    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Soft-start do pompy CO
    <5689689f$0$641$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <568979af$0$683$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sun, 3 Jan 2016 21:21:48 +0100

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Powiedzmy, że nastawiłeś dość małą moc, aby start był powolny. Triak
    > włączył się już po maksimum napięcia, załóżmy, że w dodatnim półokresie.
    > Przy indukcyjnym obciążeniu prąd jest opóźniony względem napięcia, a
    > triak wyłącza się przy zerowym prądzie, pewnie będzie to gdzieś w
    > okolicy maksimum ujemnego półokresu. I tu pojawia się problem,
    > kondensator może nie zdążyć naładować się do napięcia wyzwalającego
    > diak, i triak nie włączy się w półokresie ujemnym. Ale włączy się w
    > dodatnim, i tak w kółko. W konsekwencji silnik zasilany jest prądem
> [...]

    Zrobiłem doświadczenie myślowe. Wynika z niego, że nie wcześniej, niż
    po kilkudziesięciu sekundach. Tymczasem moja sugestia była taka, aby
    się najpierw przekonać, czy przy obniżonej mocy pompy w momencie startu
    zawór będzie równie efektownie ryksztosował.

    Jeszcze jedno doświadczenie przyszło mi do głowy -- autotransformator.
    Mając transformator sieciowy z rdzeniem O (nie toroid) ma się dostęp
    do dwóch połówek uzwojenie i można wyciągnąć napięcie 115V.

    --
    Jarek