    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>
    Subject: Re: Silnik siłownika zaworu mieszające CO
    Date: 26 Nov 2019 10:20:14 GMT

    Jest Mon, 25 Nov 2019 15:32:00 +0100, jedrek pisze:
    > "Krzysztof Gajdemski"
    > Czyli to coś takiego jak w starych poczciwych pralkach typu Frania,
    > Światowid?
    > Dwa uzwojenie + kondensator przesuwający fazę do drugiego uzwojenia?

    Nie spodziewałbym się jakiejś tu finezji, ale nie rozbierałem tak bardzo
    siłownika, więc dokładnie jaka jest jego konstrukcja nie powiem.

> [...]
    > pokrętło w skrajnym położeniu znów wycisnąć.
    > I teraz pytanie w jakim ono jest wtedy położeniu po takim wyciśnięciu
    > (zwolnieniu pokrętła, pokrętło "wyskakuje"), zawór wtedy przyjmuje to
    > skrajne położenie odpowiadające temu jedynemu miejscu gdzie można wybrać
    > tryb ręczny/automatyczny?
    > Z tego co pamiętam było to bodajże skrajne prawe położenie i tam tylko dało
    > się wcisnąć pokrętło i przejść na tryb ręczny. Czy tryb ręczny po wyjściu z
    > niego zawsze wróci do tego samego położenia zaworu z jakim weszliśmy na

    Nie mam teraz jak tego sprawdzić, ale jest chyba tak, jak piszesz.

    > Czy raczej tryb ręczny żyje sobie własnym życiem, a tryb sterownikowy swoim
    > i po kilku takich próbach wszystko się rozjeżdza ze skalą na pokrętle?

    Nie, nie nic się nie rozjedzie. Siłownik montujesz na zaworze zgodnie
    z instrukcją i wtedy zgrywasz jego położenie z zaworem. Jeśli kończysz
    pracę ręczną i zawór zostaje sprzęgnięty z siłownikiem, zachodzi to
    w określonej pozycji, więc skala na pokrętle wskazuje prawidłowo.

> [...]
    > rozum mówi - puszczam najwięcej zimnej wody do mieszania i woda po mieszaczu
    > (górna pionowa rura) powinna być wtedy najchłodniejsza w takim ustawieniu, a
    > dziwnym trafem jest wtedy najbardziej gorąca. Natomiast gdy przestawimy
    > ręcznie, zbliżając się do "9" (a tam czerwony łuk najszerszy) to po
    > mieszaczu górna rurą na instalację zaczyna płynąć wtedy najbardziej chłodna
    > woda.
    > Dolna pionowa rura to dopływ gorącej wody z kotła.
    > Czyżby jakiś fachura-hydraulik zamienił wejścia zimna-gorąca? Czy ktoś tak

    Dziwnie to u Ciebie wygląda. Zdjęcie mojego siłownika (akurat to jest
    lustrzana konfiguracja, ale to niewiele zmienia):
    https://oc.lh2.pl/index.php/s/pB4r9AoJCHsLAGj

    Skala u mnie jest poprawna (tu zawór jest w pozycji 3, czyli prawie
    chłodno). U Ciebie wskaźnik (ta kreska na obudowie) w ogóle nie wskazuje
    na skalę. Obstawiam jednak, ze siłownik jest źle zamontowany bądź masz
    jakiś nietypowy zawór.

> [...]
    > reszty mechanizmu) aby zakres regulacji na skrajnych położeniach pokrywał
    > się z poziomą kreską-prążkiem jaki widać po lewej stronie pokrętła, bo
    > gdybam, że to ta kreska jest wskazówka względem której mamy odczytywać
    > nastawę pokrętła. Póki co pokrętło ma zeza względem nadrukowanej na nim
    > skali.
    > W pdf-ie jest coś tam wspomiane o ustawieniu pokrętła względem rzeczywistego
    > położenia zaworu, ale nie mam pojęcia jak to zrobić, urwać pokrętło
    > niewłaściwą metodą to nie problem, zrobić bez niszczenia, nie mając opisu

    Jak wspomniałem, niezbyt już pamiętam, jak to było robione, ale bodaj
    ustawiasz zawór na konkretnej pozycji (OIDP 5), po czym zakładasz
    siłownik tak, aby wskaźnik na siłowniku przy ośce zaworu był zgrany z tą
    pozycją. Pokrętło masz wtedy zdjęte, jest to pokazane w instrukcji. Po
    włożeniu skali wszystko powinno pasować. Raczej nie ma możliwości
    dodatkowej kalibracji położenia pokrętła.

    Całość rozbierasz w ten sposób, że zdejmujesz szybkę (uwaga na zatrzask,
    jest delikatny), po czym odkręcasz śrubę, która mocuje siłownik do
    zaworu (też jest to pokazane w instrukcji). Wszystko powinno samo lekko
    zejść. W ogóle to jest to czynność, której opis jest skomplikowany,
    a w praktyce jest prosta. Tak więc po spróbuj.

> [...]
    > się na wyjściu mieszacza nie zwiększa (mimo, że wysyła mu impulsy do jescze
    > większego otwarcia zaworu dla gorącej wody) i wtedy jest to dla niego
    > informacja "zawór już jest dla gorącej wody otworzony na max, nie ma sensu
    > już wysyłać kolejne impulsy próbujące go jeszcze bardziej otworzyć". Czyli
    > np zawór obraca się w czasie 60sek od max do minimum, czyli po wysłaniu 60
    > impulsów sekundowych sterownik już wie, że nie ma sensu wysyłać kolejnych do
    > obrotu, który już nie nastąpi, bo osiągnął zawór punkt skrajny.

    Mój sterownik (Vitotronic 200) w ogóle nie jest tak wyrafinowany. Jeżeli
    wyjdzie mu, że ma domknąć zawór, to wysyła taki sygnał co jakiś czas bez
    końca. Wysyłanie impulsów niczemu nie szkodzi, jeśli wyłączniki krańcowe
    są sprawne (wiem to na pewno, bo jak wspomniałem jeden z wyłączników
    przestał funkcjonować i sterownik kręcił silnikiem ad infinitum).
    W drugą stronę jest podobnie. W mojej instalacji (ale to jest
    standardowa konfiguracja dla tego sterownika) nie jest badana
    temperatura wody na wyjściu mieszacza. Zna on tylko temperaturę wody
    w kotle i na powrocie (dodatkowy czujnik przylgowy).

    k.