  • 1. Data: 2014-07-10 02:35:42
    Temat: Radary i WiFi
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Cytat ze strony pogodynka.pl:
    "proste linie na mapie radarowej, zbiegające się w lokalizacji radaru
    meteorologicznego, to zakłócenia od urządzeń Wi-Fi"
    No i 2 pytania mi sie nasuwaja:
    - Moc urzadzen WiFi to chyba max 100mW (5GHz to 1W), jak takie cos moze
    zaklocac radar pogodowy na setki kilometrow?
    - Czemy w przypadku WiFi, BT i innych zabawek wybrano dokladnie f
    rezonansowa wody? Nie mozna bylo dac np 2GHz i spokoj? Przeca kawalek
    deski z natury zawierajacy sporo wody, tlumi sygnal calkiem mocno.
    Bede wdzieczny za oswiecenie mnie.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2014-07-10 03:07:51
    Temat: Re: Radary i WiFi
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

> [...]
    > - Moc urzadzen WiFi to chyba max 100mW (5GHz to 1W), jak takie cos moze
    > zaklocac radar pogodowy na setki kilometrow?

    A ile by miał mieć sygnał wysłany przez antenę radaru po przebyciu setek
    kilometrów i *po odbiciu* od jakiejś chmurki?

    > - Czemy w przypadku WiFi, BT i innych zabawek wybrano dokladnie f
    > rezonansowa wody? Nie mozna bylo dac np 2GHz i spokoj? Przeca kawalek
    > deski z natury zawierajacy sporo wody, tlumi sygnal calkiem mocno.

    No to świetnie, że tłumi, znakomicie wybrano. Ładnie byśmy wyglądali,
    gdyby siła sygnału tych wszystkich zabawek spadała dokładnie z erkwadratem
    i nie było innych czynników tłumiących. Już teraz bywa ciężko, a co dopiero
    gdyby antena w Warszawie łapała to, co nadają w Pińczowie i Wąchocku.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2014-07-10 08:55:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Pawel,

    Thursday, July 10, 2014, 2:35:42 AM, you wrote:

> [...]
    > - Moc urzadzen WiFi to chyba max 100mW (5GHz to 1W), jak takie cos moze
    > zaklocac radar pogodowy na setki kilometrow?

    A jaką moc ma fala odbita od chmury?

> [...]
    > rezonansowa wody? Nie mozna bylo dac np 2GHz i spokoj? Przeca kawalek
    > deski z natury zawierajacy sporo wody, tlumi sygnal calkiem mocno.

    Ponieważ korzystanie z tej częstotliwości nie wymaga zezwoleń i
    uzgodnień.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2014-07-10 08:56:44
    Od: "paskuda03" <p...@p...pl>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" <o...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

    Moc urządzeń ma tu małe znaczenie, częstotliwości
    pracy sie pokrywają z kanałami używanymi na paśmie 5,8 GHz.
    Poproszę o link / źródło informacji o tym iż 2,45 GHz to
    częstotliwość rezonansowa wody.
    Mapa radarów europejskiej sieci OPERA
    http://www.eumetnet.eu/radar-network
    Jak widać po kliknięciu położonych poza Polską radarów
    jest informacja o wykorzystywanej częstotliwości z pasma
    wiadomego.
    Polskie radary są opisane tutaj :
    http://pl.wikipedia.org/wiki/POLRAD

    --
    Paskuda03

  • 5. Data: 2014-07-10 09:38:10
    Od: "Wojtus" <w...@n...dla.ciebie>

    > A ile by miał mieć sygnał wysłany przez antenę radaru po przebyciu setek
    > kilometrów i *po odbiciu* od jakiejś chmurki?

    Nie wiem jakiej mocy są radary, strzelam na pałę... 500W? Nie wiem też na
    jakiej frq pracują. Załóżmy że 2400MHz a ta antena radaru ma zysk 15dbi. Nie
    mam pojęcia jakie są straty
    odbicia od jakiejś tam chmurki ale po przebyciu 200km drogi tam i spowrotem,
    gdyby 100% zostało od chmurki odbite to po powrocie wiązki do anteny,
    odebrana
    moc wyniesie około -60dBm. Całkiem przyzwoity poziom sygnału.
    Załóżmy teraz że w odległości 100m od radaru pracuje urządzenie WiFi o mocy
    100mW EIRP. Jeżeli radar podczas obrotu będzie nacelowany w kierunku anteny
    WiFi
    to w antenie radaru uzyskamy szpilę -45dBm, czyli że radar zostanie
    oślepiony.
    Z odległości 400m, w antenie radaru odebrana moc wyniesie około -57dBm,
    czyli zrówna
    się z mocą sygnału odbitego od chmurki.
    Przy 10km -85dBm. Już lepiej, ale ja przecież nie wziąłem pod uwagę strat
    odbicia od chmurki.
    Wniosek taki, że wszelkie urządzenia WiFi powinny być oddalone od radaru na
    odległość co najmniej 10km. A teraz jaki syf się zrobi gdy zamiast 100mW
    EIRP pójdzie 10W EIRP, bo ktoś zastosował antenę przy WiFi z 20dB większym
    zysku niż ta z którą było wcześniej 100mW EIRP?

  • 6. Data: 2014-07-10 11:19:52
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    Wojtus <w...@n...dla.ciebie> wrote:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w wiadomości
    >

    > Nie wiem jakiej mocy są radary, strzelam na pałę... 500W?

    250 kW
    http://pl.wikipedia.org/wiki/POLRAD

    > Nie wiem też na
    > jakiej frq pracują. Załóżmy że 2400MHz

    5,4-5,8 GHz

    > a ta antena radaru ma zysk 15dbi.

    Wg producenta jego anteny miewają gain 38-50 dB

    Minimum Discernable Signal @ default PW 108 dBm
    Linear Dynamic Range @ LPM 105 dB

  • 7. Data: 2014-07-10 11:57:42
    Od: "Wojtus" <w...@n...dla.ciebie>

    Użytkownik "Mirosław Kwaśniak" <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl> napisał w
    wiadomości news:53be5ab8$0$2231$65785112@news.neostrada.pl...

    No i się wyjaśniło wszystko.

  • 8. Data: 2014-07-10 12:24:26
    Od: "Akond ze skwak" <A...@s...pl>

    Kiedyś pracowałem ze starymi radarami lotniczymi.
    "Cienie" na ekranie powodowały stacje BTS.

    Piszę "cienie" ale wyglądało to właśnie tak jak te obrazki na radarach
    pogodowych.
    Tyle że nie kolorowe.

  • 9. Data: 2014-07-10 15:42:34
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Ponieważ korzystanie z tej częstotliwości nie wymaga zezwoleń i
    > uzgodnień.

    Romanie, ale moje pytanie nie dotyczylo kwestii prawnych, bo to wiem, ze
    jest pare f dla ludu pracujacego miast i wsi. Pytanie bylo dlaczego
    akurat wybrano te czestotliwosc tak tlumiona przez wode. Jaroslaw
    twierdzi, ze specjalnie, zeby ograniczyc zasieg. Do klopotow z zasiegiem
    dochodza jeszcze z Bogu ducha winnymi radarami pogodowymi.
    Czy zatem sluszna jest "teoria spiskowa", ze tak wybrano, bo wszystkim
    wazniejszym od wspomnianego ludu pracujacego ta f by sie na nic nie
    przydala?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2014-07-10 18:19:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Pawel,

    > Romanie, ale moje pytanie nie dotyczylo kwestii prawnych, bo to wiem, ze
    > jest pare f dla ludu pracujacego miast i wsi. Pytanie bylo dlaczego
    > akurat wybrano te czestotliwosc tak tlumiona przez wode.

    Dlatego, że uwolniono ją dawno temu dla kuchenek mikrofalowych.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan