  • 1. Data: 2017-04-09 13:36:37
    Temat: Rozruch agregatu od lodówki
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Konstruując sprężarkę na bazie agregatu od lodówki natrafiłem na
    problem z rozruchem. Wg pdf ten agregat współpracuje z kondensatorem
    rozruchowym 3uF, ale nie mam informacji czy faza rozruchowa ma być
    włączona stale, czy tylko podczas rozruchu. Na elektrodzie widziałem
    kilka schematów z których wynikało że faza rozruchowa z kondensatorem
    najczęściej jest odcinana rezystorem PTC, albo kondensator rozruchowy
    jest wpięty stale i faza rozruchowa jest fazą pracy. Jak wobec tego
    rozwiązać rozruch, by nie zarżąnąć agregatu ?

    II sprawa: czy przy takim zastosowaniu agregatu od lodówki odprężnik ma
    sens, tzn. czy agregat ruszy pewnie z ciśnieniem na wyjściu ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2017-04-09 13:43:36
    Temat: Re: Rozruch agregatu od lodówki
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 09-04-2017 13:36, PeJot wrote:
> [...]
    > jest wpięty stale i faza rozruchowa jest fazą pracy. Jak wobec tego
    > rozwiązać rozruch, by nie zarżąnąć agregatu ?

    Agregat białoruski startuje również bez tego kondensatora.

    > II sprawa: czy przy takim zastosowaniu agregatu od lodówki odprężnik ma
    > sens, tzn. czy agregat ruszy pewnie z ciśnieniem na wyjściu ?

    Gdy ciśnienie na wyjściu przekroczy kilka bar, to agregat nie ruszy.
    K.

  • 3. Data: 2017-04-09 17:25:08
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-04-09 o 13:43, John Smith pisze:

    > Agregat białoruski startuje również bez tego kondensatora.

    > Gdy ciśnienie na wyjściu przekroczy kilka bar, to agregat nie ruszy.
    > K.

    Wsio się zgadzajet, ale nie agregat, tylko sprężarka.

    Agregat to jest całość: sprężarka, parownik, skraplacz.

  • 4. Data: 2017-04-09 19:18:30
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > rozruchowym 3uF, ale nie mam informacji czy faza rozruchowa ma być
    > włączona stale, czy tylko podczas rozruchu.

    Tylko podczas rozruchu.

    > Jak wobec tego rozwiązać rozruch, by nie zarżąnąć agregatu ?

    Zobacz moj temat "Opozniacz 230V na triaku", to bylo wlasnie do rozruchu
    lodowkowca. Generalnie zalaczasz uzwojenie rozruchowe na chwile. Jeden
    kompresor (na dwoch sprezarkach) mam podpiety przez przekaznik, drugi
    (maly, przenosny, bez butli) przez triak (ACST costam, w tym temacie
    wyzej jest kilka schematow i info, ktory zadzialal).

    > II sprawa: czy przy takim zastosowaniu agregatu od lodówki odprężnik ma
    > sens, tzn. czy agregat ruszy pewnie z ciśnieniem na wyjściu ?

    Na trzy, jakie mialem, jeden ruszyl, krecil sie powoli i wywalilo
    zabezpieczenie, a dwa w ogole nie ruszyly (i wywalilo zabezpieczenie).

    Z odpreznikiem jest taki problem, ze cisnienie ze sprezarki narasta powoli
    i w standardowym odprezniku z Allegro musialem zalutowac wylot, zeby to
    dzialalo.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

    Wysłano z telefonu bez polskiej klawiatury, przepraszam za brak polskich znaków

  • 5. Data: 2017-04-09 19:42:18
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2017-04-09 o 19:18, Adam Wysocki pisze:

    > Tylko podczas rozruchu.

    OK, tego się będę trzymał.

> [...]
    > i w standardowym odprezniku z Allegro musialem zalutowac wylot, zeby to

    Faktycznie, te ustrojstwa nie mają dobrej opinii w kwestii szczelności.
    No to może jakiś elektrozawór, który obniży ciśnienie w momencie
    wyłączenia sprężarki. Elektrozawór byłby z przydasiów szufladowych.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2017-04-09 21:37:57
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 09-04-2017 17:25, Tomasz Wójtowicz wrote:

    > Wsio się zgadzajet, ale nie agregat, tylko sprężarka.
    >
    > Agregat to jest całość: sprężarka, parownik, skraplacz.

    Jak poprosiłem w sklepie o agregat, dali tylko sprężarkę i za tyle
    zapłaciłem.
    Jak reszta się zgadza, to OK. Towarzyszu.
    K.

  • 7. Data: 2017-04-09 23:17:20
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Faktycznie, te ustrojstwa nie mają dobrej opinii w kwestii szczelności.

    Szczelny to on jest, problem jest taki ze potrzebuje okreslonego
    cisnienia, zeby sie zamknac. Sprezarka od lodowki ma za maly przeplyw,
    zeby wytworzyc takie cisnienie, bo ten zawor za szybko wypuszcza powietrze
    bocznym otworem. Jak go zalutowalem, to wypuszcza juz tylko gora, na
    nieszczelnosci tego "pinu", ktory tam wychodzi, i sprezarka jest w stanie
    wytworzyc cisnienie, zeby go zamknac.

    Brzmi zawile, trzeba miec go w reku to stanie sie jasne :)

  • 8. Data: 2017-04-10 18:57:45
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2017-04-09 o 23:17, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > wytworzyc cisnienie, zeby go zamknac.
    >
    > Brzmi zawile, trzeba miec go w reku to stanie sie jasne :)

    Brzmi całkiem jasno. Sporo ludzi na necie opisywało problemy z tymi
    odprężnikami. OK, zamiast odprężnika będzie elektrozawór.
    Najwygodniejszy byłby NO podłączony równolegle do silnika, ale chyba nie
    mam takiego w szufladzie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2017-04-11 11:07:10
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    PeJot <P...@n...pl> wrote:

> [...]
    > odprężnikami. OK, zamiast odprężnika będzie elektrozawór.
    > Najwygodniejszy byłby NO podłączony równolegle do silnika, ale chyba nie

    W sumie ciekawe, jak to wyjdzie z takim zaworem - daj znać :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 10. Data: 2017-04-11 23:46:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zastanow sie czy masz przed soba tyle zycia zeby sie doczekac. Z rok jesli nie dluzej
    doktoryzuje se ze sprezarki od lodowki. To jeszcze ze trzy lata teoretyki z
    pietnascie lat na zbudowanie. Nawet jak mnie zadne paskudne chorobsko nie zlapie to
    ze starosci mam szanse umrzec wczesniej niz ta sprearka da sprezone powietrze. Kiedys
    na biegu w cztery godziny zrobilem taka sprezarke ze zbiornikiem od butli 11kg i
    regulatorem cisnienia z termostatu z kapilara. Oczywiscie nadzialem sie na to ze pod
    cisnieniem sprezarka nie startowala. Zalatwilem to w dwadziescia minut trzema
    krotkimi kawalkami rurki miedzianej, kulka od lozyska i odrobina cyny potrzebnej do
    zlutowania. Mialem obawy czy kulka nie zardzewieje. Przez jakies 10 lat nie
    zardzewiala a dalej to nie wiem bo na smietniku wszystko wyladowalo.