    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: RS232, zmiana poziomów napięć
    Date: Thu, 01 Apr 2010 21:10:19 +0200

    W dniu 2010-04-01 19:27, TM pisze:
> [...]

    > zmostkowałem piny R1_OUT i T1_IN, wyjście na pinie T1_OUT.
    > Napięcie logicznej "1" zostało w takim układzie obniżone do -15.6V,
    > natomiast problem pojawił się z napieciem logicznego "0" - przy
    > rozpoczęciu nadawania "0", występuje krótka "szpilka" napięcia 14V, po
    > czym napięcie spada do poziomu -2V, a monitor nadal nie współpracuje z
    > "problematycznymi" urządzeniami :-( MAX232A jest wyposażony, zgodnie z
    > datasheetem, w kondensatory 0.1uF (tantalowe), zasilany 5V.
    > Poniżej zamieszczam oscylogram napięcia na nóżce T1_OUT w trakcie
    ls.jpg

    Coś masz źle połączone bo fizycznie nie może być -15V gdy MAX232 jest
    zasilany z +5V. W układzie jest podwajacz oparty na pompie ładunkowej.
    Powinno byc blisko dziesięciu woltów. Sprawdź czy dobrze połączyłeś
    kondensatory. Ponadto może urządzenia mają masy na różnych potencjałach.
    Zmień także kondensatory ze 100nF na 1uF a nawet 4,7uF. Zwiększy to
    wydajność podwajacza w sytuacji gdy np. wejście Rx sterownika bierze za
    dużo prądu ( na przykład z powodu uszkodzenia).
    Problem z napięciami jest tu chyba jednak problemem tworzonym przez
    Ciebie przez błędnie skonstruowany konwerter napięć.

> [...]
    > zmiany poziomów napięć generowanych przez interfejs RS232 monitora (bez
    > ingerencji wewnątrz monitora - raczej w postaci układu pośredniczącego
    > między monitorem a urządzeniem "klientem"), aby mieściły się w górnej
    > granicy specyfikacji RS232?
    > Czy jest to w ogóle możliwe do osiągnięcia?
    > Czy powinienem dodać coś do opisanego MAX232A/zmienić parametry
    > kondensatorów, aby generowane dla logicznego "0" napięcie znajdowało się
    > na poziomie początkowej "szpilki"?
    > Może należałoby zastosować jakiś inny układ (jaki)?

    Jednak problem dotyczy chyba protokołu. Spróbuj wysłać łańcuch z panela
    na Hyperterminal i zapisać go a potem odesłać z peceta do PLC. Ponadto
    możesz podsłuchiwać oba kierunki transmisji Panel<->PLC dopinając się
    do nich liniami Rx z dwóch portów RS w PC i oglądać na terminalu czy PLC
    odpowiada jakimkolwiek znakiem.

    MD