  • 1. Data: 2012-05-24 12:47:42
    Temat: Przewodność termiczna podkładek silikonowych pod tranzystory.
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Bry,

    Jest sobie w TME taka podkładka

    http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=SMICA-TO220-3

    Podają tam Rezystancję termiczną 0,4 K/W.

    Nie wydaje się Wam, że to zdecydowanie za mało ?

    Mnie wyszło, że powinno to być około 2 - 2,5 K/W (około - ponieważ
    powierzchnię styku dla TO220 oszacowałem tylko na podstawie wymiarów
    obudowy 10x15mm pomniejszoną na oko o 30 mm^2 ze względu na to, że nie
    cała powierzchnia styku nie jest w całości metalowa).

    Do obliczeń przyjąłem następujące założenia:

    Powierzchnia styku tranzystora z radiatorem:
    ok 120 mm^2

    Grubość podkładki
    0,3 mm

    Przewodność termiczną (założyłem, że materiał jest taki sam jak tutaj
    http://www.tme.eu/dok/S/srt12.pdf )
    1 W/(m*K).

    Mam rację czy nie?
    G.B.

  • 2. Data: 2012-05-24 13:25:16
    Od: shg <s...@g...com>

    On May 24, 12:47 pm, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>
    wrote:

    > Przewodność termiczną (założyłem, że materiał jest taki sam jak
    tutajhttp://www.tme.eu/dok/S/srt12.pdf)
    > 1 W/(m*K).
    Może być złe założenie, podkładka może mieć inny skład, ze względu na
    mniejszą wymaganą elastyczność, ale wątpię.
    Guma silikonowa zawierająca około 60% Al2O3 ma przewodność w okolicy
    1W/(m*K). Powyżej tej zawartości przewodność cieplna leci w górę
    szybko, ale znacznie pogarszają się własności mechaniczne (na tyle, że
    trudne było by mieszanie masy i formowanie podkładek).
    Możliwe że jakiś błąd i podana wartość jest w W/K, zgadzało by się
    wtedy z Twoimi obliczeniami.

  • 3. Data: 2012-05-24 13:45:55
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    shg nabazgrał(a):

> [...]
    > trudne było by mieszanie masy i formowanie podkładek).
    > Możliwe że jakiś błąd i podana wartość jest w W/K, zgadzało by się

    Niestety w karcie katalogowej nic nie piszą o materiale,
    http://www.tme.eu/dok/S/smicato220.pdf

    ale zakładam, że podkładki robią z tego samego materiału co płachty, i
    dla nich też jest 1 W/(m*K).

    http://www.ninigi.com/usrFiles/docs/sili150.pdf

    G.B.