    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <8...@t...no1>
    <1bp41efb03ks7.2qx641chv5cg$.dlg@40tude.net>
    <d...@t...no1>
    <5c62de36$0$477$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@t...no1>
    <1rofkkeys14ml.1o2r80mgrkom$.dlg@40tude.net>
    <8...@t...no1>
    <ja9am94ey8hs$.7gqq87qz4kqi$.dlg@40tude.net>
    <a...@t...no1>
    Subject: Re: Rozbilansowanie ogniw Li-Ion
    Date: Mon, 18 Feb 2019 14:41:57 +0100

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >W sumie im bardziej czytam tym bardziej wynika z tego, że gazowanie
    >skraca
    >żywotność AGM...

    Tylko tu jest inna sprawa - jesli wody ubywa, a dolac nie ma jak, to
    "skraca zycie".
    I nie wiadomo co maja na mysli.

    >Podobno jest.

    Ciekaw jestem jaki.

    >Do AGM? To chyba rozwiercając :)

    Te do UPS maja pokrywke, a pod nia gumowe kapturki na otworach.
    Ale czy to AGM, czy zelowe ...

    >To prawda :( Ciekawe czy jakoś to w obrębie aku rozwiązali, czy liczą
    >na
    >ładowanie wyrównawcze co jakiś czas.

    I znow wracamy do gazowania i wody - jak mozna dolac, to to nie jest
    wielki problem.

    >Hmm, niby tak.

    >Z drugiej strony... i tak nic mi to nie daje, bo ja chcę naładować te
    >akumulatory możliwie najszybciej (w granicach prądu początkowego,
    >podanego
    >przez producenta). Jak sobie założę 2 A / akumulator i ograniczę prąd
    >do 4
    >A, to i tak nie wiem, jak ten prąd się rozłoży i czy jeden akumulator
    >nie
    >będzie miał za dużego.

    Raczej mu nie zaszkodzi, skoro jest wyladowany.
    A potem sie lepiej wyrowna.

    >Pozostaje chyba tylko opcja z dwiema identycznymi ładowarkami... albo

    Przeciez podobny problem masz miedzy lewa a prawa strona plyt - tez
    rownolegle polaczone :-)

    >jakiś sprytny układ, który będzie podczas ładowania z jednej
    >ładowarki
    >(przy połączeniu szeregowym) przekierowywał część ładunku z jednego
    >akumulatora do drugiego. Zdaje się, że tak robią balansery, ale jak
    >działa...?

    Balancery puszczaja prad "bokiem". Jak napiecie na celi przekroczy
    ustawione, to sie otwiera bocznik, i pozostale cele moga sie ładowac,
    a ta juz nie jest ladowana ... czy znacznie mniejszym pradem ladowana.

    >"The LTC3305 is a standalone lead acid battery balancer for up to
    >four
    >cells; it uses a fifth reservoir battery cell (AUX) and continuously
    >places it in parallel with each of the other batteries (one at a
    >time) to
    >balance all battery cells (lead acid batteries are rugged and can
    >handle
    >this)."

    Fajne. Moze to dla duzych baterii, gdzie inne metody zawodza ?

    >Czyli co, trzeci akumulator (bo nie mam dostępu do pojedynczych cel)
    >podłączanie go równolegle to do pierwszego, to do drugiego? Wydumali
    >:)
    >https://www.analog.com/en/technical-articles/active
    -battery-cell-balancing.html

    Po prostu spojrz kreatywnie - oni sie nie boja polaczyc akumulatorow
    rownolegle, polacz i Ty :-)

    A ten piaty akumulator to co - potem dolaczaja do zestawu, czy to z
    zalozenia jakis maly pomocniczy,
    taki kondensator do przenoszenia ladunku ?

    A chyba widze - ta piata moze tez byc uzywana w czasie rozladowywania,
    wtedy pomaga najslabszej podstawowej ...

    >Poczytam o tym trochę więcej. Z drugiej strony nie wiem czy to nie
    >będzie
    >bardziej skomplikowane niż po prostu dwie ładowarki...

    Rownolegle polacz.

    J.