  • 1. Data: 2014-02-05 23:47:54
    Temat: Routery winne utracie pieniędzy przez użytkowników
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    Nie wiem co o tym myśleć i jak to sprawdzić czy mój router nie jest
    dziurawy. Od czasu do czasu doś w nim pyknie i to mnie zastanawia, bo
    dawniej tego nie było.

    http://pclab.pl/news56372.html

    W połowie stycznia podaliśmy listę modeli routerów Wi-Fi, które są
    podatne na ataki, a co za tym idzie - przez obecne w nich dziury dostęp
    do urządzenia mogą uzyskać niepowołane osoby. Sprawa jest o tyle
    poważna, że już zanotowano przypadki, w których ofiary utraciły niemałe
    pieniądze. Jak się zabezpieczyć przed tego typu atakami?

    Routery popularnych producentów podatne na ataki

    Serwis Niebezpiecznik.pl poruszył kolejny raz temat dziurawych routerów
    po tym, jak jeden z czytelników zwrócił uwagę na ten problem, przez
    który utracił w mBanku 16 tysięcy złotych. Jak można przeczytać w
    wiadomości udostępnionej na wspomnianym portalu, ,,przelew został
    wykonany na konto mbanku do realnej osoby (jak potwierdził [mi] bank),
    ale i jednocześnie natychmiast został przelany na kolejne numery kont
    (osób, które jak się okazało, też były ofiarami)." Jak się później
    okazało, przyczyną był router AirLive WT-2000ARM, który... znalazł się na
    opublikowanej dwa tygodnie temu rozpisce. Przestępcy dostali się do
    urządzenia i zmienili DNS-y. Przed logowaniem do banku użytkownik nie
    mógł dostać się na najnowszą wersję strony, a niepokojący okazał się nie
    tyle brak ,,kłódki" w pasku adresu, co sam adres (ssl-.www.mbank.com.pl).

    Jak przedstawia Niebezpiecznik.pl, atak polega najpierw na odnalezieniu
    wrażliwych na ten proceder routerów, potem przestępca próbuje dostać się
    za wszelką cenę do kopii zapasowej konfiguracji danego urządzenia.
    Umożliwia to firmware ZyNOS obecny m.in. we wspomnianym AirLive
    WT-2000ARM czy D-Link DSL-2640R albo Pentagram Cerberus P 6331-42. Jeśli
    wierzyć danym udostępnionym przez rodzimy serwis, aż przeszło milion
    routerów w Polsce może być dziurawych. Przejęcie kontroli nad routerem
    oznacza, że atakujący mogą podmienić strony, np. każdego banku i
    ,,odczytać" dane, jakimi użytkownicy posługują się przy logowaniu. Warto
    więc przed wykonaniem tej czynności sprawdzać, czy adres witryny
    internetowej rzeczywiście się zgadza.

    Przykładowy "dziurawy" router

    Źródło podaje, że transfer środków bez potrzeby SMS-owego potwierdzenia
    przelewów w mBanku był możliwy dzięki socjotechnice, a nie błędowi
    logicznemu odnotowanemu wcześniej z kolei w innym banku. Metoda jest
    prosta i, jak widać, łapie się na nią wielu - atakujący spróbował
    przekonać użytkownika konta do ustalenia odbiorcy zdefiniowanego, a co
    za tym idzie - wykonanie przelewu nie wymaga potwierdzenia SMS-em (o ile
    tak właśnie ustalimy, ale tutaj w grę wchodziła tylko ta opcja). Potem
    pieniądze mogły śmiało wypłynąć z rachunku...

    Jak się zabezpieczyć przed tymi atakami? Przede wszystkim zablokować
    ,,dostęp do panelu administracyjnego routera od strony internetu", a żeby
    sprawdzić czy taka opcja jest dostępna, można wykorzystać chociażby
    skaner Orange, sprawdzający podatność routerów na ataki omówione przez
    Niebezpiecznik.pl. Kolejnym sposobem może być ręczne wpisanie
    odpowiednich adresów serwerów w pececie tak, aby ten nie ściągał po
    połączeniu się z siecią ustawień DNS-ów z routera. To jednak nie daje
    pełnej gwarancji, ale zdecydowanie utrudnia dostęp atakującym do
    dziurawych routerów.

    --
    animka

  • 2. Data: 2014-02-06 00:24:22
    Od: Tasiorsa <t...@p...fm>

    W dniu 2014-02-05 23:47, animka pisze:
    > Nie wiem co o tym myśleć i jak to sprawdzić czy mój router nie jest
    > dziurawy. Od czasu do czasu doś w nim pyknie i to mnie zastanawia, bo
    > dawniej tego nie było.
    A sraty pierdaty :) pewnie ktos mial zewnetrzne ip i haslo do routera
    admin/admin z wlaczonym remote managment pewnie po jakims porcie przez
    http lub otwarty dostep po ssh....z nieba to nie spadlo. Bez chec.

    Krzysiek

  • 3. Data: 2014-02-06 02:31:35
    Od: G Nowak <g...@c...ac.uk>

    On 05/02/2014 23:24, Tasiorsa wrote:
    > A sraty pierdaty :) pewnie ktos mial zewnetrzne ip i haslo do routera
    > admin/admin z wlaczonym remote managment pewnie po jakims porcie przez
    > http lub otwarty dostep po ssh....z nieba to nie spadlo. Bez chec.

    No wlasnie haslo nie bylo potrzebne, ot co. Widac, ze nie czytales.

    --
    Pozdr

  • 4. Data: 2014-02-06 07:24:56
    Od: Krzysztof Kulesza <p...@t...cmza.pl>

    W dniu 06-02-2014 00:24, Tasiorsa pisze:
    > A sraty pierdaty :) pewnie ktos mial zewnetrzne ip i haslo do routera
    > admin/admin z wlaczonym remote managment pewnie po jakims porcie przez
    > http lub otwarty dostep po ssh....z nieba to nie spadlo. Bez chec.

    Nie do konca tak
    Wystarczy przeczytac
    http://niebezpiecznik.pl/post/stracil-16-000-pln-bo-
    mial-dziurawy-router-prawie-12-miliona-polakow-moze-
    byc-podatnych-na-ten-atak/

    --
    Krzysztof Kulesza

  • 5. Data: 2014-02-06 08:43:10
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Moja babcia trzymała pieniądze w telewizorze, nikt by nie wiedział, ale panowie przy
    przeprowadzce się ździwili.
    Jesteś babcią?
    Jak to mówią, Animko, lepszy jeden twardy drut od tuzina miękkich antenek.
    Umiesz na drutach?

    -----

  • 6. Data: 2014-02-06 10:26:36
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-02-05 23:47, animka wrote:

    > Nie wiem co o tym myśleć i jak to sprawdzić czy mój router nie jest
    > dziurawy. Od czasu do czasu doś w nim pyknie i to mnie zastanawia, bo
    > dawniej tego nie było.

    Nie chcialbym straszyc, ale to niejednokrotnie przejaw grzebania hakiem
    przez jakiegos hakera. Charakterystyczne skrobanie po sciezkach. Takie
    terkotanie, chrobot, rumor przechodzacy w rwetes.

    --

    memento lorem ipsum

  • 7. Data: 2014-02-06 13:51:09
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-02-06 07:24, Użytkownik Krzysztof Kulesza napisał:

    > Nie do konca tak
    > Wystarczy przeczytac
    > http://niebezpiecznik.pl/post/stracil-16-000-pln-bo-
    mial-dziurawy-router-prawie-12-miliona-polakow-moze-
    byc-podatnych-na-ten-atak/

    I w którym miejscy doczytałeś że to router mu zdefiniował
    płatność zdefiniowaną nie wymagającą potwierdzenia kodem z
    SMSa czy jakiejś tablicy kodów.
    Dla niezorientowanych ten idiota w pancernych drzwiach z trzema zamkami
    kazał zrobić dziurę pół metra na pół metra, zakrył powieszonym
    kocem i jest zdziwiony że poza kotem wszedł też złodziej.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2014-02-06 14:14:24
    Od: Dawid <x...@n...pl>

    W dniu 2014-02-06 13:51, RadoslawF pisze:

> [...]
    > kazał zrobić dziurę pół metra na pół metra, zakrył powieszonym
    > kocem i jest zdziwiony że poza kotem wszedł też złodziej.

    No właśnie, to nie wina routera tylko durnego właściciela.
    Powielanie bzdurnych wiadomości i tyle, gdyby to było takie proste już
    większość posiadaczy kont to golasy.Gość szuka dziury w całym, żeby
    odzyskać kasę, ale niestety to wyłącznie jego wina.
    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2014-02-06 15:13:07
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Dawid wrote:

> [...]
    > większość posiadaczy kont to golasy.Gość szuka dziury w całym, żeby
    > odzyskać kasę, ale niestety to wyłącznie jego wina.

    Jeżeli router ma fabrycznie ustawiony dostęp zdalny do panelu
    zarządzania od strony WAN, to jest nie tylko dyletanctwo usera, ale
    także producenta routera.

  • 10. Data: 2014-02-06 15:45:17
    Od: Dawid <x...@n...pl>

    W dniu 2014-02-06 15:13, Poldek pisze:

    > Jeżeli router ma fabrycznie ustawiony dostęp zdalny do panelu
    > zarządzania od strony WAN, to jest nie tylko dyletanctwo usera, ale
    > także producenta routera.

    Ale ten router sam z siebie przelewu nie zatwierdzi, nie poda hasła i
    nie podrzuci złodziejowi tokena.