  • 1. Data: 2009-11-30 09:25:55
    Temat: Silnik BLDC - sprawdzony sterownik
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    Witam,

    Znajomy w firmie zrobił wielkie wietrzenie graciarni ze starym
    sprzętem komputerowym, wziąłem od niego napędy CD / DVD, stacje
    dyskietek i wszystko, co miało jakieś silniki. Mam zamiar pobawić się
    przez zimę w skonstruowanie jakiegoś robota, a koszty nowych silników,
    szczególnie krokowych, są trochę wysokie.

    Wydobyłem już kilka silników i trochę się zdziwiłem, jak oprócz dwóch
    zwykłych DC (wysuwanie tacki, przemieszczanie głowicy) był trzeci z
    sześcioma wyprowadzeniami. Okazało się, że to silnik BLDC i po
    poszukiwaniach jakichś informacji o nim doszedłem do wniosku, że nie
    będzie łatwo go uruchomić.

    Tutaj jest kilka zdjęć: http://cid-0e0768e356241c74.skydrive.live.com/self.a
    spx/pl.misc.elektronika/BLDC

    Pytanie mam do Was następujące: czy dysponuje ktoś jakimś sprawdzonym
    sterownikiem do nich? Najlepiej na jakimś AVR.

    Znalazłem na jakiejś stronie schemat:
    http://cid-0e0768e356241c74.skydrive.live.com/self.a
    spx/pl.misc.elektronika/BLDC/schemat.png
    ale autor ostrzega, że to wersja "beta".

    Czy według tego schematu uruchomię taki silnik?

    Z góry dziękuję za ponowną pomoc w moich elektronicznych początkach.

    Pozdrawiam,
    Jacek.

    --
    http://gusioo.blogspot.com

  • 2. Data: 2009-11-30 10:03:09
    Temat: Re: Silnik BLDC - sprawdzony sterownik
    Od: "pitlab" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > Pytanie mam do Was następujące: czy dysponuje ktoś jakimś sprawdzonym
    > sterownikiem do nich? Najlepiej na jakimś AVR.

    Problematyka silników BLDC była kilka lat temu dokładnie wałkowana przez
    modelarzy, przerabiających takie (i trochę większe) silniki w celu uzyskania
    silnika napędowego do modelu. Sam nawet przerobiłem kilka takich silników.
    :-)
    Kopalnię wiedzy na temat przeróbek silników znajdziesz na forum:
    http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewfor
    um.php?f=2

    W skrócie mówiąc te silniki mają dosy małą moc i wysokie obroty. Żeby
    zwiększyć moc wynienia się w nich magnesy na neodymowe płytkowe np. 5x5x1mm
    i przewija uzwojenie trochę grubszym drutem 0,5-0,8mm. Steruje się tym
    regualtorami modelarskimi przeznaczonymi do silników 3-fazowych. Teraz
    pełno tego na rynku.
    Dzisiaj silników już nikt nie przerabia bo na rynku jest cała masa lepiej
    wykonanych silników.

    Swoją drogą do robota, no chyba że będzie napędzany śmigłem, kompletnie się
    to nie nadaje... Za to silniczki DC np te od wysuwnia tacki jak najbardziej.
    Sterowanie zwykłym mostkiem H i sygnałem PWM z mikrokontrolera.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 3. Data: 2009-11-30 10:40:50
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 30 Lis, 11:03, "pitlab" <p...@p...wp.pl> wrote:

    > Swoją drogą do robota, no chyba że będzie napędzany śmigłem, kompletnie się
    > to nie nadaje... Za to silniczki DC np te od wysuwnia tacki jak najbardziej.
    > Sterowanie zwykłym mostkiem H i sygnałem PWM z mikrokontrolera.

    Czyli BLDC, poza wartością poznawczą, nie ma sensu angażować w robota?
    Sterownik zwykłych silników DC mam już opracowany, właśnie za pomocą
    L293D i sygnału PWM -- myślałem, że BLDC będzie lepsze.

    Dzięki za pomoc :)

    Pozdrawiam,
    Jacek.

    --
    http://gusioo.blogspot.com/

  • 4. Data: 2009-11-30 12:02:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gusioo" <f...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >przez zimę w skonstruowanie jakiegoś robota, a koszty nowych
    >silników,
    >szczególnie krokowych, są trochę wysokie

    Powatpiewam czy sie nadadza - moment maja raczej slaby.
    Nie ma tam do wywietrzenia paru drukarek ?

    >Wydobyłem już kilka silników i trochę się zdziwiłem, jak oprócz
    >dwóch
    >zwykłych DC (wysuwanie tacki, przemieszczanie głowicy) był trzeci
    >sześcioma wyprowadzeniami.

    To standard od wielu lat. Ostatni szczotkowy do napedu dyskietki
    widzialem w produkcie mera-kfap.

    >Okazało się, że to silnik BLDC i po
    >poszukiwaniach jakichś informacji o nim doszedłem do wniosku, że
    >nie
    >będzie łatwo go uruchomić.

    Tylko uruchomic to bardzo latwo. Podobnie jak krokowy
    trojbiegunowy.

    Klopot jest gdy chcesz nim krecic szybko - wtedy sterownik powinien
    wykrywac indukowane napiecia w nieuzywanym uzwojeniu.

    >Czy według tego schematu uruchomię taki silnik?

    Przeciez w zlomie masz tez gotowe sterowniki :-)

    J.

  • 5. Data: 2009-11-30 12:04:47
    Od: "pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > Czyli BLDC, poza wartością poznawczą, nie ma sensu angażować w robota?

    Tak, bo to ma wysokie obroty. Zwykle do napędu robotów potrzebne sa
    niewielkie prędkości i duże momenty. Główną zaletą tego typu silników jest
    większa moc z jednostki masy w porównaniu do szczotkowych.
    Male prędkości obrotowe można uzyskac z wielobiegunowych silników np. ze
    stacji FDD 5 i 1/4. Wirujące pole magnetyczme ma wtedy kilka-kiladziesiąt
    kHz ale po podzieleniu tego przez 30 cewek wirnika mamy niezłą przekładnię.
    Tyle że do tego chyba musiłbyś zbudować specyficzny wielofazowy regulator.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 6. Data: 2009-11-30 14:26:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pitlab" <p...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wirnika mamy niezłą przekładnię. Tyle że do tego chyba musiłbyś
    > zbudować specyficzny wielofazowy regulator.

    Mimo swoich 30 biegunow to chyba nadal jest silnik trojfazowy.
    Tylko znow - momentu nie ma duzego, bo duzy niepotrzebny.

    Minirobocik to chyba na serwach modelaskich najwygodniej.
    Ale cala frajda ucieka, no i precyzja taka sobie :-(

    Kiedys dawno to drukarki Oki mialy naped glowicy silnikiem liniowym
    .. i chyba od razu jakis enkoder musial tam byc.

    A propos .. macie pomysl jak jest zrobiony enkoder w suwmiarkach
    elektronicznych ? najwyrazniej magnetyczny, strasznie tani musi byc
    .. i chyba absolutny.

    J.

  • 7. Data: 2009-11-30 14:49:36
    Od: shg <s...@g...com>

    On 30 Lis, 15:26, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Kiedys dawno to drukarki Oki mialy naped glowicy silnikiem liniowym
    > .. i chyba od razu jakis enkoder musial tam byc.
    Nie tylko OKI, za sprzężenie zwrotne robił pasek na przemian
    przezroczysty i nieprzezroczysty (taki pasek w paski).
    Zresztą w kilku nowych też takie coś widziałem, ale nie wiem, jaki tam
    silnik siedzi.

    > A propos .. macie pomysl jak jest zrobiony enkoder w suwmiarkach
    > elektronicznych ? najwyrazniej magnetyczny, strasznie tani musi byc
    > .. i chyba absolutny.

    Jak wyżej, tylko że paski są nadrukowane na metalu (odbija / nie
    odbija). Nie jest absolutny, zerujesz w tym miejscu, w którym Ci
    wygodnie.

  • 8. Data: 2009-11-30 14:54:18
    Od: Michal Smolnik <m...@f...pl>

    J.F. pisze:

    > A propos .. macie pomysl jak jest zrobiony enkoder w suwmiarkach
    > elektronicznych ? najwyrazniej magnetyczny, strasznie tani musi byc .. i
    > chyba absolutny.

    "Enkoder" jest pojemnościowy, absolutny.
    Pod naklejką ze skalą w linijce jest jedna okładka kondensatora o
    kształcie trójkąta. Druga okładka jest w tej poruszającej się części
    linijki.
    Pomiar pojemności daje informacje o położeniu. ZTCP jest to patent
    japońskiej firmy Towitoko z początku lat osiemdziesiątych, powielany
    obecnie masowo przez ChRLińczyków.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 9. Data: 2009-11-30 15:22:51
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Michal Smolnik pisze:

    > "Enkoder" jest pojemnościowy, absolutny.
    > Pod naklejką ze skalą w linijce jest jedna okładka kondensatora o
    > kształcie trójkąta. Druga okładka jest w tej poruszającej się części
    > linijki.

    Kurcze aż wziąłem swoją i pooglądałem linijka jest taka sama na całej
    długości. Suwak ma ok 60 mm linijka 150 mm. Jak ten kondensator "działa"
    nie mogę wykapować za nic ?. Na pierwszy rzut oka suwak niczym sie nie
    rożni od "tradycyjnej" suwmiarki. Pod suwakiem jest odsuwany czy tez
    linijka jest cieńsza, nie mam drugiego przyrządu aby to sprawdzić albo
    wyobraźni żeby wyczaić jak on działa (ten kondensator).

    pozdr
    Ak

  • 10. Data: 2009-11-30 15:24:22
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 30 Lis, 13:02, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Powatpiewam czy sie nadadza - moment maja raczej slaby.
    > Nie ma tam do wywietrzenia paru drukarek ?

    O ile nie poszły w kosz to pewnie są -- swego czasu firma dość mocno
    inwestowała sprzęt więc powinny być, ale na to nie zwracałem uwagi.

    Jeśli chcesz to będę u niego na dniach (wtorek, środa) to zapytam, czy
    coś mu zostało, bo sam jeszcze ze dwa napędy wezmę ;-)

    Pozdrawiam,
    Jacek.

    --
    http://gusioo.blogspot.com/