    From: "jedrek" <w...@...on>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Silnik siłownika zaworu mieszające CO
    Date: Mon, 25 Nov 2019 15:32:00 +0100

    "Krzysztof Gajdemski"
    > Silnik synchroniczny AC.

    Czyli to coś takiego jak w starych poczciwych pralkach typu Frania,
    Światowid?
    Dwa uzwojenie + kondensator przesuwający fazę do drugiego uzwojenia?

    > Mam w instalacji M6063 1009. Głowy nie dam, ale po wciśnięciu pokrętła
    > (pokrętło wysprzęglone) raczej nie wróci do pracy automatycznej.

    Czyli jak rozumiem aby wróciło do pracy sterowanej przez sterownik należy
    pokrętło w skrajnym położeniu znów wycisnąć.
    I teraz pytanie w jakim ono jest wtedy położeniu po takim wyciśnięciu
    (zwolnieniu pokrętła, pokrętło "wyskakuje"), zawór wtedy przyjmuje to
    skrajne położenie odpowiadające temu jedynemu miejscu gdzie można wybrać
    tryb ręczny/automatyczny?
    Z tego co pamiętam było to bodajże skrajne prawe położenie i tam tylko dało
    się wcisnąć pokrętło i przejść na tryb ręczny. Czy tryb ręczny po wyjściu z
    niego zawsze wróci do tego samego położenia zaworu z jakim weszliśmy na
    sterowanie ręczne?
    Czy raczej tryb ręczny żyje sobie własnym życiem, a tryb sterownikowy swoim
    i po kilku takich próbach wszystko się rozjeżdza ze skalą na pokrętle? Czy
    raczej zawsze skoro tylko jedna pozycja umożliwia wejście w tryb ręczny to
    tam przeciągamy zawór na wciśniętym pokrętle, tam blokuje się na to
    wciśnięcie i jak wychodzimy z trybu ręcznego w tym samym skrajnym położeniu
    pokrętła, to zawór powraca na tryb sterownikowy zawsze na tej samej pozycji?
    Zastanawia mnie tylko, czemu narysowana skala i rysunek obrazujący stopień
    przepuszczania wody zimna/gorąca niebieski/czerowony wskazuje odwrotną
    logikę na trym pokrętle.
    We wskazanym na zdjęciu
    http://www.imagebam.com/image/44aec01326277108
    położeniu pokrętła (skrajne lewe) wg kolorowych łuków niebiesko-czerwonych
    powinien być otworzony na max przepływ wody zimnej (powrotnej, wychłodzonej
    z kaloryferów, dopływ poziomy z prawej strony), widać, że graficzny łuk
    niebieski dla tego położenia ze zdjęcia jest najszerszy - co na chłopski
    rozum mówi - puszczam najwięcej zimnej wody do mieszania i woda po mieszaczu
    (górna pionowa rura) powinna być wtedy najchłodniejsza w takim ustawieniu, a
    dziwnym trafem jest wtedy najbardziej gorąca. Natomiast gdy przestawimy
    ręcznie, zbliżając się do "9" (a tam czerwony łuk najszerszy) to po
    mieszaczu górna rurą na instalację zaczyna płynąć wtedy najbardziej chłodna
    woda.
    Dolna pionowa rura to dopływ gorącej wody z kotła.
    Czyżby jakiś fachura-hydraulik zamienił wejścia zimna-gorąca? Czy ktoś tak
    lustrzanie wydrukował te łuki?
    To pokrętło da się jakoś regulować (ustawić jego właściwe położenie względem
    reszty mechanizmu) aby zakres regulacji na skrajnych położeniach pokrywał
    się z poziomą kreską-prążkiem jaki widać po lewej stronie pokrętła, bo
    gdybam, że to ta kreska jest wskazówka względem której mamy odczytywać
    nastawę pokrętła. Póki co pokrętło ma zeza względem nadrukowanej na nim
    skali.
    W pdf-ie jest coś tam wspomiane o ustawieniu pokrętła względem rzeczywistego
    położenia zaworu, ale nie mam pojęcia jak to zrobić, urwać pokrętło
    niewłaściwą metodą to nie problem, zrobić bez niszczenia, nie mając opisu
    "za rączkę" trudno.

    > U mnie sterowanie działa w ten sposób, że
    > sterownik nie wie w jakiej pozycji jest zawór. Jeżeli uzna, że zawór
    > trzeba przymknąć, wysyła napięcie sterujące w odpowiednim kierunku.

    Czy dobrze gdybym, skoro nie ma informacji zwrotnej od zaworu do sterownika
    w jakim jest położeniu (te bardziej rozbudowane wersje zaworów mają
    wyprowadzone dodatkowe końcówki wyłączników krańcowych, z których bardziej
    zaawansowane sterowniki mogą sobie pobrać info o położeniu zaworu, czyli:
    osiągnąłem skrajne lewe położenie lub osiągnąłem skrajne prawe położenie i
    nie katuj mnie już impulsami do obrotu w kierunku, którego już osiągnąłem
    punkt końcowy, zmień kierunek obrotu), że dobrze napisany program
    sterownika, nawet jak korzysta z takiego najprostszego zaworu (bez
    wyprowadzonych krańcowych wyłączników) to sam widzi, że już temperatura mu
    się na wyjściu mieszacza nie zwiększa (mimo, że wysyła mu impulsy do jescze
    większego otwarcia zaworu dla gorącej wody) i wtedy jest to dla niego
    informacja "zawór już jest dla gorącej wody otworzony na max, nie ma sensu
    już wysyłać kolejne impulsy próbujące go jeszcze bardziej otworzyć". Czyli
    np zawór obraca się w czasie 60sek od max do minimum, czyli po wysłaniu 60
    impulsów sekundowych sterownik już wie, że nie ma sensu wysyłać kolejnych do
    obrotu, który już nie nastąpi, bo osiągnął zawór punkt skrajny.