    From: "pitlab" <p...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Silnik BLDC - sprawdzony sterownik
    Date: Mon, 30 Nov 2009 11:03:09 +0100

    > Znajomy w firmie zrobił wielkie wietrzenie graciarni ze starym
    > sprzętem komputerowym, wziąłem od niego napędy CD / DVD, stacje
    > dyskietek i wszystko, co miało jakieś silniki.
    > Pytanie mam do Was następujące: czy dysponuje ktoś jakimś sprawdzonym
    > sterownikiem do nich? Najlepiej na jakimś AVR.

    Problematyka silników BLDC była kilka lat temu dokładnie wałkowana przez
    modelarzy, przerabiających takie (i trochę większe) silniki w celu uzyskania
    silnika napędowego do modelu. Sam nawet przerobiłem kilka takich silników.
    :-)
    Kopalnię wiedzy na temat przeróbek silników znajdziesz na forum:
    http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewfor
    um.php?f=2

    W skrócie mówiąc te silniki mają dosy małą moc i wysokie obroty. Żeby
    zwiększyć moc wynienia się w nich magnesy na neodymowe płytkowe np. 5x5x1mm
    i przewija uzwojenie trochę grubszym drutem 0,5-0,8mm. Steruje się tym
    regualtorami modelarskimi przeznaczonymi do silników 3-fazowych. Teraz
    pełno tego na rynku.
    Dzisiaj silników już nikt nie przerabia bo na rynku jest cała masa lepiej
    wykonanych silników.

    Swoją drogą do robota, no chyba że będzie napędzany śmigłem, kompletnie się
    to nie nadaje... Za to silniczki DC np te od wysuwnia tacki jak najbardziej.
    Sterowanie zwykłym mostkiem H i sygnałem PWM z mikrokontrolera.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl