    From: Fishman <a...@m...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pytanie do "oponiarzy", konkretnie Fiat Uno
    Date: Fri, 08 Oct 2010 18:27:11 +0200

    W dniu 2010-10-07 19:43, r...@k...pl pisze:
    > Fiat Uno rocznik 2000, silnik 900.

    Ergh... musiałeś mu kupić akurat ten który jest najbardziej mułowaty, a
    pali więcej od litrowca?

    > Według instrukcji (inna sprawa, że
    > durnowato napisanej) powinien mieć dla tej wersji opony 135 R 13 S. Autko
    > kupione przez autokomis od poprzedniego właściciela ma - opony z tyłu -
    > 145/R13 74Q Ultra Grip Good Year (mocno zjechane i na tym obniżyłem cenę),
    > z przodu - Michelin 155/70 R13 75T. Dla auta wystawione jest przez Fiat
    > Auto Poland świadectwo homologacji z którego wynika, że opony mają być 135
    > R13 ale mogą też być stosowane 145 R13, 155/70 R13 lub 165/65 R13.

    Z oponami do Uno było tak, że oryginalnie litrowy miał 135/80R13, pod
    koniec produkcji montowano także 145/80R13 lub 145/70R13. Silniejsze
    modele (np. 1.4) miały już opony 155/70R13 i takie właśnie polecałbym
    założyć. Różnicy cenowej między nimi nie ma wielkiej, a na takich się po
    prostu lepiej jeździ.

    > Idzie
    > się pogubić ale właśnie dlatego mam do fachowców pytanie. Mam zamiar (a
    > właściwie mój syn) pojeździć tym autem nie więcej niż 5 lat. W związku z
    > tym chcę założyć mu nowe zimówki i niech sobie nimi jeździ jak najdłużej
    > (bez zmiany letniej). Jaki rozmiar w takim przypadku mam kupić?

    Jeżeli auto ma jeździć na nich cały rok, to zastanów się może nad
    wielosezonówkami. Uno ma dobrą dzielność terenową i jeżeli nie wyjedzie
    skądś na wielosezonówkach, to i zimowe niewiele mu pomogą.
    Ja mam teraz Navigatory 2 i sprawdzają się dobrze i na suchym w lecie i
    na takim śniegu jak zeszłej zimy. Zastrzeżenia mam tylko do hamowania na
    mokrym, ale tak mają chyba wszystkie Dębice.

    Fishman