbym wykorzystać ten prąd do ładowania małego
    > akumulatora 12V, do którego później chciał bym podłączać zwykłe odbiorniki 12V.
    > Czy da się coś takiego kupić lub zbudować w cenie nie przekraczającej 100zł?
    > Z góry dziękuję za pomoc.

    Sądzę, że się da.
    Potrzeba:
    Transformator z 230 na dwa napięcia wyjściowe: 6V i 13V, ewentualnie
    6V i 7 V. Moc: conajmniej 40W

    Koledzy dysponujący większą ilością czasu (ja musze zaraz zmykać) pewnie znajdą coś z
    półki.

    Na wyjściu tego transformatora powinieneś mieć około 13 V napięcia
    zmiennego, co po wyprostowaniu da około 16 V napięcia maksymalnego.

    Wyprostowane napięcie podłaczysz sobie pod akumulator.

    Pytanie jeszcze jest takie, czy można wierzyć, że jest tam 6V.
    A może inaczej: jakie tam jest rzeczywiste napięcie i jak się zmiena w funkcji
    obrotów. Bo przecież nie uwierzysz, że jest tam 6,0000V od obrotów jałowych do
    maksymalnych.
    I od wahań tego napięcia w funkcji obciążenia i obrótów może dużo zależeć, ale
    ogólnie ładowac będzie - raz mniej, raz więcej.