    Date: Wed, 10 Jun 2020 00:00:30 +0200
    From: Krystek <s...@k...art.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Słuchawka domofonowa (unifon) - pytanie o buzzer

    W dniu 2020-06-09 17:11, Dawid Rutkowski pisze:

    > TK6 trochę się bawiłem.
    > Skoro wcześniej miałeś TK2 to pewnie spora szansa, że TK6 też będzie działać - ale
    pewności nie mam, bo nie wiem, jak jest zbudowany TK2.

    Hej. Dziękuję za analizę. Rozumiem, że zerknąłeś w tę instrukcję ze
    schematem w PDF-ie? TK2 mam w piwnicy, ale on już głuchy jak pień - temu
    trzeba go było zmienić. Unifon Urmeta - MIWI od rodziców był na system
    3+1, więc pamiętam, że gdy go uruchamiałem na instalacji po starym TK2
    to musiałem przeciąć zworkę, by zadziałał w systemie 4/5+1. Był
    podłączony prawilnie, czyli tam, gdzie - wg instrukcji (z opisu chyba na
    Elektrodzie, bo samej instrukcji jako takiej ze schematem na stronie
    Wekty nie było) podano by podłączyć dzwonek - podłączałem dzwonek, tam
    gdzie masa - to masa, elektrozaczep itd. Musiałem przypasować do MIWI
    kabelki po TK2. Wszystko było podłączone, ale nie działało. Dopiero jak
    przerwałem zworę to zadziałało. To też była chyba rada z Elektrody. W
    sumie kilka lat już od montaż minęło, ale niedawno znalazłem karteczkę z
    opisem kabelków - bo numery podłączeń na listwie to jedno, a kolorki
    kabli to już była twórczość instalatorów - co do czego.

    > Ale czy to będzie działało to zależy od tego, jaki masz system domofonowy - bo są
    różne, od takiego z guzikami do pojedynczych mieszkań (u kolegi był mega -
    15-piętrowy blok i chyba po 12 mieszkań na piętrze - tablica z guzikami miała
    metr*pół metra, a może nawet większa była) przez "centralkowy" typu np. wekta po
    takie bajeranckie jak mi zamontowali (choć wcale się z tego nie cieszę) - z video i
    wszystko tylko na parze skrętki dochodzącej do mieszkania.

    To jest kaseta CYFRAL-a albo Laskomex. W sumie nie ma napisu na kasecie
    z guzikami. Napis albo się wytarł, albo wypłowiał, wyparował. Kaseta
    wygląda tak, jak ta ze zdjęcia (fotka z Elektrody, znaleziona przez
    Google w obrazach) -
    <https://obrazki.elektroda.pl/6884075900_1506180874.
    png>

    > W TK6, jeśli nikt go nie "poprawił", jest tak, że widełki wciskają lub zwalniają
    "przycisk" - "wciśnięty" (słuchawka zawieszona) podłącza linię wywołania do głośnika
    w słuchawce i rozłącza mikrofon, "puszczony" podłącza linię głośnika do głośnika
    słuchawki (a linię wywołania odłącza) oraz załącza mikrofon do linii mikrofonu.

    > Ten "generator wywołania" to nawet nie wiem, czy montują (nie chce mi się ściągać z
    szafy i rozbierać) - ale z układu zworek można domniemywać, że może dać się zrobić
    tak, żeby linia wywołania nigdy nie była podłączana do głośnika (jak założysz dolną
    zworkę "poziomo" - żeby zasilić układ generatora - ale nie założysz górnej zworki
    "poziomo").

    Tam w instrukcji jest podane, że występuje możliwość podłączenia
    buzzera/terkotki dla starych domofonów RWT. Dzięki za instrukcję
    ustawiania tych zworek. Gdy kupię tę słuchawkę-unifon to myślę, że jakoś
    dam radę sam podziałać i spróbuję poeksperymentować z ustawieniami.

    > Ale czy wtedy ten generator będzie działać to zależy od tego, co się pojawia na
    linii wywołania podczas dzwonienia.
    > W systemie wekty z centralką "cyfrową" (czyli opartą na mikrokontrolerze - swoją
    drogą bardzo fajnie zrobionej jak na 2001 rok projektu) pojawia się tam dźwięk
    odgrywany w słuchawce - a jak odbierzesz, to stałe napięcie (w ten sposób centralka
    "wie", kiedy się odłożyło słuchawkę).
    > W sumie w takt czegoś takiego też mogłaby dioda migać, grać głośniczek albo nawet
    buzzer (modulując dodatkowo).
    > Ciekawe, jak to jest w takich domofonach "z guzikami" - stałe idzie? Wtedy
    rzeczywiście jakiś "generator" jest potrzebny do "grania" - choćby buzzer (a dioda
    się będzie po prostu świecić, bez modulacji).

    W budynku jest tak, że słuchawka dzwoni jedynie wtedy, gdy ktoś na dole
    naciska przycisk. Gdy podniosę słuchawkę, a ktoś na dole dzwoni do
    innych mieszkań to słyszę to dzwonienie, ale moja słuchawka nie dzwoni i
    nie ogłusza ;) Słychać też rozmowy innych osób, gdy podniosą słuchawkę,
    by pogadać z kimś przed drzwiami do budynku, więc można dołączyć się do
    konwersacji.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/