  • 121. Data: 2020-04-23 17:17:06
    Temat: Re: Spawanie anteną przez grający łuk
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Bardzo prosta sprawa. Kilkuzwojowa cewka powietrzna nawinięta grubym
    > drutem lub sreprzanką na ołówku. Odczep w środku do zasilania. Dwa
    > tranzystory BF-ileś (do numerków nie mam pamięci) na dwa końce tej
    > cewki. Do tego dwa oporniki polaryzujące i dwa kondensatory kilka pF,
    > jak to w multiwibratorze. Za modulator FM robiło złącze wpiętej w to
    > gdzieś diody, niekoniecznie pojemnościowej. Taka tam partyzanczka
    > robota.

    No ale to nie multiwibrator, a normalny przeciwsobny generator LC.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 122. Data: 2020-04-23 17:25:33
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 23.04.2020 o 17:06, Cezary Grądys pisze:

    > Po prostu częstotliwość fonii kanału 2 leżała w paśmie UKF. W innych
    > rejonach gdzie był stosowany 2 kanał też można było odbierać.

    Noż kurde, a o czym ja mówię?

    Jeszcze raz:

    1. Ktoś podjął decyzję, że fonia 2 kanału tv ma być akurat w zakresie
    odbieranym przez radio, albo że radio ma akurat odbierać zakres, w
    którym jest fonia 2 kanału tv. Jakiś powód musiał być.

    2. Ktoś podjął decyzję, żeby akurat tego kanału użyć w stolicy. W
    przypadki nie wierzę.

    MJ

  • 123. Data: 2020-04-23 17:26:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > No ale to nie multiwibrator, a normalny przeciwsobny generator LC.

    Jest jakaś różnica? Poza nazwą oczywiście. Takeśmy go wtedy nazywali.
    Nie wiedzę, by to było bardzo błędne.

    --
    Jarek

  • 124. Data: 2020-04-23 17:44:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał (jeszcze raz):

> [...]
    > powód musiał być.
    >
    > 2. Ktoś podjął decyzję, żeby akurat tego kanału użyć w stolicy.

    W związku z tym przyszło mi do głowy kolejne pytanie. Czy gdzieś
    nadawano program *radiowy* na częstotliwości fonii 2 kanału TV?

    --
    Jarek

  • 125. Data: 2020-04-23 20:51:12
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Jest jakaś różnica? Poza nazwą oczywiście. Takeśmy go wtedy nazywali.
    > Nie wiedzę, by to było bardzo błędne.

    Multiwibrator - czyli dużo składowych w widmie, zupełnie nie pasuje na
    generator do nadajnika. Radiowcowi to włosy zjeży na głowie.
    Multiwibrator to typowy układ techniki impulsowej, a więc przetwarzania
    sygnałów różnych od sinusoidalnych.
    Też chciałem kiedyś stosować taki generator, ale mi wybili ten pomysł z
    głowy.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 126. Data: 2020-04-23 21:18:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > Multiwibrator - czyli dużo składowych w widmie, zupełnie nie pasuje
    > na generator do nadajnika.

    Są dwie szkoły tłumaczące słowo "multiwibrator". Jedna odnosi się do
    widma, Fouriera i innych takich, druga poprzestaje na pokazaniem wykresu
    na obrazku i gładko przechodzi do następnego pojęcia: uniwibrator.

    > Radiowcowi to włosy zjeży na głowie. Multiwibrator to typowy
    > układ techniki impulsowej, a więc przetwarzania sygnałów różnych
    > od sinusoidalnych.

    Radiowcy używali "ostrych" multiwibratorów do testowania torów różnej
    częstotliwści. Na okładce niemal każdego "Radioamatora i Krótkofalowca",
    a potem "Radioelektronika" była reklama takiego multiwibratora w kształcie
    długopisu.

    > Też chciałem kiedyś stosować taki generator, ale mi wybili ten
    > pomysł z głowy.

    A szkoda, bo to naprawdę nieźle działało.

    --
    Jarek

  • 127. Data: 2020-04-24 17:38:23
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > a potem "Radioelektronika" była reklama takiego multiwibratora w kształcie

    Do TESTOWANIA, nie jako generatora do nadajnika, czy pomiarowego.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 128. Data: 2020-04-24 19:40:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > Do TESTOWANIA, nie jako generatora do nadajnika, czy pomiarowego.

    Do testowania. Nie do "jeżenia włosów na głowie radiowcom".

    --
    Jarek