    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Re. Pytanie do serwisantów.
    Date: Sun, 28 Aug 2016 00:29:46 +0200
    <npfios$csi$1@news.chmurka.net> <npfjrd$bme$1@node2.news.atman.pl>
    <nph9i7$178$2@news.chmurka.net> <a...@n...v.pl>
    <nphe1l$2t6$1@news.chmurka.net>
    <57bd4a33$0$658$65785112@news.neostrada.pl>
    <57bf35e7$0$659$65785112@news.neostrada.pl>
    <57bfff35$0$15204$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@n...v.pl>
    <npsdgq$kuu$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@n...v.pl>

    Użytkownik "slawek" <f...@f...com> napisał w wiadomości
    news:almarsoft.6100886762075715692@news.v.pl...
    > zadanie wsadowe. Łatwizna. Teoretycznie jeżeli Ośrodek Obliczeniowy
    > dysponował perforatorem kart jako urządzeniem wyjściowym, to można było
    > takie poprawione karty wydziurkować automatycznie. Ewentualnie
    > wydziurkować na papierowej tasiemce dalekopisowej, ewentualnie zapisać na
    > pólcalowej taśmie magnetycznej.

    Może i niesłusznie, przypomniała mi się pewna scenka z "07 zgłoś się" (choć
    to akurat raczej kryptonim, pamięteam też, że wykorzystywałem sytuację, że w
    Krakowie, numery specjalne, jak chyba dotąd w Rosji, zaczynały się na zero.
    Rozmowy zamawiało się przez nieco śmierdzący numer - 00. Na milicję było 07.
    Czasem, jak mi się nudziło, a gnojem małym byłem wtedy, dzwoniłem do Krakowa
    przez 812, taki był jeszcze wtedy kierunek, na milicję, pan, który odbierał
    mówił "zero siedem", ja "zgłoś się" i buch rozłączenie. Nawiązało mi się w
    ten sposób, bo to międzymiastowa, która mi się teraz skojarzyłaz takimi
    kartami, co przysyłali podziurkowane z rachunkiem. Cyfry nieparzyste tylko i
    jak oni numer szyfrowali telefonu, do dziś nie wiem...

    > Podobne możliwości były i na CDC, i na RIAD.
    > Ale aby z nich skorzystać trzeba było mieć dostęp do terminali
    > interaktywnych.

    Scenka ta z 07 zgłoś się, to mniej-więcej "masz jutro komputer o 13 na
    kwadrans", czy jakoś tak. Od razu obrazek przed oczami, jak gdzieś w tle
    sobie takie karty fruwają, wcale się nie zdziwię, jeśli to było komutowane
    jakoś... ale, nie wnikam, nie miałem z tym wielkiej styczności. A były to
    przecież czasy, gdy strasznie chciało by się mieć komputer, ważący TYLKO 200
    kilo, z aż 8 kB pamięci... z podpiętym Rubinem, jako ekranem, hłe hłe, a
    klawiatura pewnie z maszyny do pisania z Gabinetu Pana Prezesa (nie mylić z
    dzisiejszym Preziem). Ale byłby czad. I jadło by TYLKO 2 kWh prądu, w zimie
    pewnie trzeba by okna było otwierać i w nocy nie włączać, bo sąsiedzi z co
    najmniej 3 pięter oskarzali by o uciążliwy hałas. Ale byłby własny i kolegom
    ze szkoły oczy by bielały i już nie musiałbym grozić za złe zachowanie
    "jesteś u pani" :P
    Za to pamiętam, jak w '80, Babcia leciała do Rzymu, bilet był kupowany przez
    Orbis. Pani miała terminal, monitor, ciemnozielony, dość wyraźny tekst;
    przed olimpiadą w Moskwie na pewno. Coś trzeba było sprawdzić, pani klik
    klik na klawiaturze i po chwili był wynik, pamiętam, ze pomny zasłyszanego
    kiedyś od kogoś stwierdzenia mniej-więcej "KOMPUTER WIE WSZYSTKO", zapytałem
    panią, czy komputer może mi odpowiedzieć, kto wygra na olimpiadzie w
    Moskwie? Dlatego wiem, ze to było przed Igrzyskami. Lubie sobie tak czasem
    wyobrazić, jak by postęp techniczny skostniał i zamiast iść w dzisiejsze
    media i pamięci masowe, stosowano by coraz szybsze perforatory,
    miniaturyzowane karty, przeciwnie do biletów kolejowych, które rozmiarowo
    rosną :P, coraz cieńszy i mocniejszy papier, a możliwość
    zapis-odczyt-zapis-odczyt, przez miniaturowe holendry mielące niepotrzebne
    już karty, sita do odsączania i suszenia, by zaraz powstawał nowy papier,
    taka błyskawiczna produkcja nowych kart, z niepotrzebnych starych :) co by
    tu jeszcze dodać wyobrażonego, w tej całej kartowo-papierowej technologii,
    by jej nowoczesność przystawała do dzisiejszych czasów? :)) Z|astanawiam
    się, jakby wyglądały dzisiejsze pendrive'y z tamtej technologii:)

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski