    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rozbilansowanie ogniw Li-Ion
    Date: Mon, 18 Feb 2019 12:59:25 +0000 (UTC)
    <8...@t...no1>
    <1bp41efb03ks7.2qx641chv5cg$.dlg@40tude.net>
    <d...@t...no1>
    <5c62de36$0$477$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@t...no1>
    <1rofkkeys14ml.1o2r80mgrkom$.dlg@40tude.net>
    <8...@t...no1>
    <ja9am94ey8hs$.7gqq87qz4kqi$.dlg@40tude.net>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Kawalek platynki i bedzie dopalal, ale:
    > -bedzie goracy,
    > -chodzilo mi o to, czy w tej macie moze byc gazowanie, czy wypchnie
    > elektrolit i jakos zaszkodzi.

    W sumie im bardziej czytam tym bardziej wynika z tego, że gazowanie skraca
    żywotność AGM...

    > Ale musi plynac bez elektrolizy.
    > No chyba, ze jest jakis mechanizm rekombinacji.

    Podobno jest.

    > Balancer musisz zalozyc :-)

    Jakoś trzeba będzie je wyrównywać :)

    > To moze po prostu dolac wody co pewien czas :-)

    Do AGM? To chyba rozwiercając :)

    > Albo na czas ladowania polaczyc rownolegle.

    Tak, też o tym myślałem. To jedna z dwóch opcji, o których myślę. Druga to
    zrobienie ładowarki zawierającej tak naprawdę dwie odseparowane od siebie
    ładowarki, połączone szeregowo (masa jednej byłaby na potencjale
    dodatniego wyjścia drugiej -- byłoby to podłączane do punktu połączenia
    akumulatorów).

    > Tylko przeciez to samo moze byc miedzy celami w jednym aku :-)

    To prawda :( Ciekawe czy jakoś to w obrębie aku rozwiązali, czy liczą na
    ładowanie wyrównawcze co jakiś czas.

    > Raczej zaden, skoro podlaczysz zasilacz.
    > Napiecie i tak bedzie wieksze niz spoczynkowe obu rozladowanych sztuk,
    > to po prostu prady ladowania beda nierowne.

    Hmm, niby tak.

    Z drugiej strony... i tak nic mi to nie daje, bo ja chcę naładować te
    akumulatory możliwie najszybciej (w granicach prądu początkowego, podanego
    przez producenta). Jak sobie założę 2 A / akumulator i ograniczę prąd do 4
    A, to i tak nie wiem, jak ten prąd się rozłoży i czy jeden akumulator nie
    będzie miał za dużego.

    Pozostaje chyba tylko opcja z dwiema identycznymi ładowarkami... albo
    jakiś sprytny układ, który będzie podczas ładowania z jednej ładowarki
    (przy połączeniu szeregowym) przekierowywał część ładunku z jednego
    akumulatora do drugiego. Zdaje się, że tak robią balansery, ale jak to
    działa...?

    "The LT8584 is a 2.5A discharge current, monolithic flyback converter used
    in conjunction with the LTC680x family of multichemistry battery cell
    monitors"

    Fajne, i "for multichemistry", czyli niezależnie od tego, czy to kwasiak,
    czy Li-Ion, czy cokolwiek...

    To też ciekawe:

    "The LTC3305 is a standalone lead acid battery balancer for up to four
    cells; it uses a fifth reservoir battery cell (AUX) and continuously
    places it in parallel with each of the other batteries (one at a time) to
    balance all battery cells (lead acid batteries are rugged and can handle
    this)."

    Czyli co, trzeci akumulator (bo nie mam dostępu do pojedynczych cel) i
    podłączanie go równolegle to do pierwszego, to do drugiego? Wydumali :)

    https://www.analog.com/en/technical-articles/active-
    battery-cell-balancing.html

    Poczytam o tym trochę więcej. Z drugiej strony nie wiem czy to nie będzie
    bardziej skomplikowane niż po prostu dwie ładowarki...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika