  • 1. Data: 2021-03-20 16:03:09
    Temat: Zegar sieciowy przyspieszył?!
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Mam zegar cyfrowy z radiem i budzikiem. Kiedyś spóźniał się może z 1
    minutę na 2 tygodnie. Co zupełnie nie przeszkadzało. Teraz
    gwałtownie przyspieszył. Około minutę na dzień.

    Co się zmieniło? Kiedyś był na osobnym gniazdku, około metr (czyli
    pewnie z 4 m druta dalej) od gniazdka w którym była lodówka. Obecnie
    inna lodówka (z tych nowoczesnych) jest wpięta w to samo gniazdko co
    zegar.

    Ktoś ma pomysł jak to naprawić? Dlaczego coś takiego może się dziać?

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 2. Data: 2021-03-20 16:41:12
    Temat: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?!
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2021-03-20 16:03, Zbynek Ltd. wrote:
> [...]
    > inna lodówka (z tych nowoczesnych) jest wpięta w to samo gniazdko co zegar.
    >
    > Ktoś ma pomysł jak to naprawić? Dlaczego coś takiego może się dziać?

    Uuuu... 4m druta więcej. Elektrony wzorca czasu nie zdążą dolecieć.
    Trzeba skrócić.

    Był o tym wątek dość długi.

  • 3. Data: 2021-03-21 12:37:58
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Zbynek Ltd. <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > pewnie z 4 m druta dalej) od gniazdka w którym była lodówka. Obecnie
    > inna lodówka (z tych nowoczesnych) jest wpięta w to samo gniazdko co

    Pytanie czy lodówka nie ciągnie prądu w taki sposób, że pojawiają się
    dodatkowe zakłócenia i w okolicy zera powodują podwójne naliczenie przez
    sterownik przejścia przez zero.

    > Ktoś ma pomysł jak to naprawić? Dlaczego coś takiego może się dziać?

    Pierwsze, co przychodzi mi na myśl, to filtr dolnoprzepustowy na wejściu
    taktującym sterownika. Jeśli to LM8560, to pin 25.

    Ogólnie obejrzałbym oscyloskopem napięcie sieciowe i wejście taktujące.

    --
    Student z biednego afrykanskiego panstwa przychodzi do hydraulika:
    - Prose pan. Sedes mi zle pracowac. Woda sybko leciec i nie sdasyc

  • 4. Data: 2021-03-21 12:50:43
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 20.03.2021 16:03, Zbynek Ltd. wrote:
> [...]
    > inna lodówka (z tych nowoczesnych) jest wpięta w to samo gniazdko co zegar.
    >
    > Ktoś ma pomysł jak to naprawić? Dlaczego coś takiego może się dziać?

    Zapnij gdzie indziej - z dala od tej lodówki i sprawdź.
    U mnie przyspiesza jak są przerwy w zasilaniu - na podtrzymaniu
    bateryjnym robi z minutę na godzinę.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2021-03-21 13:48:36
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.03.2021 o 16:03, Zbynek Ltd. pisze:
    > Elo
    >
    > Mam zegar cyfrowy z radiem i budzikiem. Kiedyś spóźniał się może z 1
    > minutę na 2 tygodnie. Co zupełnie nie przeszkadzało. Teraz gwałtownie
    > przyspieszył. Około minutę na dzień.

    Hmm, nadrabia to co wcześniej stracił :]

    Takie zegary mają swoje "widzimisię" a musiałbyś jednak sprawdzić, czy
    rzeczywiscie bierze częstotliwość sieci jako podstawę. Jeśli ma
    podtrzymanie bateryjne to wcale nie musi synchronizować się z siecią i
    zwyczajnie ma swój kwarc. Rozbierz, to się przekonasz.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 6. Data: 2021-03-22 09:22:57
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 20.03.2021 o 16:03, Zbynek Ltd. pisze:
    > Elo
    >
    > Mam zegar cyfrowy z radiem i budzikiem.
    A zegar jest sterowany jak?
    kwarcem?
    radiem DCF?
    częstotliwością sieci?
    Jeżeli to ostatnie to zobacz pse.pl tam podają aktualną częstotliwość i
    bywało niedawno powyżej 50 Hz.
    Jacek

  • 7. Data: 2021-03-22 12:08:24
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Jacek napisał(a) :

> [...]
    > radiem DCF?
    > częstotliwością sieci?
    > Jeżeli to ostatnie to zobacz pse.pl tam podają aktualną częstotliwość i

    Dzięki wszystkim.
    Chyba sprawa wyjaśniona. Nie wiem, czy to wbudowany kwarc, czy
    częstotliwość sieci. Na razie nie chce mi się rozbierać zegara. Taki
    jakiś Watson z Macro. Nie mam podłączonej baterii do awaryjnego
    podtrzymania.

    Zmiana lodówki i gniazdka była tylko przypadkową zbieżnością w
    czasie. Więc raczej elektronika lodówki nie sieje po całym
    mieszkaniu. Nie będę jej wyłączał na 6 czy 12 godzin, żeby się o tym
    przekonać :-) Zegar w innym pomieszczeniu tak samo się spieszy.
    Dokładniej to bliżej 100 sekund na dobę.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 8. Data: 2021-03-22 15:08:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >zegar.
    >Ktoś ma pomysł jak to naprawić? Dlaczego coś takiego może się dziać?

    A na kwarcu czy na czestotliwosci sieci ?

    Sieciowe 50Hz bylo kiedys stabilne, przynajmniej dlugookresowo.
    Ale potem sie cuda zaczely dziac.
    Moze sie spoznial, spoznial, a teraz odrabia te spoznione minuty.
    A bedzie jeszcze gorzej.

    Tylko mam taki zegar .. raczej nie zauwazylem ostatnio duzych
    odchylek.

    Lodowka raczej nie ma na to wplywu.

    Pracy na UPS czy falowniku odcietym od sieci jak rozumiem nie masz.
    To moze wymiana kwarcu ..

    https://www.mainsfrequency.com/

    https://www.swissgrid.ch/en/home/operation/regulatio
    n/frequency.html

    J.

  • 9. Data: 2021-03-22 16:43:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości grup
    pl...
    Jacek napisał(a) :

> [...]
    >podtrzymania.

    >Zmiana lodówki i gniazdka była tylko przypadkową zbieżnością w

    Ale moment - przezyl odlaczenie od gniazdka, czy zgubil przy tym czas?

    Bo sam fakt posiadania gniazdka na taka baterie, sugeruje, ze kwarcem
    goniony.

    J.

  • 10. Data: 2021-03-22 16:57:47
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 22.03.2021 o 16:43, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Ale moment - przezyl odlaczenie od gniazdka, czy zgubil przy tym czas?
    >
    > Bo sam fakt posiadania gniazdka na taka baterie, sugeruje, ze kwarcem

    Były kiedyś popularne zegary gonione kwarcem przy zasilaniu bateryjnym i
    częstotliwością sieci po podłączeniu do gniazdka.

    MJ