  • 1. Data: 2012-08-18 20:22:16
    Temat: STEP2CNC MACH2 MACH3 + Irek N
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    Irek chłopie, powiedz mi jeśli to nie tajemnica jak jest z robotą dla
    frezarki? ludzie się biją o dostęp czy raczej czeka się na klienta?

    przeglądam sobie różne oferty frezarek CNC i mam pytanie, co to jest
    protokół STEP2CNC lub MACH2 MACH3? jaki program obsługuje takie protokoły i
    sterowniki CNC przez LPT?

  • 2. Data: 2012-08-18 21:48:51
    Temat: Re: STEP2CNC MACH2 MACH3 + Irek N
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    identyfikator: 20040501 pisze:
    > Irek chłopie, powiedz mi jeśli to nie tajemnica jak jest z robotą dla
    > frezarki? ludzie się biją o dostęp czy raczej czeka się na klienta?

    Nie jest tajemnicą, ale musisz wiedzieć, że to co napiszę jest mocno
    regionalne. Akurat Pd jest mocno przemysłowe, w innych częściach kraju
    może być zupełnie odwrotnie.

    Nie znam narzędziowni, która by kiepsko przędła. Jeżeli jest tylko
    sensownie prowadzona, to pracy jest w sam raz.
    Od strony klientów nie jestem w stanie powiedzieć wiarygodnie, mam
    kilku/kilkunastu i sądzę że to co potrzebują, mają zrobione bez
    większego szukania wykonawcy. Wydaje się więc, że rynek jest zrównoważony.
    Jest też rynek dla wymagającego klienta (przykładowo frezowanie form,
    wykrojników, wraz z innego rodzaju obróbką i montażem) i tutaj już są
    terminy, ale też taka praca wymaga czasu i spokoju, inaczej produkuje
    się buble. Zawsze tak było i pewnie będzie.

    > przeglądam sobie różne oferty frezarek CNC i mam pytanie, co to jest
    > protokół STEP2CNC lub MACH2 MACH3? jaki program obsługuje takie
    > protokoły i sterowniki CNC przez LPT?

    To nie tak. step2cnc i mach-y to programy (na PC) sterujące osiami.
    Programy te wczytują kody opisujące trajektorię freza (przykładowo tzw.
    G-kody) lub proste rysunki (najczęściej płaskie DXF/DWG z ACada) i na
    podstawie takich danych generują sekwencje sterujące silnikami
    (jakiekolwiek by one były) poszczególnych osi.
    Musisz wiedzieć, że programy tego typu to hobbystyczna zabawa (za
    wyjątkiem ploterów w branży reklamowej ;) ). Jest w nich od groma
    ekranów z sekstylionem parametrów i klawiszy i jest to rozwiązanie nie
    spotykane w typowych frezarkach CNC. Taktuj to jak 2w1, niby sterowanie
    frezarką + niby program CAM-owski do generowania ścieżki. Obie rzeczy
    robi, ale żadnej nie do końca dobrze.
    Z ciekawostek - widziałem na targach maszynę manualną (parę ton wagi)
    przerobioną na CNC z panelem na którym zainstalowany był MACH3 i
    wyglądało to żałośnie. Więc na upartego jednak da się.

    Hobbyści - proszę się nie obrażać, nie twierdzę że MACH jest do d...y,
    tylko że nie za bardzo nadaje się do narzędziowni.

    Irek.N.
    ps. uwaga, wszystko mocno subiektywne.

  • 3. Data: 2012-08-18 21:56:39
    Od: szod <b...@a...pl>

> [...]
    >
    > przeglądam sobie różne oferty frezarek CNC i mam pytanie, co to jest
    > protokół STEP2CNC lub MACH2 MACH3? jaki program obsługuje takie

    Nie wiesz co to jest Mach3 i już szukasz roboty na frezarkę?

    --
    szod

  • 4. Data: 2012-08-18 22:13:32
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    szod wrote:
    > W dniu 18-08-2012 20:22, identyfikator: 20040501 pisze:

    --------------------------
    /| /| | |
    ||__|| | PROSIMY NIE KARMIĆ |
    / O O\__ |
    / \ TROLLA |
    / \ \ |
    / _ \ \ ----------------------
    / |\____\ \ ||
    / | | | |\____/ ||
    / \|_|_|/ | __||
    / / \ |____| ||
    / | | /| | -->
    * _ | |_|_|_| | \-/
    *-- _--\ _ \ // |
    / _ \\ _ // | /
    * / \_ /- | - | |
    * ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 5. Data: 2012-08-18 22:23:14
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    wal się chuju!

  • 6. Data: 2012-08-18 22:28:27
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    mam pytanie,
    czy ta globalnowiochowa platformowa cipa Włodzimierz Wojtiuk
    <w...@w...pl> to moderator elektrody?

  • 7. Data: 2012-08-18 23:11:51
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Hobbyści - proszę się nie obrażać

    Hobbysta sie nie obraza;-) ale pyta, jak pracuja te profesjonalne
    maszyny. Widuje w TV takie cuda z panelem z milionem przyciskow, ale nie
    wyobrazam sobie innej drogi, niz A-CAD ->... no wlasnie, co dalej?
    Oczywiscie przy bardziej skomplikowanych projektach.
    BTW dla mnie problemem nie sa ulomnosci Macha, ale luzy w niemieckiej
    tandecie udajacej frezarke, ktora mam i przerobilem na CNC.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2012-08-19 00:06:26
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Hobbysta sie nie obraza;-)
    :)

    > ale pyta, jak pracuja te profesjonalne
    > maszyny. Widuje w TV takie cuda z panelem z milionem przyciskow, ale nie
    > wyobrazam sobie innej drogi, niz A-CAD ->... no wlasnie, co dalej?

    Jednym słowem szukasz programu typu CAM.
    Wejściem dla takiego programu jest plik z rysunkiem (2D) lub bryłą (3D),
    rzadko rysunek wykonany w samym CAM-ie, a wyjściem dane, które przy
    pomocy "szablonu opisującego maszynę" zwanego postprocesorem, pozwalają
    wygenerować kod sterujący obrabiarką. Trochę inny kod przyjmują maszyny
    Fanucopodobne, trochę inny oparte na Heidenhainie. O tym jak kod wygląda
    i jakie są możliwości wrzeciona, posuwów, ile osi i jak rozłożone
    decyduje właśnie postprocesor. Sam program jest więc uniwersalny, choć
    zazwyczaj tak napisany "marketingowo", abyś musiał wybrać i zapłacić za
    operacje jakich chcesz użyć. Możesz więc kupić program prosty, tani, z
    podstawowymi operacjami, ale możesz też dopłacić i dostać bardziej
    zaawansowane rodzaje obróbki. Normalka jednym słowem.

    O tym jak będzie wyglądała obróbka - decyduje użytkownik programu
    budując projekt obróbki.
    Popatrz po programach typu SolidCam, SolidEdge, VisiCAM, HiperMill,
    SprutCam i tak dalej... jest tego sekstyliontrylionów :)

    > Oczywiscie przy bardziej skomplikowanych projektach.

    No tak, wiercenie otworów z gwintowaniem, prostą kieszeń to można
    paluchem napisać. Jak się natomiast trafi złożona bryła 3D i ma wyjść
    gładka obróbka, to bywa że porządny i7 liczy parę godzin ścieżkę.

    > BTW dla mnie problemem nie sa ulomnosci Macha, ale luzy w niemieckiej
    > tandecie udajacej frezarke, ktora mam i przerobilem na CNC.

    To już zupełnie inna para "gumiaków".

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2012-08-19 16:37:20
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Jak się natomiast trafi złożona bryła 3D i ma wyjść
    > gładka obróbka, to bywa że porządny i7 liczy parę godzin ścieżkę.

    Dzieki za naswietlenie tematu, teraz mniej wiecej wiem... czego nie wiem;-)
    Ale OK, taki Mach tez potrafi chyba 5, czy 6 osiami sterowac,
    rozdzielczosc ma 0.001mm, to chyba bardziej od precyzji maszyny zalezy
    efekt, niz od programu. Krotko mowiac co maja wspomniane przez Ciebie
    programy, czego nie ma Mach. W Machu tez deklarujesz wlasciwosci
    maszyny. U siebie musialem zadeklarowac na osi x prawie 90 polkrokow
    luzu, jakby byl mniejszy, to by nie ruszylo. Jest sterowanie iloscia
    krokow na mm, luzu, predkosci, predkosci rozpedzania i hamowania.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2012-08-19 22:24:10
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    jeśli nie to kto to w ogóle jest, "groźny doktorek z politechniki
    warszawskiej", ale się boję