  • 1. Data: 2012-05-24 13:22:38
    Temat: Thermal Vias
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Możecie podrzucić jakieś materiały, jak poprawnie zrobić thermal vias ?
    Znaczy najbardziej się obawiam "zasysania" lutowia, zapomniałem jak to
    się nazywa ten efekt...

    Powstają wtedy od strony przeciwnej do komponentu takie "wybrzuszenia" z
    lutowia w przelotce.

    Jak tego uniknąć - jaka powinna być średnica przelotki dla laminatu 1.5mm ?

  • 2. Data: 2012-05-24 13:33:21
    Temat: Re: Thermal Vias
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.05.2012 13:22, schrieb sundayman:
> [...]
    > lutowia w przelotce.
    >
    > Jak tego uniknąć - jaka powinna być średnica przelotki dla laminatu 1.5mm ?

    Najlepsze jest miedziowanie galwaniczne, wtedy VIAs zatykasz miedzą i
    nie masz problemu z zasysaniem lutowia.

    Waldek

  • 3. Data: 2012-05-24 13:46:06
    Od: JurekD <i...@...com>

    W dniu 2012-05-24 13:22, sundayman pisze:
> [...]
    > lutowia w przelotce.
    >
    > Jak tego uniknąć - jaka powinna być średnica przelotki dla laminatu 1.5mm ?

    Najlepsza metopda odprowadzenia ciepla to brak "reliefow" i dobrze
    wylana masa.

  • 4. Data: 2012-05-24 14:42:24
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 24.05.2012 13:22, sundayman wrote:
    > Możecie podrzucić jakieś materiały, jak poprawnie zrobić thermal vias ?
    > Znaczy najbardziej się obawiam "zasysania" lutowia, zapomniałem jak to
    > się nazywa ten efekt...
    Przy montażu ręcznym to jest imo zaleta - dociąga układ do podłoża.

    > Powstają wtedy od strony przeciwnej do komponentu takie "wybrzuszenia" z
    > lutowia w przelotce.
    Szczerze mówiąc wybrzuszenia mi się nie przytrafiły ani przy paście ani
    przy lutowaniu cynowanych układów.

    > Jak tego uniknąć - jaka powinna być średnica przelotki dla laminatu 1.5mm ?
    Ja pod QFN33 daję 9 sztuk 0.6mm, ale ja hobbysta jestem ;)

    Michoo

  • 5. Data: 2012-05-24 16:46:53
    Od: " nenik" <n...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jak plytka z smd po jednej stronie to olej to.
    Jak chcesz aby koniecznie malo zasysalo to pobaw sie edycja warstwy
    odpowiedzialnej za paste. Zamaskuj caly pad ale na warstwie pasty a nie maski,
    zrob np. dwie linie krzyzujacych sie otworow, umiesc na warstwie pasty
    kwadraty tak aby nie wchodzily na otwory. Robienie calego pada pokrytego pasta
    to nie jest regula, a czasem udreka jesli po drugiej stronie sa geste scalaki.
    Jak chcesz jeszcze bardziej sobie utrudnic a uklad sporawy to obrysuj paste
    soldermaska tak aby nie wyplynela poza swoje pole. Ale to jakies szegolne
    przypadki, no i nie zawsze jest miejsce. A jak jest miejsce to wszystkie
    chwyty dozwolone :)

    Cos w ten desen http://www.picshot.pl/public/view/117828

  • 6. Data: 2012-05-24 23:03:01
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 24/05/2012 15:46, nenik wrote:
> [...]
    > to nie jest regula, a czasem udreka jesli po drugiej stronie sa geste scalaki.

    Robienie calego pada pokrytego pasta czesto powoduje ze scalak jest
    troche podniesiony. Ja zawsze daje 60-70% pokrycia pasta. Jak chce
    thermal vias to kwadraty pasty tak jak napisales (miedzy via).

    > Jak chcesz jeszcze bardziej sobie utrudnic a uklad sporawy to obrysuj paste
    > soldermaska tak aby nie wyplynela poza swoje pole. Ale to jakies szegolne
    > przypadki, no i nie zawsze jest miejsce.

    IMO przy ROHS nie ma po co, bo pasta mniej sie rozplywa niz stara dobra
    olowiowa.

    > A jak jest miejsce to wszystkie
    > chwyty dozwolone :)
    >
    > Cos w ten desen http://www.picshot.pl/public/view/117828

    Ano ;-)

    Aha - no i zadnych thermal reliefs! Chyba nigdy nie zrozumiem po co
    ludzie je daja...

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2012-05-24 23:08:46
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 24.05.2012 23:03, Jerry1111 wrote:
    > Aha - no i zadnych thermal reliefs! Chyba nigdy nie zrozumiem po co
    > ludzie je daja...
    Lepiej się lutuje hot-air bez dolnego preheatera.

    Michoo

  • 8. Data: 2012-05-24 23:25:08
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 24/05/2012 22:08, Michoo wrote:
    > Lepiej się lutuje hot-air bez dolnego preheatera.

    Znaczy to ze niedostatecznie nagrzewasz plytke i wprowadzasz
    niepotrzebne naprezenia termiczne. Dla pojedynczych sztuk czy napraw nie
    ma to znaczenia, ale przy wiekszych seriach statystyka nie klamie -
    problemy sie pojawiaja.

    Poza tym nie znam procesu produkcji seryjnej ktory by wymagal thermal
    reliefs. Nawet SWS (selective wave soldering) nie ma z tym problemow.

    --
    Jerry1111

  • 9. Data: 2012-05-25 00:32:32
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 24.05.2012 23:25, Jerry1111 wrote:

    > Znaczy to ze niedostatecznie nagrzewasz plytke i wprowadzasz
    > niepotrzebne naprezenia termiczne.
    Nie grzejesz całej płytki, tylko fragment. Naprężenia będą tylko na
    reliefs, czyli dość małe.

    Jeżeli byś grzał punktowo przy pełnym połączeniu to byś właśnie
    wprowadził naprężenia.

    > Dla pojedynczych sztuk czy napraw nie
    > ma to znaczenia, ale przy wiekszych seriach statystyka nie klamie -
    > problemy sie pojawiaja.

    Zapewne. Ale w prototypie jest to spore ułatwienie.

    > Poza tym nie znam procesu produkcji seryjnej ktory by wymagal thermal
    > reliefs.
    Ja też nie. Ale przy montażu ręcznym problem jest i był (np w montażu
    przewlekanym spróbuj typową lutownicą wlutować/wylutować coś z
    płaszczyzny masy).

    Michoo

  • 10. Data: 2012-05-25 14:15:10
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Nie sprecyzowałem , że chodzi mi o obudowę typu D2-PAK i podobne - więc
    nie jest to jakoś "krytyczne" zastosowanie.

    Dzięki serdeczne za kolegów bezcenną pomoc.