    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: STEP2CNC MACH2 MACH3 + Irek N
    Date: Sat, 18 Aug 2012 21:48:51 +0200

    identyfikator: 20040501 pisze:
    > Irek chłopie, powiedz mi jeśli to nie tajemnica jak jest z robotą dla
    > frezarki? ludzie się biją o dostęp czy raczej czeka się na klienta?

    Nie jest tajemnicą, ale musisz wiedzieć, że to co napiszę jest mocno
    regionalne. Akurat Pd jest mocno przemysłowe, w innych częściach kraju
    może być zupełnie odwrotnie.

    Nie znam narzędziowni, która by kiepsko przędła. Jeżeli jest tylko
    sensownie prowadzona, to pracy jest w sam raz.
    Od strony klientów nie jestem w stanie powiedzieć wiarygodnie, mam
    kilku/kilkunastu i sądzę że to co potrzebują, mają zrobione bez
    większego szukania wykonawcy. Wydaje się więc, że rynek jest zrównoważony.
    Jest też rynek dla wymagającego klienta (przykładowo frezowanie form,
    wykrojników, wraz z innego rodzaju obróbką i montażem) i tutaj już są
    terminy, ale też taka praca wymaga czasu i spokoju, inaczej produkuje
    się buble. Zawsze tak było i pewnie będzie.

    > przeglądam sobie różne oferty frezarek CNC i mam pytanie, co to jest
    > protokół STEP2CNC lub MACH2 MACH3? jaki program obsługuje takie
    > protokoły i sterowniki CNC przez LPT?

    To nie tak. step2cnc i mach-y to programy (na PC) sterujące osiami.
    Programy te wczytują kody opisujące trajektorię freza (przykładowo tzw.
    G-kody) lub proste rysunki (najczęściej płaskie DXF/DWG z ACada) i na
    podstawie takich danych generują sekwencje sterujące silnikami
    (jakiekolwiek by one były) poszczególnych osi.
    Musisz wiedzieć, że programy tego typu to hobbystyczna zabawa (za
    wyjątkiem ploterów w branży reklamowej ;) ). Jest w nich od groma
    ekranów z sekstylionem parametrów i klawiszy i jest to rozwiązanie nie
    spotykane w typowych frezarkach CNC. Taktuj to jak 2w1, niby sterowanie
    frezarką + niby program CAM-owski do generowania ścieżki. Obie rzeczy
    robi, ale żadnej nie do końca dobrze.
    Z ciekawostek - widziałem na targach maszynę manualną (parę ton wagi)
    przerobioną na CNC z panelem na którym zainstalowany był MACH3 i
    wyglądało to żałośnie. Więc na upartego jednak da się.

    Hobbyści - proszę się nie obrażać, nie twierdzę że MACH jest do d...y,
    tylko że nie za bardzo nadaje się do narzędziowni.

    Irek.N.
    ps. uwaga, wszystko mocno subiektywne.