    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Soft-start do pompy CO
    Date: Sun, 3 Jan 2016 19:51:06 +0100

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Mówisz o *rozpalaniu*. Po osiągnięciu temperatury roboczej sterownik
    > powinien zapewnić odbieranie ciepła przy ciągłym przepływie. Dalej nie
    > rozumiem dlaczego ta pompa ma pracować w sposób przerywany w normalnej
    > ekspolatacji. To nawet gorzej, piec co chwile jest zalewany letnią wodą
    > powodując naprężenia.

    No tak, mialem na myśli rozpalanie. W dalsze rozważania nad założeniami
    pracy instalacji się nie wdawałem -- ilekroć próbowałem rozmawiać
    z "fachowcami" od montażu instalacji CO, to ich tłumaczeń fizyki by się
    nie powstydził nawet zespół pod komendą Antoniego M.

    Kontakt mam tylko z jedna instalacją CO na paliwo stąłe, ale taką dużą,
    coś koło 1 MW. Tam to jednak wszystko inaczej wygląda niż w domu. Zawory
    czterodrożne, wymienniki ciepła, obieg pierwotny, obieg wtórny, do tego
    bufor na kilkanaście ton wody.

    > PS. Woda na powrocie z kaloryferów jest zimna jesli obieg powolny.
    > U mnie wali pełną mocą i na powrocie mam może z 5-7 stopni mniej
    > (mierzyłem przed chwilą). W tym przypadku "zimna" to przesada. Piec
    > ładowany jest prawie tą samą temperaturą co odbieram.

    Jak jest obieg grawitacyjny, to musi być duża róznica temperatur, bo
    inaczej różnica ciężarów nie wymusi cyrkulacji. Praw fizyki pan nie
    zmienisz, nie bądź pan głąb. Ale że obieg jest powolny, to niewiele
    tej zimnej wody wpływa do kotła i zaraz się tam ogrzewa. Gorsze jest
    to, że dolna część kaloryferów też musi być zimna. Przy wymuszonym
    obiegu po prostu grzejniki są lepiej wykorzystane, mniej ich potrzeba.

    --
    Jarek