  • 51. Data: 2021-03-28 13:10:30
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Irek.N. <t...@j...taki.jest.pl> napisał(a):
    > No właśnie poległem trochę.
    > Zakładam, że sieć działa (podjadę po jakiś sterownik i sprawdzę, ale
    > później), usb chyba tak jak piszesz, znaczy myszka tak, CD/DVD też, ale
    > jako pamięć już nie.

    Pendrive można normalnie przekierować tak samo jak inne urządzenia USB.
    https://i.imgur.com/jOv21x7.gif

    > Na ten moment utknąłem na 2 rzeczach. Skoro z XP sobie nie poradzę
    > wydajnościowo, bo nie ma szans na sterowniki dla XP, to postanowiłem
    > zainstalować W10 żeby sprawdzić jak to jest gdy wszystko współdziała ze
    > sobą.

    Oczywiście maszyna wirtualna ma swój narzut a dwa systemy będą działać
    wolniej niż jeden, jednak nie powinno to w praktyce być problemem. XP
    posiada sterowniki do sprzętu wystawianego przez wirtualną maszynę. Jeśli
    host nie jest zabytkowy, to powinno być OK. Mam Core i5 4670 kupiony 7 lat
    temu z 12 GB RAM. Wirtualna maszyna z XP ma przydzielony 1 GB RAM. I śmiga.
    Może trzeba doinstalować dodatki gościa? A może XP zaczął ściągać i
    instalować poprawki w tle?

    > W manualu ślicznie napisane jest, że nie muszę wypalać płyty, mogę wskazać
    > obraz ISO. Fajnie, ale ja mam bootowalnego pena. Mam z niego wypalić ISO?
    > Przecież to bez sensu. Ech, niewiedza... :( W każdym razie F12 na
    > maszynie, czyli tymczasowy boot manager daje mi flopa, CD, sieć, nawet
    > HDD, ale USB już nie daje.

    A nie możesz ściągnąć tego ISO ze strony MS?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 52. Data: 2021-03-28 13:17:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/03/2021 12:24, Irek.N. wrote:
    > Dawno temu musiałem zdecydować, co w życiu chcę robić i padło na to, że
    > "komputery" są fajne, ale mam lepsze, ciekawsze zajęcie. W efekcie
    > zatrzymałem się na poziomie XP i to obawiam się, że wczesnego.

    Zatrzymanie się w miejscu w informatyce jest równoznacze z cofaniem się.

    > Super, ale widzisz, ale nie zawsze jest tak jak piszesz. Postawiłem u
    > siebie 3 serwery na linuxie (znaczy serwery typu NAS, w środku jakaś
    > odmiana linuxa) i okazało się, że żaden nie nadaje się do pracy jakiej
    > wymagam. Trzeba było postawić czwarty serwer na windowsie.

    Pytanie jaka to praca.

    Przyładowo u mnie "serwer do pracy" to subversion. Da się go postawić na
    windowsie. Podobnie jak da się uczestniczyć Tico w rajdzie terenowym.

    Serwer NAS, 99% w handlu, nie jest opartych o windowsa. Nic dziwnego,
    Windows nie ma nawet ułamka ficzerów niezbędnych do tego aby cos nazywać
    poważnym NASem.

    Może źle tego używasz ;) Pochwal się jak używasz NASa że nie działa jak
    chcesz.

    > No właśnie tego nie rozumiem. CD podłączone przez usb działa, wirelees
    > od myszy też, ale czy zadziała programator, muszę sprawdzić.

    Mysz dostajesz w pakiecie. Po prostu wskaźnik myszy systemowej jest
    emulowany jako myszka w maszynie wirtualnej.

    Urządzenia USB to inna para kaloszy: VirtualBox odcina urządzenie USB od
    systemu bazowego i przekierowuje je do emulowanego portu USB w maszynie
    wirtualnej. Maszyna wirtualna ma 100% władzy nad urządzeniem, tak jak
    gdyby ktoś wetknął do niej naprawdę tą wtyczkę. Częściowo to działa
    również z urządzeniami PCI, ale tutaj jest bardzo dużo ograniczeń, w tym
    sprzetowych (jak IOMMU).

    To urządzenie USB to może być myszka, ale akurat myszki są obsługiwane w
    sposób specjalny i nie wymagają przekierowań.

    Natomaist to może być przelotka USB->RS232, programator, irda, dyktafon,
    etc.

    Twój problem "ze slotem SD" rozwiązuje się inaczej: do maszyny
    wirtualnej możesz podłaczyć dowolny katalog z głównej maszyny, i będzie
    to widziane jako "dysk twardy". Innymi słowy możesz część filesystemu
    hosta widzieć w gościu, i może to być e:\ gdzie masz czytnik.

  • 53. Data: 2021-03-28 13:27:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/03/2021 11:59, Irek.N. wrote:
    > Jeżeli zadziała z programatorem

    Powinno, jeśli nie projektowali go idioci. To nie jest w cale pewne, ale
    większosc programatorów współczesnych działa w VirtualBoxie bez
    zająknięcia (mówię o programatorach do CPU/Fpga).

    > Na ten moment utknąłem na 2 rzeczach. Skoro z XP sobie nie poradzę
    > wydajnościowo

    Maszyna wirtualna jest *tak samo szybka* jako host. Nawet jesli nie masz
    w CPU dedykowanych technologii do wirtualizacji, to dalej będzie to 95%
    wydajności prawdziwego CPU.

    TO NIE JEST EMULACJA.

    Upewnij się tylko że w BIOSie masz właczone funkcje wirtualizacji.

    > W manualu ślicznie napisane jest, że nie muszę wypalać płyty, mogę
    > wskazać obraz ISO. Fajnie, ale ja mam bootowalnego pena. Mam z niego
    > wypalić ISO? Przecież to bez sensu.

    W windowsie jest narzędzie do tworzenia plimów ISO i bootowalnych pendrive.

    https://download.microsoft.com/download/4/c/c/4cc6c1
    5c-75a5-4d1b-a3fe-140a5e09c9ff/MediaCreationTool20H2
    .exe

    Możesz też pobrać ISO z Microsoftu, ale typko pod warunkiem że na ich
    stronę wejdziesz z innego systemu niż Windows. Suprise.

    https://www.howtogeek.com/427223/how-to-download-a-w
    indows-10-iso-without-the-media-creation-tool/

    Jak widzisz, da się to obejść.

    > Ech, niewiedza... :( W każdym razie
    > F12 na maszynie, czyli tymczasowy boot manager daje mi flopa, CD, sieć,
    > nawet HDD, ale USB już nie daje.

    A masz to właczone w BIOSie? Od przynajmniej 15 lat komputery bootują
    się z USB, więc fakt że nie masz może mieć związek z:

    1) nie włączeniem bootowania z USB
    2) wsadzeniem w złą dziurkę (np. niekiedy nie bootuje z USB3, ale z USB2
    tak)
    3) nieprawidłowo przygotowanym USB do bootowania (stwórz go ponownie
    narzędziem microsoftu)
    4) popsutym USB (niektóre mają błednie napisany firmware)

  • 54. Data: 2021-03-28 13:52:37
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Zatrzymanie się w miejscu w informatyce jest równoznacze z cofaniem się.

    W każdej branży, a jednak nie w każdej jesteś zawsze na czasie.

    > Może źle tego używasz ;) Pochwal się jak używasz NASa że nie działa jak
    > chcesz.

    Jako serwer plików. Synology NAS. SMB jest tam porażką niestety.

    > Mysz dostajesz w pakiecie. Po prostu wskaźnik myszy systemowej jest
    > emulowany jako myszka w maszynie wirtualnej.

    CD po przez usb też zagadało, zainstalowałem w ten sposób XP.

> [...]
    > to widziane jako "dysk twardy". Innymi słowy możesz część filesystemu
    > hosta widzieć w gościu, i może to być e:\ gdzie masz czytnik.

    Tak zrobiłem, w ten sposób zainstalowałem soft do sterownika.
    Pytanie, jak zainstalować W10 z pena?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 55. Data: 2021-03-28 14:20:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/03/2021 13:52, Irek.N. wrote:
    > Jako serwer plików. Synology NAS. SMB jest tam porażką niestety.

    A co w nim nie działa? Nie mam Synology.

    Na marginesie: NASy zazwyczaj mają kwdratowe koła. Np. w moim Thecus,
    zamiast uzyć normalnej samby, użyto jakiegoś wynalazku, nie dosć że
    popsutego, to jeszcze niezgodnego z Win10. Pojęcia nie mam dlaczego ktoś
    podejmuje tak głupie decyzje.

    Problem w tym że Ty piszesz o Linuxie a nie o debilnych wynalazkach w
    NAS gdzie połowa systemu jest przestarzała a druga popsuta.

    No wiec pod Linuxem CIFS działa znakomicie. CIFS w NAS (moim) działa
    bardzo kiepsko, ale to nie wina systemu, tylko producenta.

    > Tak zrobiłem, w ten sposób zainstalowałem soft do sterownika.
    > Pytanie, jak zainstalować W10 z pena?

    Pobierz ISO.

    Można przekierować fizyczny dysk z hosta do gościa, np:

    https://www.howtogeek.com/187721/how-to-boot-from-a-
    usb-drive-in-virtualbox/

    Być może istnieje łatwiejsza opcja, ale nie widziałem nic takiego w GUI
    VirtualBoxa. Myślę, że to z powodu bezpieczeństwa, tym softem mozna by
    sobie zrobić krzywdę, jest to mozliwe, ale dostepne tylko z konsoli co
    eliminuje 95% użytkowników nie mających pojęcia co robią.

  • 56. Data: 2021-03-28 14:48:53
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Pendrive można normalnie przekierować tak samo jak inne urządzenia USB.
    > https://i.imgur.com/jOv21x7.gif

    Wydawało mi się, że próbowałem bezskutecznie, a teraz działa, THX.

> [...]
    > GB RAM. I śmiga. Może trzeba doinstalować dodatki gościa? A może XP
    > zaczął ściągać i instalować poprawki w tle?

    Notebook współczesny, raczej mocny (i7 9 generacja), bez dostępu do
    sieci, więc nic nie aktualizuje samodzielnie.
    W kwestii wydajności chyba problemem jest to o czym Adam pisał, grafika
    chodzi bez drivera i w efekcie rysuje bardzo wolno. Jest też jakiś inny
    problem (nie istotny na ten moment), gdyż runtime sterownika odpala się
    po dłuższym czasie dopiero. Obserwowałem coś takiego w bardzo
    zaśmieconym XP.

    > A nie możesz ściągnąć tego ISO ze strony MS?

    Mogę, nawet spróbuję, choć heby pisał że mi się nie uda :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 57. Data: 2021-03-28 14:51:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/03/2021 14:48, Irek.N. wrote:
    > W kwestii wydajności chyba problemem jest to o czym Adam pisał, grafika
    > chodzi bez drivera

    Czemy nie włożysz CD "Guest Addon" i zainstalujesz w tym XP wszystko co
    niezbedne?

    > Mogę, nawet spróbuję, choć heby pisał że mi się nie uda :(

    Uda się, tylko że trzeba lekko zakombinowac, albo uruchomić Media
    Creation Tool.

  • 58. Data: 2021-03-28 14:57:58
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Powinno, jeśli nie projektowali go idioci. To nie jest w cale pewne, ale
    > większosc programatorów współczesnych działa w VirtualBoxie bez
    > zająknięcia (mówię o programatorach do CPU/Fpga).

    Dowiem się wieczorem.

    > TO NIE JEST EMULACJA.
    >
    > Upewnij się tylko że w BIOSie masz właczone funkcje wirtualizacji.

    Nie jest, ale np: grafika chodzi poklatkowo. Adam uprzedzał że tak będzie.
    W biosie wszystko włączone.

    > Możesz też pobrać ISO z Microsoftu, ale typko pod warunkiem że na ich
    > stronę wejdziesz z innego systemu niż Windows. Suprise.

    A to są już jaja. :( Nie mam innego systemu... chociaż... moja Pani ma
    maka. :) Dam radę.

> [...]
    > narzędziem microsoftu)
    > 4) popsutym USB (niektóre mają błednie napisany firmware)

    Z tego pena już instalowałem W10, więc nie sądzę aby z nim był problem.

    Grzegorz pokazał jak przekierować USB i o dziwo zagadało, zobaczyłem
    zawartość pena (dlaczego wcześniej nie widziałem nie wiem). Tylko że to
    ustawienie nijak nie pomoże mi w wystartowaniu instalki.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 59. Data: 2021-03-28 15:09:13
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Irek.N. pisze:

    > A to są już jaja. :( Nie mam innego systemu... chociaż... moja Pani ma
    > maka. :) Dam radę.

    Na XP/32 pobieram właśnie 5.7G ISO bez żadnego problemu, nie proponował
    "instalatora" :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 60. Data: 2021-03-28 15:12:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/03/2021 14:57, Irek.N. wrote:
    > Nie jest, ale np: grafika chodzi poklatkowo. Adam uprzedzał że tak będzie.
    > W biosie wszystko włączone.

    Bo nie masz zainstalowanych sterowników. Devices->install guest additions...

    Tak samo poklatkowo będzie działać XP na gołym komputerze bez
    sterowanika grafiki. Nie ma w tym nic dziwnego.

    > A to są już jaja. :( Nie mam innego systemu... chociaż... moja Pani ma
    > maka. :) Dam radę.

    To nie są jaja, tylko jakaś kłopotliwa w pojmowaniu logicznym polityka
    korpo.

    > Grzegorz pokazał jak przekierować USB i o dziwo zagadało, zobaczyłem
    > zawartość pena (dlaczego wcześniej nie widziałem nie wiem). Tylko że to
    > ustawienie nijak nie pomoże mi w wystartowaniu instalki.

    Pobierz iso.

    Teraz taka uwaga:

    *Gdybyś* miał Linuxa, to w linuxie przerabia się pendrive na iso tak:

    sudo dd if=/dev/sdc of=windows-install.iso.

    Ponieważ większośc obrazów instalacyjnych jest "hybrydowa" i jest
    zarówno ISO jak i zwykłym dyskiem, bit w bit.

    Ale nie masz Linuxa. Meęcz się więc w tym "najwygodniejszym systemie
    operacyjnym" na świecie lub pobierz ISO z netu.

    PS. Jak doczytasz zlinkowany artykuł, to zobaczysz, że można pobrać ISO
    *bez* innego systemu operacyjnego, wystarczy coś oszukać w nagłówku
    przeglądarki.