    Date: Sat, 27 Mar 2021 08:19:15 +0100
    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.

    heby pisze:
    > Mogę nie kupować Della.

    Mogłem, ale poprzedni, kupiony chyba w 2007 pomimo 2 upadków,
    uszkodzenia obudowy i jednego zawiasu ciągle działa poprawnie, nie ma
    defektów na ekranie, bateria trzyma niecałą godzinę (w zasadzie 45
    minut, ale to zazwyczaj wystarcza przy serwisach). W robocie też same
    dell-e, w tym 2 serwery. Pomyślałem więc, że skoro nie mam z nimi
    żadnych problemów, to nie będę wymyślał i kupiłem dell-a. Drogie toto
    okrutnie i przykro mi czytać, że opadli z jakością.

    > Spłyneło jak po kaczce. Dwa razy z rzędu.

    Przeczytam w wolnej chwili, thx.

    > Jesli masz możliwosci odpalenia Linuxa to dostajesz dodatkowe
    > możliwosci. Takie jak np. odpalenie proxmoxa czy przygotowanie sobie
    > sysemów botowalnych z PXE, czy też zrobienie ładnej wirtualizacji na
    > dysku na USB z zaszyfrowanymi maszynami itd itp. Ogólnie system odpalany
    > z USB, bazujacy na Linxuie (np. Kali z pełnym szyfrowaniem) i
    > zawierający w środku kilka maszyn wirtualnych (w tym z windowsami) to
    > dzień jak co dzień obecnie. Nicspecjalnie skomplikowanego. I jak
    > zgubisz, nie ma problemu, nikt się nie dostanie do środka.

    O rany, ja za cienki jestem w te klocki. Nigdy nie miałem do czynienia z
    linuxem i obawiam się, że jakikolwiek problem i leżę. Można się nauczyć,
    jasne, to nawet ciekawy temat, ale skąd brać czas na to wszystko?

    > Wykorzystaj Linuxa jak narzędzie, a nie jak religie.

    Oczywiście. Boot It pojawił się właśnie dlatego, że lata temu (przy
    zakupie pierwszego notka do serwisu) ktoś mi pokazał to narzędzie,
    zainstalowałem (banalne przecież) i od tego czasu działa znakomicie, a
    nowa wersja dodatkowo umożliwia backupy na poziomie partrycyj/dysku.
    Pomyślałem fajnie, kupiłem i to mi działa, nie ogarniam jedynie
    wielokrotnej instalacji W10 - jeszcze.
    Całkiem więc możliwe, że instalując linuxa dostanę dokładnie ten sam
    problem do rozwiązania.

    > Czyli porzebujesz VirtualBox. W nim stawiasz WinXP czy co tam lubisz i
    > masz *wszystko* czego oczekujesz, w dodatku możesz robić snapshoty,
    > przekierować niektóre hardware, wygodnie odpalać kilka równolegle.

    > VirtualBox.

    Poczytam, dobrze wiedzieć, THX.

    > Powyższy akapit nie ma nic wspólnego z wirtualizajcą.

    Zgoda.

    > A doświadczenia z wystajacymi mam takie że od przynajmniej 20 lat nie
    > udało mi się uszkodzić ani jednego mimo intensywnie używania laptopa,
    > zgodnie z przeznaczeniem. Mimo że wystajacy dysk jest tam elementem
    > prawie stałym.

    Zależy od warunków eksploatacji. Było, że notek wylądował na posadce
    gdyż operator nie zauważył kabla pomiędzy nim a sterownikiem w szafie.
    Sterownik przykręcony, więc notek był słabszy. Port wytrzymał, ale po
    którymś tam razie przez te lata zapinka już nie trzyma i to jest chyba
    pożądana usterka. W kablach jakie teraz używam (R45) wyłamuję zapinkę z
    jednej strony.

    Ale to nie w temacie, jak zauważyłeś.

    > Karty SD nie nadają się do instalacji systemów operacyjnych. Karty SD
    > ogólnie nie nadają się jako zmienniki dysków. Dlatego podrzuciłem
    > przelotki USB->M.2. On się nadają. Ale wystają.

    Na SD w wersji mikro instalowane są systemy w sterownikach. Mnie
    interesuje jedynie HDD jako nośnik dla OS. Jak najmniej rzeczy do
    pamiętania, zabierania, wkładania...

    Dzięki, muszę się ogarnąć z instalacją W10 i zdecydować w którą stronę idę.

    Miłego.
    Irek.N.